Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Nu missförstår du min poäng, eller så missförstår du språket.
1) Att befolkningstäthet är oviktigt är min poäng, inte din. Det var du som drog upp densitet, och försökte göra en poäng av det.
2) Jag har aldrig hävdat att densiteten har nåt med Finlands och Norges epidemier att göra. Tvärtom.
3) Nästan alla Storbritanniens invånare lever numera lika tätbefolkat som nästan alla Sveriges invånare. Det är ett faktum.
4) Sverige har en högre urbaniseringsgrad än Storbritannien (88.0% vs. 83.9%). Det är alltså en ännu mindre andel av svenskarna som bor på landsbygden, i jämförelse med britterna.
1. Jag tror inte att befolkningstäthet är en avgörande faktor. Jag menar bara att om man skall ta med storleken på en befolkning så bör man ta med densiteten också. Det kommer dock inte förändra den epidemiska utvecklingen som ett resultat av en lockdown, oavsett vad man väljer. Om du tycker att det är galet att använda den analysen för en jämförelse är väl ok. Möjligen skulle man kunna göra något med storleken på befolkningen för att kompensera.
Jag kan göra samma analys baserad på urbanisation, det kommer se likadant ut; smittspridningen avstannar när man stänger ned. Jag är dessutom mer inne på Kaptenstjärts förslag att göra samma beräkning baserad på respektive lands huvudstäder, något som jag tror ger en ÄNNU mer jämförlig bild. Letar data för det...
2. Frågan är dock varför länder med samma densitet och struktur (som Finland, Sverige och Norge) har så olika epidemisk utveckling?
3. Skulle snarare säga att ett litet fåtal svenskar lever nästan lika tätbefolkat som en del av engelsmän som inte är i närheten av att ligga i toppen vad det gäller tätbefolkning i England. Du väljer att göra jämförelsen baserat på UK (men jag förstår vad du menar). Britter, menar du (ni är inte i närheten av att leva så tätbefolkat som Engelsmän). England har 430 personer per km2, Sverige har 23. Jag kan skala bort i princip halva Sverige utan att Sverige kommer upp i samma siffror om England. Går inte.
4. Så är det. UK har en ganska stor andel personer i de stora städerna som bor i lägenhet, men lika stor andel som bor i villa, parhus eller liknande. Tyvärr är Urbanisering en definition som bestäms av respektive land, och således inte ett jämförbart mått på tätbefolkning.