2020-08-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Med hänsyn till folkmängden så får du multiplicera danskarnas siffra med 2. Så jo de har mer smittade där i dag än i Sverige.

Jo, det var så jag menade. 154 fall i Sverige, 144 i Danmark. Sveriges befolkning är nästan dubbelt så stor. Vilket innebär i vart fall i närheten av dubbelt så många nya fall/capita i Danmark.
Citera
2020-08-11, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Lyssna nu på mig så skall jag förklara en gång till även för dig:

Först räknar jag ut vilken dag som Norge hade 0.1 döda per 1 miljon invånare och kallar detta för "Dag 0". Sedan gör jag samma sak för Sverige. Oavsett vilket datum "Dag 0" inföll för respektive land jämför jag sedan utvecklingen dag för dag. På så sätt blir det ingen felmarginal utan en rättvis jämförelse av epidemins utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är det vedertagna sättet att jämföra epidemins utveckling i olika länder. Hela det internationell statistiska samfundet måste bidra med ren bullshit om man får tro dig.

Sedan får jag nog be dig kontrollräkna och i vanlig ordning läsa det andra skriver innan du kastar in en egen tolkning. Precis som du påpekar är nämligen värdet inte jämförbart om man inte justerar för befolkning och befolkningstäthet. Det är just det jag gjort, men det begriper inte du (av anledningar som vi andra är tragiskt men samtidigt väl medvetna om). I det aktuella fallet har Sverige 16 döda när deras dag 0 inträffar Mars 20, Norge hade 6 döda Mars 18 när deras dag 0 inträffar. UK hade 1,162 döda när dag 0 inträffar Mars 27.

Do you have any idea how stupid you are?
Varför kallar du mig dum och ber mig kontrollräkna? 16 döda i Sverige är 1,6 döda per miljon, och 6 döda i Norge är 1,2 döda per miljon, om man förenklat använder 10 miljoner för Sverige och 5 för Norge.

Fattar du att 1,6 >> 0,1? Och att 1,2 >> 0,1? Där ">>" står för "mycket större än", om du händelsevis inte är bekant med denna allmänt vedertagna symbol.

Eftersom du uppenbarligen inte kan hantera ens den mest elementära matematik vore det på sin plats med en något ödmjukare framtoning från din sida när folk välvilligt tar sig tid att påpeka dina galenskaper.

Bortsett från dina uppenbara räknefel så kvarstår kritiken mot det godtyckliga i valet av dag noll. Även om den går att beräkna exakt, förutsatt att man räknar rätt enligt den definition du angav, så ska man inte låta sig förledas av en "delusion of accuracy" bara för att man råkar ha en fix formel att använda sig av.
Citera
2020-08-11, 14:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Det kan dom inte. Om man inte accepterar en låg nivå av samhällssmitta så måste man vänta in att det kommer ett vaccin som skyddar till 100%.

De vaccin som kommer till årsskiftet kommer inte kunna utrota någon smitta. Det kommer bara kunna trycka ner nivåerna. Nivån som man kommer kunna trycka ner smittan till ligger långt över vad Nya Zeeland accepterar i dagsläget.

Det där vet vi inget om. Ännu så länge har jag inte hört något om att de som tagit något försöksvaccin skulle blivit smittade. Får vi ett vaccin vid årsskiftet tror jag att denna sjukdom är historia. Kommer inte uppstå fler en enstaka isolerade fall om ens det. För att smittan ska kunna sprida dig måste en sjuk träffa en mottaglig person. Sker inte det under sjukdomstiden dör viruset. Vaccin är en nyckelfaktor
Citera
2020-08-11, 14:21
Medlem
Citat:
Räknar man på siffror från Region Skånes hemsida så skulle dagens siffra vara 41. De har ju dessutom en dags förskjutning så siffran avser egentligen måndagen + de som hinns med innan något klockslag på morgonen den nya dagen. Tydligen 4 stycken idag.

Lördagen: 7 nya fall
Söndagen: 0 nya fall

Väldigt mycket berg och dalbana i dagssiffrorna som kommer från Skåne de senaste veckorna. Veckosiffran brukar vara mer intressant då.

Läste någonstans att FHM from 10 augusti redovisar föregående dygns siffror, alltså inte fram till 11.30.
Detta tycker jag känns väldigt bra. Kommer troligtvis stämma bättre med platz, C19 mfl. Dock med ett dygns förskjutning.

Vad det gäller Skåne så redovisar man uppenbarligen siffror måndag-fredag, dvs siffrorna kommer vara höga tisdag-lördag.
Något ströfall kan komma under helgen.
Citera
2020-08-11, 14:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur vet du det så precist? Det är ju många olika vacciner på gång.

Det är väl den allmänna uppfattningen om de vaccin som förväntas hinna klart till årsskiftet.
Det är väl 4-5 stycken.
Citera
2020-08-11, 14:22
Medlem
Citat:
Enligt ryska medier har stora delar av statsapparaten i Ryssland redan vaccinerats för någon vecka sedan. Alla lever fortfarande.

Har fetat...
Vi får som sagt se..
Citera
2020-08-11, 14:23
Medlem
Får se om någon törs ställa frågan idag om hur det går med kollektivtrafiksbranschens riktlinjer för att minska smittspridningen i kollektivtrafiken. Anders Tegnell ville inte ge några riktlinjer för att de skulle fixa fram det själva, men verkar gå dåligt med det. Både Aftonbladet och Svt verkar vägra beröra ämnet av någon mystisk anledning
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför kallar du mig dum och ber mig kontrollräkna? 16 döda i Sverige är 1,6 döda per miljon, och 6 döda i Norge är 1,2 döda per miljon, om man förenklat använder 10 miljoner för Sverige och 5 för Norge.

Fattar du att 1,6 >> 0,1? Och att 1,2 >> 0,1? Där ">>" står för "mycket större än", om du händelsevis inte är bekant med denna allmänt vedertagna symbol.
Därför att du inte ens har haft vett i skallen nog att räkna i enlighet med den formel som är angiven på diagrammet.

Du kan väl titta lite på det, vad sägs? Fundera ett tag på det. Bra. Seså, spring nu iväg och kontrollräkna.

Herregud, det är som att samtala med en treåring
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Oj! Vi tvingas acceptera dagens dom på +4, men det var ingen alarmerande siffra på antalet fall. Det verkar ändå som om smittan långsamt tar fart igen.

Nu gäller det att inte gapet ökar framåt kvällen. Jag återkommer om jag har något konstruktivt.
Platz.se och C19.se visar 5786 döda men Folkhälsomyndigheten visar bara 5770, vet du varför det är så stor skillnad?
Platz visar också mer fall.
Senast redigerad av TonyDR 2020-08-11 kl. 14:26.
Citera
2020-08-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Inom ett par månader från att en hyfsat stor del av befolkningen har tagit vaccin så bör det vara i princip normalt.
När tror du att det är?
Citera
2020-08-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För det första, Sveriges och Norges metoder och resultat är inga vetenskapliga försök där vi redan nu kan dra slutsatsen. För det andra inom vetenskap är man också medveten om att detta är ytterst komplicerade processer med väldigt många variabler. Att säga att Sverige skulle ha fått samma resultat som Norge bara vi gjort som de gjort eller tvärtom, är på intet sätt vetenskapligt, det är bara gissningar och propaganda från folk som inte förstår bättre.
Om vi ska prata om icke vetenskapliga slutsatser då är FHM bästa stället att börja ifrån.
1- flockimmuniteten som FHM antog att den ska funka för hantering av Corona virus pandemin saknade vetenskaplig grund enligt WHO.
2- rekommendationen om att inte använda skyddsmask för att användningen inte begränsar smittspridningen saknar oxå vetenskaplig grund.
3- att smittan sprider sig som en bombmatta över hela befolkningen och att det är inte mycket man kan göra åt det, saknar oxå vetenskaplig grund. Det har tydligen visat sig att smittan sprider sig i kluster.
4- att anta att det inte kommer att finnas nån vaccin till sjukdomen den närmaste tiden saknar oxå vetenskaplig grund. Idag kom det ut nyheter om att Ryssland håller på att vaccinera sina medborgare för fullt.
Jag kan fortsätta hur länge som helst och skriva om rekommendationer till alp resenärer före sportlovet och dylik men tiden är begränsad.
Det är väl diskuterad att FHM har förlitat sig inte det minsta till evidensbaserad metoder utan all strategier och rekommendationer har varit rena rama killgissningar.
Citera
2020-08-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
När tror du att det är?

Går ju inte att veta säkert, men gissningvis i början av 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in