2020-08-10, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Möjligt. Men jag tror som sagt man gör skillnad på pappans roll och mammans roll. Här menar man ju att pappan på ett eller annat sätt drogat ned och utsatt dottern för våld, där de efterföljande skadorna varit orsaken till döden (direkt eller indirekt). Hade pappan levt idag och fällts för Vållande till annans död, så hade hans straff varit klart mycket mer saftigare, då "hans vållande" varit klart värre än "mammans vållande". Detta då mamman å´ sin sida inte varit inblandad när dottern drogades ned och utsattes för våld, utan endast brustit i sitt garantansvar då hon inte ringde efter vård.

Så som jag tolkat domen så är det i princip bara mammans drogpåverkan som fått upp detta till GROVT vållande till annans död. Jag kan därför tänka mig att det är därför man anser att detta skall ligga på den lägre sidan av det grova brottets straffskala.

Du ville ha ett svar och detta är nog det bästa svaret jag kan ge dig. Har du själv någon ide´ på varför straffets längd blev som det blev? :-)

Tack för svar.Förhoppningsvis ser Hovrätten till att påföljden blir en annan. Jag antar att ärendet kommer dit så småningom. Det är viktigt att våldsbrott som begås av föräldrar gentemot sina barn prövas i högre instanser.

De flesta domar vad gäller ´grovt vållande till annans död´är trafikbrott. (Ungefär 70 % om jag minns rätt från en gammal undersökning)
En rattfull person kör på och dödar en eller flera. Vi vet alla vilka korta straff det ger. Bedrövligt det också.
Citera
2020-08-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
https://www.expressen.se/premium/nyheter/se-forhoret-med-flickans-mamma/

Ni som har expressen premium kan se film på R

Går det att se henne eller är videon pixlad?
Citera
2020-08-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://samnytt.se/milt-straff-for-mamma-som-dodade-3-arig-dotter-sa-in-i-helvete-stotande/?fbclid=IwAR00-cp8gGcp1Qjhm957FB03mBj5eWRqiszUF4PwhkY7iqxL6XvO4ph 2ufc

Bra sammanfattning av fallet och domen i Samhällsnytt. De skräder inte orden! Bild på Rebecka också, där man ser vad hon är för något!

Synd att familjehemsmamman skulle använda sig av den tragiska händelsen, för att försöka bli känd. Jag sympatiserar så mycket med henne annars, men jag tycker att sådant här förstör det. Och även när biologiska föräldrar försöker bli kända och slå mynt av tragiska händelser, som drabbat deras barn.

Eftersom du har tid att skriva dessa rader om en människa som är helt oskyldig i detta, snarare ett offer, så bör du även kunna ta dig tid att läsa dagens artikel i Aftonbladet eller Expressens om avsnittet. Där säger Melinda att det är någon annan som har tipsat produktionen om henne och hennes situation, hon har alltså inte sökt på eget initiativ. Själva syftet med renoveringen är dessutom att underlätta för familjen att kunna ta emot och hjälpa fler familjehemsbarn. På så vis upplever hon en slags upprättelse för lilla Esmeralda. Vi håller väl alla som följt detta fallet med om att barnens trygghet måste vara prio ett? Därmed en stor eloge till Melinda som faktiskt gör något och försöker dra sitt strå till stacken.
Citera
2020-08-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ja, det vill man inte veta :-(
P verkar ju faktiskt ha typ "biktat sig" för sina bröder, alltså outat situationen, och kanske hade någon grad av äkta ånger när polisen dök upp. Så hemlighållandet tog ju slut efter två dagar.
Citera
2020-08-10, 20:23
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Eftersom du har tid att skriva dessa rader om en människa som är helt oskyldig i detta, snarare ett offer, så bör du även kunna ta dig tid att läsa dagens artikel i Aftonbladet eller Expressens om avsnittet. Där säger Melinda att det är någon annan som har tipsat produktionen om henne och hennes situation, hon har alltså inte sökt på eget initiativ. Själva syftet med renoveringen är dessutom att underlätta för familjen att kunna ta emot och hjälpa fler familjehemsbarn. På så vis upplever hon en slags upprättelse för lilla Esmeralda. Vi håller väl alla som följt detta fallet med om att barnens trygghet måste vara prio ett? Därmed en stor eloge till Melinda som faktiskt gör något och försöker dra sitt strå till stacken.

👏🏻👏🏻👏🏻
❤️❤️❤️

Amen to that!

Så trött på folk som tvunget ska snacka skit om MJ - allt från hårfärg till hennes medverkan i olika program.
Hon är i sorg, och hon o familjen förtjänar all hjälp och stöd de kan få.
Citera
2020-08-10, 20:59
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
okej.
Ville bara tillägga att det inte bara är jag som anser att en lagändring skulle kunna behövas
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-om-lilla-hjärtat-domen-den-här-gången-blev-jag-upprörd-13285381
Citera
2020-08-10, 21:02
Medlem
Kajsakajakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017

Exakt. Kan inte förstå varför folk hackar på Melinda, vad får man ut av det? Varför vill man kränka en person som sätter barnens bästa först, är folk avundsjuka på hennes varma utstrålning?

Dessutom verkar hon vara uppriktigt engagerad och kärleksfull mot sina barn. Hur kan man inte vilja att en sån människa fortsätter ta hand om samhällets utsatta barn. ALLAS våra barn som samhället sviker.
Senast redigerad av Kajsakajaken 2020-08-10 kl. 21:04.
Citera
2020-08-10, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakajaken
Exakt. Kan inte förstå varför folk hackar på Melinda, vad får man ut av det? Varför vill man kränka en person som sätter barnens bästa först, är folk avundsjuka på hennes varma utstrålning?

Dessutom verkar hon vara uppriktigt engagerad och kärleksfull mot sina barn. Hur kan man inte vilja att en sån människa fortsätter ta hand om samhällets utsatta barn. ALLAS våra barn som samhället sviker.

Har jag sagt att hon inte ska fortsätta att ta hand om fosterbarn? Det tycker jag visst att hon ska - jag tror också att hennes engagemang är äkta. Och jag är glad för att lilla E fick åtminstone tre normala - kanske rentav lyckliga - år, innan hon måste gå bort på grund av idioterna i Kammarrätten och E:s "egen" lika idiotiska advokat.

Jag vänder mig bara mot MÖNSTRET som jag tycker mig känna igen från t.ex. Englas mamma, Ebbas pappa, Emma Jangestig, Kim Walls föräldrar med flera. Jämför Emma Jangestigs man T., Elin Kranz' föräldrar, Idas föräldrar och Lisa Holms föräldrar, t.ex.. De har ALDRIG gråtit i en TV-soffa - ingen vet ens hur de ser ut! Men jag ska inte vidröra detta mera. Och Melinda är söt i sitt rosa hår! Även om det är ovanligt i hennes ålder.
Senast redigerad av Merwinna 2020-08-10 kl. 21:30.
Citera
2020-08-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag hinner inte svara på allt just nu, men slänger in en fråga eller två:
1. Är balkongfallet detsamma som Yara? Där morbrodern dömdes till typ 14 års fängelse för mord (?) trots att ingenting visade på att han deltagit i misshandeln eller mordet?
Jag har inte följt det fallet alls, så ber om ursäkt om jag missuppfattat detaljer.

2. Det de nämner är ju polisernas anteckningar (vilket historien i bilen går under), men vid förhör är det ju dialogutskrift, och inte någon sammanfattning? Och vid vallningen är det Rebecka själv som berättar medan hon filmas.
Vid förhören deltar även vad som verkar vara en väldigt duktig advokat, så någon rättsosäkerhet känns svår där.

För mig som lekman känns det märkligt att man kan sitta och erkänna/berätta saker, med försvarare närvarande, inför en kamera, och sedan ta tillbaka allt o ”glömma bort” hela historien.

Nej, "Balkongfallet" är ett prejudikat från Högsta Domstolen där dom bl a reder ut vilken praxis som skall gälla när en tilltalad väljer att tiga under förundersökningen eller ändrar en historia i domstolen mot vad den sagt i polisförhör (se punkterna). Denna praxisen har ingenting med Mord att göra, utan kan användas vid alla möjliga brott/rättegångar
Citera
2020-08-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ville bara tillägga att det inte bara är jag som anser att en lagändring skulle kunna behövas
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-om-lilla-hjärtat-domen-den-här-gången-blev-jag-upprörd-13285381

Jag gillar också GW :-)
Haha inte nog med att ni hade samma åsikt i frågan. Ni var båda lika dåliga på att precisera VAD i lagen som skulle ändras. För vad GW egentligen ville ha för ändring förstod jag inte här heller ;-)
Citera
2020-08-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Tack för svar.Förhoppningsvis ser Hovrätten till att påföljden blir en annan. Jag antar att ärendet kommer dit så småningom. Det är viktigt att våldsbrott som begås av föräldrar gentemot sina barn prövas i högre instanser.

De flesta domar vad gäller ´grovt vållande till annans död´är trafikbrott. (Ungefär 70 % om jag minns rätt från en gammal undersökning)
En rattfull person kör på och dödar en eller flera. Vi vet alla vilka korta straff det ger. Bedrövligt det också.

Om inte jag är helt ute och cyklar så säger praxis, att en rattfull person som kör ihjäl en annan person, skall få 3 års fängelse. Det är möjligt att du tycker det är lågt, men det är bra mycket längre straff än i detta fallet.

Anledningen till att straffen för Vållande till annans död är så låga, är att det är ett oaktsamhetsbrott. Man varken kan eller skall anse detta som värre än ett uppsåtligt dödande (dvs Mord eller Dråp). Det finns dock förslag på att införa ett nytt brott; Synnerligen grovt vållande till annans död, vilket inte vore helt fel :-)
Citera
2020-08-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

GW är inte jurist det är däremot Massi. Han förklarar pedagogiskt och sanningsenligt till skillnad från GW som är dåligt påläst gällande faktauppgifterna.

https://www.youtube.com/watch?v=Kp65RNH_iV4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in