2020-08-11, 17:59
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tycker nog att alla som ger i från sig extra ”kroppsvätskor” kan vara lite försiktigare. De kan ju vara sjuka med något samtidigt. Hostar man, näsan rinner, nyser, håll mer avstånd.
Jag tycker det är olustigt att sitta i samma bil som en som får små hostattacker. Jag föredrar en som har allergisnuva.
Citera
2020-08-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intresset i tredje världen för det Ryska vaccinet är stort. Det gör att vi kan räkna med både en tidig lansering och tidigt ”facit”. På populationsnivå förefaller det kunna handla om närmare en miljard individer, om det går som tänkt.

Risk Awards bedöms nog lite annorlunda där.

Enligt Russian Markets på twitter ägs vaccinet av AFK Sistema som tradas på i London med tickern LSE:SSA. Har inte hittat några andra uppgifter om det så jag råder ingen att betta på det.
Citera
2020-08-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
1. Jag tror inte att befolkningstäthet är en avgörande faktor. Jag menar bara att om man skall ta med storleken på en befolkning så bör man ta med densiteten också. Det kommer dock inte förändra den epidemiska utvecklingen som ett resultat av en lockdown, oavsett vad man väljer. Om du tycker att det är galet att använda den analysen för en jämförelse är väl ok. Möjligen skulle man kunna göra något med storleken på befolkningen för att kompensera.

Jag kan göra samma analys baserad på urbanisation, det kommer se likadant ut; smittspridningen avstannar när man stänger ned. Jag är dessutom mer inne på Kaptenstjärts förslag att göra samma beräkning baserad på respektive lands huvudstäder, något som jag tror ger en ÄNNU mer jämförlig bild. Letar data för det...

2. Frågan är dock varför länder med samma densitet och struktur (som Finland, Sverige och Norge) har så olika epidemisk utveckling?

3. Skulle snarare säga att ett litet fåtal svenskar lever nästan lika tätbefolkat som en del av engelsmän som inte är i närheten av att ligga i toppen vad det gäller tätbefolkning i England. Du väljer att göra jämförelsen baserat på UK (men jag förstår vad du menar). Britter, menar du (ni är inte i närheten av att leva så tätbefolkat som Engelsmän). England har 430 personer per km2, Sverige har 23. Jag kan skala bort i princip halva Sverige utan att Sverige kommer upp i samma siffror om England. Går inte.

4. Så är det. UK har en ganska stor andel personer i de stora städerna som bor i lägenhet, men lika stor andel som bor i villa, parhus eller liknande. Tyvärr är Urbanisering en definition som bestäms av respektive land, och således inte ett jämförbart mått på tätbefolkning.
1. Inget att tillägga. Om du gör jämförelser med andra mått, så tar jag gärna del av dem.

2. Det finns flera skäl. Men Norge och Finland hade mycket mindre smitta än Sverige när de införde sina åtgärder. Det är inte heller någon hemlighet att Sverige haft mindre restriktioner, vilket givetvis leder till en mer omfattande samhällssmitta på kort sikt.

3. Här menar jag att du har fel. 9 miljoner svenskar bor i områden där densiteten snittar på 1500 inv/km2 (resterande 1,4 miljoner är utspridda på 3 inv/km2).

Jag skulle hävda att britter i allmänhet lever ungefär lika tätt som de här 9 miljoner svenskarna. Londons storstadsområde har en densitet på 1145 inv/km2. De här 9 miljoner svenskarna bor alltså med 30% högre densitet än Londons storstadsområde.

4. Det är bara 14% av britterna som bor i lägenhet, men hela 49% av svenskarna bor i lägenhet. Det är alltså en avsevärt större andel av svenskarna som bor i höghus och flerbostadshus, där man delar hiss, tvättstuga, trappuppgång m.m.

Som jag skrev tidigare har svenskar marginellt mer bostadsyta per invånare än britter.

Det finns helt enkelt inget som stödjer tesen att britter bor närmre inpå varandra än svenskar, på ett sätt som skulle driva smitta.
Citera
2020-08-11, 18:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Enligt Russian Markets på twitter ägs vaccinet av AFK Sistema som tradas på i London med tickern LSE:SSA. Har inte hittat några andra uppgifter om det så jag råder ingen att betta på det.
Det är Gamaleya Research Institute som utvecklar det och finns listad hos WHO bland andra vaccinkandidater:

https://www.who.int/publications/m/item/draft-landscape-of-covid-19-candidate-vaccines

Det är ett adenovirusvektorvaccin som Astra Zenecas men skiljer sig åt att ha med två vektorer från SARS-CoV-2. Så man får väl anta att det är lika säkert och verksamt som det i nuläget. Det skumma är att man verkar hoppa över fas III. Istället är det nu någon form av utökad testomgång man gör där sjukvårdspersonal och lärare ska vaccineras. Det fungerar kanske som en expanderad fas III-omgång. Vad vet jag?

Jag är dock lika skeptiskt till detta som till Oxford-vaccinet. Åtminstone tills de börjar vaccinera riskgrupper och äldre-äldre och det går bra.
Citera
2020-08-11, 18:12
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag tycker det är olustigt att sitta i samma bil som en som får små hostattacker. Jag föredrar en som har allergisnuva.
Tycker ungefär det är lika illa. Att någon hostar på en är ju inte kul i såna här dagar. Men en som har en ständigt rinnande näsa tar ofta på den, snyter den och får, vem vet vad på fingrarna och sedan tar på saker som man själv kanske måste ta på. Det handlar ju inte alltid om corona. Hade en bekant som kom hem till mig alldeles allergisk med en näsa som rann som en kran. Han måste haft en förkylning samtidigt och så kunde inte jag gå till affären, träffa bekanta ha besök osv. i några dagar. Man kan inte garantera att man inte bär på något virus så om man ger i från sig mycket extra kroppsvätskor, håll extra mycket avstånd.
Citera
2020-08-11, 18:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Ok.. Ja då lär det finnas utrymme för spekulation.
Citera
2020-08-11, 18:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, det var så jag menade. 154 fall i Sverige, 144 i Danmark. Sveriges befolkning är nästan dubbelt så stor. Vilket innebär i vart fall i närheten av dubbelt så många nya fall/capita i Danmark.

Joo, men enligt C19 så har ex vis Västra Götaland redovisat 3 fall idag. Det kan ju ingen frisk individ tro på.
Citera
2020-08-11, 18:30
Medlem
arbetets avatar
Ny antiviralkandidat som kan vara mer verksamt än remdesivir:

Sofosbuvir ensamt eller i kombination med Velpatasvir (Epclusa) har visat sig vara verksamt mot SARS-CoV-2:

Sofosbuvir Terminated RNA is More Resistant to SARS-CoV-2 Proofreader
than RNA Terminated by Remdesivir

/.../SARS-CoV-2 is responsible for COVID-19, resulting in the largest pandemic in over a hundred years. After
examining the molecular structures and activities of hepatitis C viral inhibitors and comparing hepatitis C virus
and coronavirus replication, we previously postulated that the FDA-approved hepatitis C drug EPCLUSA
(Sofosbuvir/Velpatasvir) might inhibit SARS-CoV-2.1 We subsequently demonstrated that Sofosbuvir
triphosphate is incorporated by the relatively low fidelity SARS-CoV and SARS-CoV-2 RNA-dependent RNA
polymerases (RdRps), serving as an immediate polymerase reaction terminator, but not by a host-like high
fidelity DNA polymerase.2,3 Other investigators have since demonstrated the ability of Sofosbuvir to inhibit
SARS-CoV-2 replication in lung and brain cells;4,5 additionally, COVID-19 clinical trials with EPCLUSA6 and
with Sofosbuvir plus Daclatasvir7 have been initiated in several countries. SARS-CoV-2 has an exonucleasebased proofreader to maintain the viral genome integrity.8 Any effective antiviral targeting the SARS-CoV-2
RdRp must display a certain level of resistance to this proofreading activity. We report here that Sofosbuvir
terminated RNA resists removal by the exonuclease to a substantially higher extent than RNA terminated by
Remdesivir, another drug being used as a COVID-19 therapeutic. These results offer a molecular basis
supporting the current use of Sofosbuvir in combination with other drugs in COVID-19 clinical trials.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.07.242156v1.full.pdf

En stor fördel är att Epclusa är godkänt redan mot HCV även i Sverige:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20151118000025

Det verkar också som fler i den gruppen läkemedel kan komma ifråga. Ett stort problem med antivirala mot SARS-CoV-2 är att just coronavirus har en "korrekturläsningsmekanism" som kontrollerar kopiorna som produceras av viruset att de stämmer överens. Coronavirus har RNA som är så stora så att de skulle lätt mutera ihjäl sig om det inte fanns någon kontroll på replikationen.

Med den här typen av antivirala (nukleotidanaloger) försöker man lura processen och få in defekta byggstenar i transkriptionsfasen som då terminerar RNA:t i förväg. Kontrollmekanismen skyddar mot detta och antivirala som sätts in måste på något sätt gå runt detta. Det gör remdesivir och enl. denna studie klarar sofosbuvir av detta bättre.

Det att det redan finns på marknaden och att det finns fler i samma grupp är hoppingivande. En baksida är det höga priset för denna typ av medicin. En burk med 28 tabletter kostar 83592:25.

En annan är naturligtvis resistens men med de priserna ser jag inte att det kommer att bli någon okynnesförskrivning av preparatet direkt.
Citera
2020-08-11, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, men enligt C19 så har ex vis Västra Götaland redovisat 3 fall idag. Det kan ju ingen frisk individ tro på.

Fast mönstret är ju ändå detsamma i VG:s rapportering. Allra mest på måndagen, överlägset minst på tisdagen och sedan ett mellanting resten av veckan.

Förra tisdagen var det 21 nya fall rapporterade i VG, stämde såklart inte heller men man får titta på 7-dagars medelvärdet.

Edit. Såg nu att det var en helt annan sak som diskuterades, trodde det var utvecklingen i VG som var ämnet.
Senast redigerad av trazke 2020-08-11 kl. 18:40.
Citera
2020-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Tänk att ha hjärnröta nog att installera något dylikt på sin telefon. Är väl kanske mest de äldre-äldre i och för sig, och de klickar ju på "Du har vunnit 1 miljon"-reklambanners också.
Och allt möjligt annat också. Det blir en fin ingång för bedrägerier, ”du kanske har corona och vi behöver tillgång till ditt BankID ”.
Citera
2020-08-11, 18:41
Medlem
Imnshos avatar
Gripande att höra hur gamla människor går under psykiskt av isoleringen och besöksförbuden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPGqAn/jan-64-jag-tog-mamma-fran-aldreboendet
Citat:
Det tog två månader för 97-åriga Paula Roostal att gå från pigg till apatisk.

Med besöksförbudet försvann livsglädjen.

– Jag orkade inte se hennes tomma blick genom fönstret på äldreboendet - jag tog henne därifrån, säger sonen Jan Roostal, 64.
Janne bokade ett boende själv till sin mamma. Vilken eldsjäl! En svensk hjälte.
Citat:
– Att få gå ut, höra fågelsång, känna solens strålar som värmer huden - det är de små sakerna som blir viktiga när man är gammal.

Risken att drabbas av depression under pandemin är stor, enligt Folkhälsomyndigheten. Det gäller särskilt personer i riskgrupperna. Många gamla är ensamma - och ensamheten blir ännu värre med påtvingad isolering.
Jag retar mig på alla jävla idioter som säger att "dom ändå snart ska dö". Inför för i helvete munskydd på besökare och öppna boendena!
Citera
2020-08-11, 18:47
Medlem
GoranPongs avatar
Sverige kommer nog aldrig att köpa in ett vaccin från Ryssland. Man offrar nog hellre ytterligare 10 000 människor i väntan på att USA ska ta fram något. Tegnell kommer att förklara hur farligt vaccinet är och fortsätta klaga på hur hemska munskydden är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in