2020-08-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
2. Frågan är dock varför länder med samma densitet och struktur (som Finland, Sverige och Norge) har så olika epidemisk utveckling?

Ja jag är inte så säker på att vi har samma struktur, finns det ens områden som liknar våra utanförskaps områden i Norge eller Finland.

Vi ser ju samma problem i danmark nu med nya fall i invandrartäta områden.
Citera
2020-08-11, 17:26
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
så här svarade du:
"Nej, de som bär på viruset borde vara hemma."
Sen svarade du "demokratikt" att all borde bära munskydd.

Du har alltså ändrat dig nu och anser att hostare utgör en ökad risk?
Vad fan, ge dig nu. Det jag skrev inkluderar tobakshostare bland alla andra hostare, begriper du verkligen inte det lilla enkla? Varför ska friska rökare vara hemma? Jag tar bara ansvar för vad jag skriver, inte för vad du begriper så vänd dig till någon annan med din specifika tobaksfrågeställning hädanefter, tack.
Citera
2020-08-11, 17:29
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Vacciner testas och följs under lång tid. Att det ska börja testas snart förändrar inget.
Det finns redan ett vaccin som skyddar i två år.

Putin har gett det till sin dotter.

Jag ska försöka komma över några doser via ett par ryska utbytesstudenter om det går för ett par gamla släktingar.

Själv satsar jag på min flockimmunitet som alltid fungerat vid tidigare säsongsinfluensor.
Citat:
...claim that Russia has won Covid-19 vaccine race with 'Sputnik V' jab already given to his daughter which he claims offers 'two years' immunity' but has not been fully tested

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8615179/Russia-registers-virus-vaccine-Putins-daughter-given-it.html
Citera
2020-08-11, 17:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Varför skall frska allergiker vara hemma?
Ja, varför ska de vara det? Vad vill du, sitter tampongen på sniskan? Jag har svarat, friska ska inte vara hemma men virusbärare ska det, oavsett vilka åkommor de i övrigt bär på. Nu besvarar jag inte mer gagg från ditt håll.
Citera
2020-08-11, 17:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Därför att jag också tar med beräkningen av befolkningstätheten. Precis som jag skriver i inlägget. Självklart är antalet döda då justerat för befolkningstäthet, vad skulle annars poängen vara? Formeln står dessutom på diagrammet:

"Dödsfall per miljon invånare / befolkningstäthet"

Jag föreslår att du nästa gång du inte förstår eller det känns oklart så är det bara att fråga "hur har du räknat?" Det är enklare än att du skriker "du räknar fel", "complete rubbish i vanlig ordning från dig.", "på sin plats att helt sakligt kalla ditt resonemang för ren bullshit" och "det förstärker bara intrycket att dina beräkningar kan man helt strunta i."

Att du ägnar tid åt att skriva ett inlägg där du menar att du fortfarande inte förstått att hela poängen med jämförelsen (och diagrammet OCH diskussionen) är att justera för befolkningstäthet SAMTIDIGT som jag i klartext förklarat detta flera gånger får mig att undra om du är någon form av troll-bot? Och som socker på sylten refererar du till dessa inläggg när du återigen frågar? Svaret står ju där i klartext!!! Förstår du verkligen inte - efter en dags debatt - att hela diskussioen gäller huruvida det är korrekt att justera för befolkningstäthet? Och när du skall leka bror duktig och skriva folk på näsan så klarar du inte ens av att göra just det - justera för befolkningstäthet? Ja du...

Vad JAG gjorde var att tillhandahålla ett diagram som visar vad som sker om man gör just det - justerar för befolkningstäthet. Hur i hela friden skulle diagrammet kunna vara FEL!? Hur skulle jag kunnat räkna FEL!? Om man räknar som jag gjort så ser det ut så där. Förstår du verkligen inte det här? Och för att göra saken än mer obegriplig så handlar det om mellanstadiematematik (förvisso exekverad av Excel). Om du tycker att metod eller analys är fel är det väl bara att säga det (och tillhandahålla egen metod och analys). Men att göra som du gör - starta med en massa förolämningar är lite "sådär"...

Om du vill göra en egen analys av kända värden och data så går det jättebra, det är bara att köra igång, eller om du vill diskutera relevansen i just det analysen som jag presenterade i form av ett diagram så är det också ok. Och om du gör det på ett neutralt sätt utan att som du inleda med en massa onödiga återkommande anklagelser och påpekande om "bullshit" så kan jag garantera dig att jag kommer behandla dig på exakt samma sätt.

Men när man som du sitter och vräker ur dig nedvärderande ord och diverse anklagelser om att andra sprider "bullshit", räknar fel och sedan drar igång förlämpningsgeneratorn bör man nog ha bättre på fötterna än att bevisa att man inte ens klarar av mellanstadiematte. Jag räknar nämligen HELT rätt kan jag upplysa om. Det borde dessutom framgå ganska klart för den som är lite vaken.

Det fantastiska är dock att du ägnar en hel dag åt att vara otrevlig och anklaga folk för ditten och påstå datten, och när du sedan blir utsatt för samma behandling skall du gråta ut som en liten snyftande treåring med Hello-Kitty trosor? Det är faktiskt helt priceless...
Jag behöver inte fråga hur du räknar när du klart och tydligt beskriver hur du räknar, nämligen att dag noll för dig är när ett land har 0,1 avlidna per miljon. Vilket inte stämmer med ditt resultat. (Jag vill inte ta upp mer plats genom att återigen måsta citera dina inlägg!) Jag ska heller inte behöva följa någon länk till någon obskyr sida jag inte vet nåt om. Då är det bättre att du förklarar utan vilseledande förtydliganden om hur du räknar som du sen påstår inte alls är hur du räknar. Snurrigt värre. Varför kan du inte erkänna ditt misstag istället för att komma med långa nedvärderande haranger? Hur ska någon kunna ta dig på allvar när du beter dig så?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-11 kl. 17:38.
Citera
2020-08-11, 17:39
Avslutad
Apropå mail och Sveriges ”strategier”... Tillbakablick till 2009, långt men läsvärt. Jag tror dock inte att besluten BARA har med nämnda personer att göra (samma som idag), de blir syndabockarna, men det var nog även som de själva sa i mailen 2009 antagligen även ”politik och affärer” inblandat.

Det är även lite som om man har ”lärt sig av misstagen” 2009 genom att gå ”all in” åt andra hållet nu. Där man istället för att utgå ifrån ”worst case” som 2009 har utgått ifrån att Covid-19 var i nivå med en ny svininfluensa... (30-tal dödsfall).

Något är hur som helst numera märkligt i detta land. Hur är det annars ens möjligt med så många frågetecken och märkligheter som kommer fram varje gång det är någon form av kris..?

Citat:
”Klockan är 23.46 på natten den 16 juni 2009 när chefen för Socialstyrelsens smittskyddsenhet, Anders Tegnell, skriver till sin tidigare chef, Johan Carlson, som nu är Smittskyddsinstitutets generaldirektör:

”Vad säger du? Visst pratade vi om detta innan du slutade? SoD är helt tydliga med att politiskt finns här ingen återvändo.”

SoD som i Socialdepartementet, regeringen och ansvarig minister Maria Larsson. Ämnet: om Sverige ska tacka ja till att beställa 18 miljoner doser av vaccinet Pandemrix.

Morgonen därpå, klockan 8.29, svarar Johan Carlson på Anders Tegnells mejl. Svaret ska gå rakt emot den officiella versionen av vad ansvariga myndigheter har sagt om massvaccineringen, som skulle komma att omfatta 5,3 miljoner svenskar.

Utåt är myndigheter och politiker totalt eniga om strategin: hotet från pandemin krävde att hela befolkningen skulle vaccineras. Men SvD:s granskning visar att några ändå höjde ett varnande finger – internt.

En heter Staffan Sylvan och är smittskyddsläkare i Uppsala. Ännu hade bara ett fåtal fall av den nya influensan rapporterats i Sverige, nästan alla smittade i utlandet. Ingen hade dött. Men nu har pandemifas 6 uppnåtts enligt WHO och då är det bara att agera. Först ska smittskyddsläkarna och Socialstyrelsen komma överens om hur många doser av vaccinet som ska beställas och köpas. I avtalet med vaccintillverkaren Glaxosmithkline från 2007 står det nämligen att landstingen måste ge besked inom tio dagar efter WHO:s deklaration hur många doser som de behöver.

Detta ska visa sig vara det centrala beslutet, det som kommer att styra Sveriges pandemikamp. Det handlar om över en miljard i skattepengar. Det handlar om hälsopolitik i den högre skolan. Det handlar om en av de största sjukvårdsinsatserna någonsin.

I ett e-postmeddelande som går till övriga smittskyddsläkare och Anders Tegnell, chefen för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, skriver Staffan Sylvan:

”Det är aldrig bra att fatta ett beslut på dåligt underlag.”

Han argumenterar att vaccinköpet är kopplat till WHO:s pandemifas 6. Att avtalet skrevs med fågelinfluensan som tänkbar pandemirisk. Och att Sverige nu har nåtts av ”en lindrigare variant”.

Han skriver:

”Jag tycker att man bör besinna sig något innan man går in i ett så kostsamt och osäkert projekt”. Han frågar slutligen: ”Har vi ett handlingsutrymme?”. Nej, blir beskedet.

– Svaret till mig från Anders Tegnell var att vi tyvärr inte har något handlingsutrymme, ett beslut måste tas nu, berättar Staffan Sylvan.

– Om vi inte bestämmer oss innan utsatt datum blir det automatiskt 18 miljoner doser. Beställer vi enbart 9 miljoner och vill ha mer i december hamnar vi sist i kön med en leveranstid som inte går att förutse, säger han.

SvD kan idag avslöja att det fanns ett annat svar på smittskyddsläkaren Staffan Sylvans fråga, som han aldrig fick se.

Några timmar senare, på natten, mejlar Anders Tegnell, ansvarig för smittskyddsfrågor på Socialstyrelsen, till sin tidigare kollega och chef på Socialstyrelsen, Johan Carlson, som nu är nybliven generaldirektör på Smittskyddsinstitutet. Anders Tegnell skriver att departementet är tydligt med att ”politiskt finns här ingen återvändo”.

Klockan 8.29 morgonen därpå svarar Johan Carlson:

”Håller med. Jag tror att smittskyddsläkarna måste inse att detta är affärer och politik snarare än sjukvård. Visst ligger det en hel del i dessa påståenden men den typ av rörelsefrihet som efterfrågas finns ju inte.”

Idag vet vi att svenska staten köpte 18 miljoner doser för 1,3 miljarder kronor. Två doser per person – från bebisar till 95-åringar. Alltså skulle varenda svensk i princip vaccineras två gånger under en mycket kort tid.

Ett jätteprojekt. En utmaning. En mobilisering. Några alternativ fick inte ens diskuteras. Allt var ju redan bestämt.

Samtidigt fanns betydligt ljusare information: sjukdomen tycktes vara lindrig och inte särskilt dödlig, kanske till och med mindre farlig än vanlig säsongsinfluensa.

Denna kontrast har kommit att prägla synen på svininfluensen fram till idag. All planering var baserad på det sedan länge lanserade värsta scenariet. Enligt det var det en självklarhet att en pandemi alltid är oerhört farlig och dödlig. Någon bedömning av farlighetsgraden fanns därför inte med, någon planering för en lindrigare sjukdom hade inte gjorts. Det är den återkommande kritiken i efterhand i alla utvärderingar.

– Vi borde ha haft större flexibilitet, suckar också Gregory Hartl, informationschef på WHO.
Sverige hade som SvD visar idag bestämt sig tidigt: totalmobilisering och massvaccinering.

Det var den mörka hotbilden som gällde för oss.

Den bedömningen var dock ingalunda en självklarhet. Bara tre andra länder i EU valde den svenska vägen. Andra agerade annorlunda, till exempel Danmark. Där vaccinerades enbart riskgrupper.

– Beslutet grundades på vår bedömning av läget i Mexiko, att viruset inte visade sig vara så dödligt som man hade fruktat
, säger Thea Kølsen-Fischer, läkare med ansvar för smittsamma sjukdomar och vaccin på Danmarks motsvarighet till Socialstyrelsen.

Danmark gjorde en helt riktig insats, anser hon:

– Det som man under alla omständigheter först säkrar är riskgrupperna, men om ett pandemivirus sen visar sig vara särskilt patogent (dödligt), då går man vidare och vaccinerar hela befolkningen. Men Sverige valde en annan väg. I oktober 2009 inleddes massvaccineringen.

Presskonferenser med minister och generaldirektörer avlöste varandra. Massmedierna rapporterade flitigt och mycket. Ångest och influensa sprids i Sverige, skrev Aftonbladet. Sjukvården mobiliserade, skolorna aktiverades för att nå barn och unga, nyckelgrupper för att minska smittspridning.

Göran Stiernstedt på SKL beskriver stämningen 2009 så här: – Det var ju upphaussat detta med skräckscenarier att det skulle kunna bli väldigt många sjuka. Det budskapet trummades ju ut, säger han.

Kampanjen lyckades. Svenskarna ställde sig snällt i vaccinköerna. Inget land i världen vaccinerade så många som Sverige. På drygt två månader klarade sjukvården av att ge Pandemrix-sprutan till 5,3 miljoner svenskar.

I början av december började antalet insjuknade minska. Intresset svalnade successivt. Efter helgerna i januari 2010 var pandemin i Sverige i princip över. Den där fruktade andra pandemivågen kom inte heller.

Vad är då facit av de hektiska pandemimånaderna, det som kallats ”Pandemin som kom av sig”? (...)1607 togs in på sjukhus, 136 av dem fick intensivvård och 11 Ecmo-behandling. Drygt 30 dog, 70 procent av dem hade andra underliggande sjukdomar.

Den direkta kostnaden främst för vaccininköp: 1,3 miljarder kronor. Totalkostnaden för samhället: 5,3 miljarder. Kvar i hemliga lager: 6,5 miljoner vaccindoser, till en slutnota av över 200 miljoner kronor.

Inga katastrofscenarier slog in. Skolor behövde inte stängas. Arbetsplatser avfolkades inte, intensivvårdsavdelningar brakade inte ihop. Den 10 augusti 2010 nådde världen det som WHO kallar den post-pandemiska nivån och WHO blåste av pandemin.

Därefter har utvärderingarna staplats på hög. I Sverige valde regeringen att låta de ansvariga myndigheterna utreda sig själva. Trots denna brist på oberoende slår utredarna ändå fast:

”Konsekvenserna på samhällsviktiga verksamheter på grund av den nya influensan var obetydligt” med förklaringen:

”Sannolikt beror detta på att pandemin var av mild karaktär och förhållandevis få personer fick vara hemma från arbetet på grund av sjukdom”.

Det är samma bild som ges i andra rapporter. EU:s smittskyddsinstitut ECDC konstaterar till exempel att svininfluensan var mindre omfattande och hade lägre dödlighet än ”vanliga” säsongsinfluensor.

Snabbt under 2010 försvann pandemin från agendan. Medierna tystnade och fenomenet började glömmas bort. De ansvariga i Sverige uttryckte sin tillfredsställelse. – En bra repetition, förklarade Anders Tegnell.

2009 års pandemi höll på att läggas till handlingarna. Då kom kallduschen. Oväntad och oönskad. I augusti rapporterades om en ökad förekomst av den svåra kroniska neurologiska sjukdomen narkolepsi hos barn och unga som vaccinerats med Pandemrix i Finland. Den 1 september stoppade Finland all vaccinering. Också i Sverige fanns sjuka barn. Sex fall var kända redan i augusti.

– Det absolut värsta som kunde hända, kommenterar Richard Bergström, chef vid branschorganisationen för Europas läkemedelsföretag. Mardrömmen både för industrin och myndigheterna var att sjukdomen visar sig bli lindrig och att en okänd svår biverkan dyker upp.

– Absolut oväntat. Ingen kunde ana detta, säger Anders Tegnell på Socialstyrelsen om narkolepsikopplingen.

Då, när allt började i juni 2009, manade smittskyddsläkaren Staffan Sylvan till försiktighet inför ett ”kostsamt och osäkert projekt”. Utan effekt. Massvaccineringen var redan bestämd

– Jodå, säger han idag, jag pläderade också för att väga in riskerna för biverkningar. Men det fanns ju inget utrymme för diskussion fick jag veta.”

https://www.svd.se/svd-granskar-sveriges-vaccinering-mot-svininfluensan
Senast redigerad av sjelvefan 2020-08-11 kl. 17:43.
Citera
2020-08-11, 17:39
Medlem
Så här ser den finska coronaspårningsappen ut.

https://twitter.com/svenska_yle/status/1293202365873627136
Citera
2020-08-11, 17:45
Medlem
Jag tycker att man måste se detta fiasko bortom siffror på antal döda och smittade. Strategin med flockimmunitet som tillämpas är ju det ultimata exemplet på hur patetiskt svagt Sverige är. Man väljer alltså att inte ta striden mot viruset redan från start utan ger upp direkt. Man erkänner indirekt att man har en sån efterbliven organisation på alla nivåer så det är ingen idé att ens försöka mota Olle i grind för det finns ingen kapacitet att ta hand om någonting.
Det som också visar på hur extremt svag och inkompetent svenska politiker och myndigheter är är att man i sin propaganda hela tiden trycker på att alla människor måste hjälpas åt, att busschaufförer ska kunna slänga av folk från bussen om det blir fullt osv. Jag kan fortsätta med dessa floskler en hel sida men min poäng är att de styrande gör ALLT för att skjuta ifrån sig ansvaret och lägger ansvaret på medborgarna och då är min fråga till er; Vill ni lägga era liv i händerna på dessa svaga människor som inger 0,00% förtroende?

Lyd mitt råd, planera för en permanent flytt från världens mest överskattade land för utvecklingen för Sverige har varit påväg ner länge och det finns inget som tyder på att det går att vända skuta
Citera
2020-08-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Jag tycker att man måste se detta fiasko bortom siffror på antal döda och smittade. Strategin med flockimmunitet som tillämpas är ju det ultimata exemplet på hur patetiskt svagt Sverige är. Man väljer alltså att inte ta striden mot viruset redan från start utan ger upp direkt. Man erkänner indirekt att man har en sån efterbliven organisation på alla nivåer så det är ingen idé att ens försöka mota Olle i grind för det finns ingen kapacitet att ta hand om någonting.
Det som också visar på hur extremt svag och inkompetent svenska politiker och myndigheter är är att man i sin propaganda hela tiden trycker på att alla människor måste hjälpas åt, att busschaufförer ska kunna slänga av folk från bussen om det blir fullt osv. Jag kan fortsätta med dessa floskler en hel sida men min poäng är att de styrande gör ALLT för att skjuta ifrån sig ansvaret och lägger ansvaret på medborgarna och då är min fråga till er; Vill ni lägga era liv i händerna på dessa svaga människor som inger 0,00% förtroende?

Lyd mitt råd, planera för en permanent flytt från världens mest överskattade land för utvecklingen för Sverige har varit påväg ner länge och det finns inget som tyder på att det går att vända skuta

Jag vill hävda motsatsen. Sverige är enda landet som tagit striden medan övriga gömt sig under sängen. Men viruset försvann inte fast man låg dör jättelänge.
Citera
2020-08-11, 17:54
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så här ser den finska coronaspårningsappen ut.

https://twitter.com/svenska_yle/status/1293202365873627136
Tänk att ha hjärnröta nog att installera något dylikt på sin telefon. Är väl kanske mest de äldre-äldre i och för sig, och de klickar ju på "Du har vunnit 1 miljon"-reklambanners också.
Citera
2020-08-11, 17:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Min frågeställning var varför friska snuviga allergiker skall vara hemma medan tobakshostare får gå lösa. Du svarade utan att vilja gå in på min fråga. Du borde kanske låtit bli att svara om du ändå inte kan ta till dig frågeställningen.
Jag tycker nog att alla som ger i från sig extra ”kroppsvätskor” kan vara lite försiktigare. De kan ju vara sjuka med något samtidigt. Hostar man, näsan rinner, nyser, håll mer avstånd.
Citera
2020-08-11, 17:57
Medlem
LeeVans avatar
Intresset i tredje världen för det Ryska vaccinet är stort. Det gör att vi kan räkna med både en tidig lansering och tidigt ”facit”. På populationsnivå förefaller det kunna handla om närmare en miljard individer, om det går som tänkt.

Risk Awards bedöms nog lite annorlunda där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in