2020-08-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Vad ska jag skämmas för? Ta på läsglasögonen och läs vad Tegnell t ex sa om att smittan skulle stanna i Kina. Idiotiskt uttalande från en idiot.

Det är inget uttalande innan smittan började spridas utanför kina.

Han kommenterar sig själv när smittan redan spridits utanför kina, han står ju för att han hade den uppfattningen tidigare. Ja jävligt jobbigt med personer som är ärliga.

Han hade ju likaväl kunnat skita i att nämna det för pressen om det var nåt han inte vågade stå för eller ville mörka.
Senast redigerad av painkiler 2020-08-11 kl. 17:12.
Citera
2020-08-11, 17:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det är väl inte konstaterat att viruset ser annorlunda ut i Italien än i USA? Jag länkade till en artikel här förut när vi diskuterade Italien, där en italiensk läkare sa, att det som har skett är att alla de mest mottagliga i landet redan har gått bort. Det är därför man mest ser milda symptom nu.

Och om det ÄR olika varianter på viruset - vilken variant har vi i så fall här i Sverige?

Nej inte bevisat som man läst åtminstone. Men läkare uppger ju att det ser annorlunda ut. Om det beror på en annan variant eller möjligen olika säsonger dvs att vädret spelar in eller kanske även troligt att de som var i riskzonen att bli rejält sjuka redan blivit det och i många fall dött vet man inte.

Men det har ju spekulerats från början att viruset kommer att mutera sig och mest troligt till en "snällare" variant. Sett till att viruset är levande så är det inte bra för dess överlevnad att ta död på hosten. Något man får hoppas redan skett eller kommer ske.
Citera
2020-08-11, 17:07
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Nej, de som bär på viruset borde vara hemma. För att veta vem som bär på skiten borde tvångstester vara i fokus och så länge det inte går att genomföra borde munskydd vara obligatoriska, även för tobakshostare. En tämligen billig lösning för samhället jämfört med lockdowns, det handlar bara om inställning.

Varför svarar du inte på frågan? Ökar hostandet smittspridningsrisken eller inte? Nu har ni chansen att berätta något alldeles själva och inte bara anmärka på vad Tegnell sagt. Låt höra nu. Vad säger experterna på flashback. Utgör hostande en smittspridningsrisk?
Citera
2020-08-11, 17:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det kan vara olika dock beroende på länder. Italien t.ex har just nu en mildare variant medan en värre härjar i t.ex USA. Där är det ju över 1000 per dag som dör.

Så kan det nog vara ja. Det borde i så fall nyttjas på något sätt, kanske genom att aktivt försöka få in en mildare konkurrerande Covid-19 stam i Sverige.

Gratis lunch och hotellnätter till Italien-turister … är mitt förslag.
Citera
2020-08-11, 17:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu missförstår du min poäng, eller så missförstår du språket.

1) Att befolkningstäthet är oviktigt är min poäng, inte din. Det var du som drog upp densitet, och försökte göra en poäng av det.

2) Jag har aldrig hävdat att densiteten har nåt med Finlands och Norges epidemier att göra. Tvärtom.

3) Nästan alla Storbritanniens invånare lever numera lika tätbefolkat som nästan alla Sveriges invånare. Det är ett faktum.

4) Sverige har en högre urbaniseringsgrad än Storbritannien (88.0% vs. 83.9%). Det är alltså en ännu mindre andel av svenskarna som bor på landsbygden, i jämförelse med britterna.
1. Jag tror inte att befolkningstäthet är en avgörande faktor. Jag menar bara att om man skall ta med storleken på en befolkning så bör man ta med densiteten också. Det kommer dock inte förändra den epidemiska utvecklingen som ett resultat av en lockdown, oavsett vad man väljer. Om du tycker att det är galet att använda den analysen för en jämförelse är väl ok. Möjligen skulle man kunna göra något med storleken på befolkningen för att kompensera.

Jag kan göra samma analys baserad på urbanisation, det kommer se likadant ut; smittspridningen avstannar när man stänger ned. Jag är dessutom mer inne på Kaptenstjärts förslag att göra samma beräkning baserad på respektive lands huvudstäder, något som jag tror ger en ÄNNU mer jämförlig bild. Letar data för det...

2. Frågan är dock varför länder med samma densitet och struktur (som Finland, Sverige och Norge) har så olika epidemisk utveckling?

3. Skulle snarare säga att ett litet fåtal svenskar lever nästan lika tätbefolkat som en del av engelsmän som inte är i närheten av att ligga i toppen vad det gäller tätbefolkning i England. Du väljer att göra jämförelsen baserat på UK (men jag förstår vad du menar). Britter, menar du (ni är inte i närheten av att leva så tätbefolkat som Engelsmän). England har 430 personer per km2, Sverige har 23. Jag kan skala bort i princip halva Sverige utan att Sverige kommer upp i samma siffror om England. Går inte.

4. Så är det. UK har en ganska stor andel personer i de stora städerna som bor i lägenhet, men lika stor andel som bor i villa, parhus eller liknande. Tyvärr är Urbanisering en definition som bestäms av respektive land, och således inte ett jämförbart mått på tätbefolkning.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-11 kl. 17:24.
Citera
2020-08-11, 17:10
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Varför svarar du inte på frågan? Ökar hostandet smittspridningsrisken eller inte? Nu har ni chansen att berätta något alldeles själva och inte bara anmärka på vad Tegnell sagt. Låt höra nu. Vad säger experterna på flashback. Utgör hostande en smittspridningsrisk?
Du var väl en blockerad jävel. Jag tror att ALL form av hosta ökar spridningsrisken, varför läser du inte vad jag skriver om munskydd?

Jag gissar att din nästa fråga blir varför jag inte står på barrikaderna för att förbjuda tobak? För att jag tror det är helt lönlöst, ska tobaken försvinna måste folk sluta röka frivilligt.
Citera
2020-08-11, 17:13
Medlem
Detta kan väl inte vara sant??
Tegnell ska alltså åka runt i världen och sprida propaganda för sin strategi!

Han upptråder i USA 26 augusti
https://twitter.com/marteneriksson/status/1292949545614278656
11 september talar Tegnell i Norge
https://twitter.com/marteneriksson/status/1292952060426620931

Är det sånt Tegnell jobbar med nu och får betalt för?
Citera
2020-08-11, 17:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan det nog vara ja. Det borde i så fall nyttjas på något sätt, kanske genom att aktivt försöka få in en mildare konkurrerande Covid-19 stam i Sverige.

Gratis lunch och hotellnätter till Italien-turister … är mitt förslag.

Jo om man lyckats bevisa det så kan man ju lägga till det som parameter efter att räkna högriskländer. Inte bara utgå utifrån antal smittade per 100000 utan även från vilket område personerna kommer ifrån och vilken variant som härjar där.

Men om vi utgår från att tidiga drabbade länder som Italien fått en mildare variant så kommer det ju förmodligen bli detsamma i USA tids nog.
Citera
2020-08-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stämmer det att Danmark hade 373 nya fall igår? Nästan lika mycket som sin största topp i början av april (390). Och idag har dom 144 nya fall jämfört med våra 117?

Jag tror att det handlar om någon vecka, danskarna brukar prata om veckostatistik. Statens Serum Institut har ett dashboard där man ser nya fall. Som mest per dag den senaste tiden var 174 positiva. Det är mycket.

https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d
Citera
2020-08-11, 17:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja och många av de som saknar immunitet är antagligen inte mottagliga för SARS-CoV-2. Hade det varit på annat sätt hade vi sett helt andra siffror i sommar med tanke på hur folk trängs på Gekås och andra offentliga miljöer som uteserveringar mm.
Men det måste väl vara något som är universellt d.v.s. gälla samtliga populationer på vår jord.

Och ja, det tror jag samtidigt som det finns de som p.g.a. tidigare coronainfektioner åtminstone är delvis skyddade. Men återigen så är det något som i princip gäller alla på vår jord om man nu inte lever på en isolerad ögrupp utan kontakt med civilisationen.

Så förklaringen hittar du inte där.

Förklaringen är nog enklare än så. Som sagt, det är otroliga skillnader i smittspridningen i samhället där olika grupper drabbats olika. Vissa områden och därmed socioekonomiska grupper har nästan helt sluppit smittan medan vissa har drabbats väldigt hårt. Klustersmittan gör också att viruset inte fortsätter i vågor utan det handlar nog om smitta vid ett och samma tillfälle från en eller flera smittspridare till omgivningen.

Jag skulle tro att de flesta som frekventerar GeKås och sådana inrättningar inte tillhör den socioekonomiska delen av befolkningen som drabbats hårdast under våren och därför är risken relativt liten ändå att bli smittad där.

Smittspridningen till hösten kommer att ske i gruppen barn, unga och unga vuxna om du frågar mig. Och det gör att det kanske bryter in i de grupper som slapp undan under våren framförallt medelklassen i villaområden.
Citera
Medlem
På torsdag kommer de finska munskyddsreglerna eller rekommendationerna.

Den planerade rekommendationen att använda ansiktsskydd kommer att offentliggöras på torsdag, säger chefen för Institutet för hälsa och välfärd Markku Tervahauta till Helsingin Sanomat.

Tervahauta säger att man kommer att informera om det här vid en presskonferens på torsdag.

Han säger att rekommendationen borde vara tillräckligt klar och enkel.

Enligt Tervahauta kommer rekommendationen att bli regional och den kommer att handla framför allt om trängsel inom kollektivtrafiken.

Tervahauta har inte ställning till kostnaden för skydden utan anser att det är en fråga för ministerierna och kommunerna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/08/11/hs-rekommendation-om-ansiktsskydd-ges-pa-torsdag?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du var väl en blockerad jävel. Jag tror att ALL form av hosta ökar spridningsrisken, varför läser du inte vad jag skriver om munskydd?

Jag gissar att din nästa fråga blir varför jag inte står på barrikaderna för att förbjuda tobak? För att jag tror det är helt lönlöst, ska tobaken försvinna måste folk sluta röka frivilligt.
så här svarade du:
"Nej, de som bär på viruset borde vara hemma."
Sen svarade du "demokratikt" att all borde bära munskydd.

Du har alltså ändrat dig nu och anser att hostare utgör en ökad risk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in