2020-08-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Varför ska jag läsa domen?

När det finns ett förundersökningsprotokoll med underlag som bör ha gett Rebecka ett hårdare straff?

Det är ungefär lika dumt som att säga: "Varför skall jag ha tittat på filmen jag recenserar?"

Jag pratar iallafall om domen. För det är det jag tycker är det enda relevanta och produktiva när en dom kommit och det inte finns någonting som kan ändra på det vid tillfället.

Det kan också vara bra att veta att det inte är själva förundersökningsprotokollet som är det viktiga, utan det som läggs fram och sägs under rättegången. Men så långt har väl du inte kommit...
Citera
2020-08-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Min fråga till dig har du läst förundersökningen och följt rättegången noga?
För annars är det ju svårt att veta om domen är relevant, hur välformulerad den än må vara.

Japp, det har jag gjort. Dock har jag planerat att läsa delar av domen igen för att gå lite mer på djupet.
Citera
2020-08-09, 17:30
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Vi vet inte hur medveten R va om Es tillstånd. Hon hade "trillat" och Patrik tog hand om henne i sovrummet medans hon knarka på i vardagsrummet. Först efter att han lindat in henne och det va försent, berättar han för R hur illa det gått. Vi vet ingenting om hur det såg ut där hemma den kvällen, det vet inte rätten iheller. Därför går det inte att bevisa saker och ting. Vi vet inte ens om Rebecka va medveten om nånting, kommer hon ens ihåg? Hon kommer endast ihåg den historien de pratat sig till, i inledande förhör, dock vagt. Man kan inte dömma för är något verkar uppenbart, tyvärr i detta fall.
Trots allt låg hon inlindad i plast död under en säng i barnrummet, men mamman märkte inte att hennes dotters inte syntes till på 2 dygn?
Citera
2020-08-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tänker att svårigheten i vår kommunikation bygger på att du resonerar enbart kring denna dom och enbart med de juridiska glasögonen på.

Medan jag resonerar om att jag tycker att lagen ska ändras så att man i framtiden inte kan komma så billigt undan som Rebecka och vilka känslor som denna dom framkallar.

Jag tänker att om man börjar stoppa i ett barn tung narkotika så kanske uppsåtet inte är att döda. Men man kan tycka att man borde reflektera över att det kan komma att få sådana konsekvenser. Vilket jag kan tänka att man reflekterat över, då man faktisk googlat på ämnet ett flertal gånger.

Jag hör oxå vad du säger att tingsrätten kommet fram till och jag tycker det är ren bullshit och att låta Rebecka få strafflindring för att hon är kvinna.

Det finns för det första inget i förundersökning som tyder på att Putte skulle varit ensam om det här. Putte var för övrigt känd för att vara högljud och våldsam. Att han tyst hanterar återupplivning av barnet och sveper in henne innan Rebecka får vetskap känns långt borta. Detta talar ju även broderns vittnesmål för.

Att man ens reflekterar över hur det ska påveverka en själv om man ringer ambulansen tycker jag borde vara straffbart i sig.

Och uppenbarligen räcker inte de juridiska termer vi har för att döma i detta mål. För jag förstår att det här kanske inte uppsåt i en lagtolknings strängaste tolkning.

Men att knarka ner ett barn så det dör av överdos... jag har svårt att tycka att det enbart var olycka.

Åklagaren sa på radio att hon yrkade på 14 år fängelse för mord.

Alltså jag har förstår vad du menar och har förståelse för detta. Men det jag tycker är svårigheten i vår kommunikation är att du aldrig kommer till skott. Du kan inte förklara vad i lagen du vill ändra? Du konstaterar bara att allt är väldigt dåligt. Men du måste förstå att detta inte är en "lucka i lagen", utan att det handlar om bevisvärdering! Vi har ju ett mål här när ett barn har dött. Åklagaren väcker åtal för Mord, alternativt Synnerligen grov misshandel, alternativt Vållande till annans död. Man kommer inte på långa vägar fram till att detta kan styrkas som Mord, varken från mammans eller pappans sida. Man fortsätter då att titta på alternativyrkandena och kommer fram till att Grovt vållande till annans död kan styrkas.

Att droga ned någon annan, i synnerhet ett litet barn, kan ABSOLUT vara Mord. Men i detta fallet där bara en person (mamman) ställdes inför rätta så gick det inte att styrka att hon varit med när dottern utsattes för våld och drogades ned. Det gick heller inte att visa att hon utsatt dottern för något uppsåtligt våld, vilket gjorde att man varken kunde fälla för Mord eller Synnerligen grov misshandel. Med en annan bevisning, eller i ett annat mål, hade detta absolut kunnat bedömas som Mord. Så dom "juridiska termerna" räcker - Bara bevisningen finns!

Varken jag eller tingsrätten har sagt att hon får strafflindring för att hon är kvinna. Vad har du fått detta ifrån? Det är en sak att du tycker/tror det själv, men det är en annan sak att lägga ord i mun på någon!
Citera
2020-08-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Trots allt låg hon inlindad i plast död under en säng i barnrummet, men mamman märkte inte att hennes dotters inte syntes till på 2 dygn?

Jag vet inte vad du vill åt med detta. Men när kroppen lindats in och lagts under sängen, så har brottet fullbordats. Att sedan som mamman "strunta i detta" är moraliskt förkastligt - Men inget brott.
Citera
2020-08-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet inte vad du vill åt med detta. Men när kroppen lindats in och lagts under sängen, så har brottet fullbordats. Att sedan som mamman "strunta i detta" är moraliskt förkastligt - Men inget brott.

att gömma undan en död kropp som dom gjorde är ett brott.
Det var ju därför Patrik ville låna pengar för åka iväg med familjen.

100% så hade dom tagit med sig kroppen och dumpat det någonstans och skyllt på en olycka.
Att hon inte döms för griftefriden är helt skevt!
Hennes dotter låg där i 2 dygn. Vad är det om inte griftefriden, mot sig eget blod, noll respekt.
Citera
2020-08-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
att gömma undan en död kropp som dom gjorde är ett brott.
Det var ju därför Patrik ville låna pengar för åka iväg med familjen.

100% så hade dom tagit med sig kroppen och dumpat det någonstans och skyllt på en olycka.
Att hon inte döms för griftefriden är helt skevt!
Hennes dotter låg där i 2 dygn. Vad är det om inte griftefriden, mot sig eget blod, noll respekt.

Ja, det är klart att det är ett brott (Brott mot griftefriden). Men du måste nog också läsa domen!
I domen står det att utredningen visat att det med största sannolikhet är, den nu avlidne, pappan som lindat in dottern i plast och tyg och lagt henne under sängen. Därför frias mamman för detta brott.
Citera
2020-08-09, 18:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja, det är klart att det är ett brott (Brott mot griftefriden). Men du måste nog också läsa domen!
I domen står det att utredningen visat att det med största sannolikhet är, den nu avlidne, pappan som lindat in dottern i plast och tyg och lagt henne under sängen. Därför frias mamman för detta brott.

Undra hur länge de hade tänkt att flickan skulle ligga under sängen?
Citera
2020-08-09, 18:25
Medlem
Citat:

Fast hon fick ju ligga där i 2 dygn.
Som moder, förälder har man väl ett lagligt ansvar?
Citera
2020-08-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Fast hon fick ju ligga där i 2 dygn.
Som moder, förälder har man väl ett lagligt ansvar?

Om du tänker på garantansvaret så är ju det borta, då barnet inte längre lever.
Citera
2020-08-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Jobbat på utsidan eller inom kriminalvården?

Inom kriminalvården
Citera
2020-08-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Undra hur länge de hade tänkt att flickan skulle ligga under sängen?

Ja, det vill man inte veta :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in