Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag tänker inte ägna så mycket tid åt det där med Lex Sarah-anmälningen. Du får helt enkelt kika runt och läsa, så kommer du se att en domstol ALDRIG skrivit en lex Sarah-anmälning och heller inte har behörighet till att göra detta. Domstolar sysslar med juridik och inte med omvårdnad. Omvårdnaden sysslar "utföraren" med (dvs verksamheten där brukaren/patienten finns). Mer orkar jag inte skriva eftersom du uppenbart inte vet/förstår intuitionen med en domstol och vad en domstols/domares uppdrag är. Men får jag feeling någon gång lovar jag att lägga ut texten :-)
Att Kammarrättens vedervärdiga beslut är upphovet till Esmeraldas död råder det inget tvivel om. Tyvärr "gjorde dom bara sitt jobb" och följde ett prejudikat från Högsta Förvaltningsdomstolen. Så vi får nog hänga både Kammarrätten och Högsta Förvaltningsdomstolen för detta.
Att "för-historien" inte finns med är troligen för att någon vidare bevisning inte finns. Det kan också vara så att pappan är en central figur i det som tidigare hänt, och honom kan man ju inte ställa inför rätta. Visst hade "för-historien" lett till fler brott, t ex Vållande till kroppsskada och/eller Misshandel. Det hade också visat att mamman (och pappan) "till vardags" brustit i sitt garantansvar, vilket kanske gjort att mammans vållande-brott ansågs ännu mer allvarligt.
Mmm exakt! Jag tänker dels att man absolut måste kunna gå högre upp på straffskalan för Grovt vållande till annans död. Maxstraffet är ju som sagt 6 års fängelse, så betydligt högre än 21 månader går ju att gå. Jag tänker att man skulle kunna påvisa att mamman brustit i sitt garantansvar tidigare, och på ett värre sätt, än det domen pekar på. Jag tänker att man kunnat se allvarligare på "narkotika-delen". Dvs: Mamman ser hur illa det är med Esmeralda. Mamman är själv påverkad, pappan är påverkad, mamman VET att det finns droger i huset (som Esmeralda antingen kunnat få i sig på egen hand eller genom att pappan gett henne) och att hon därför skulle ha agerat utifrån vetskapen att Esmeralda skulle kunna vara neddrogad/förgiftad.
Slutligen så gör du det svårt för dig själv och vår diskussion när du avslutar med: "att en mamma som varit delaktig i, att under lång tid droga, orsaka kroppsskada psykisk misshandla och låsa in sitt barn. Får ett så milt straff är fel". För som vi redan nämnt har inte "för-historien" prövats i detta målet. Det enda man kan kolla på är DAGEN DÅ ESMERALDA DOG. Du måste räkna bort allt annat, för inget av det där har prövats i denna rättegången!
Jag känner att det kanske är lika bra att vi slutar kommentera varandra ett tag, jag känner mig lite uppläxas av dig, och det är inte en känsla jag gillar att ha. Dessutom så pratar vi bara om varandra och upprepar samma sak men med olika ord inlägg på inlägg. Jag tycker mycket av det du skriver här är intressant och jag uppskattar dina kunskaper inom juridiken.
Men Jag talar som jag sa tidigt om vilka känslor domen framkallar, jag förstår ju självklart att skampåle på torget i Norrköping inte är aktuellt. Vidare talar jag vikten av att ändra lagar, granska internt och analysera och utveckla för att göra allt man kan för att detta inte ska hända igen.
Du talar om denna dom utifrån texten i domen och tänker kring vilken juridik man tillämpat. Båda perspektiven är helt okey. Detta är ju flaschback, man får tycka och skriva vad man vill. Men jag känner att det inte blir speciellt befruktande att blanda våra perspektiv.
Jag vet som sagt att domstolar inte Lex Sarah granskar sig själva. Jag skriver att jag tycker att de borde göra det. För som sagt, detta beslut ledde till att en liten flika dog. Beslutet är förvisso fattat 2018, högsta förvaltningsdomstolen hänvisade till ett praxis från 2012. Där man anser att står över barnperspektivet och att hänsyn inte ska tas till hur beslutet påverkar barnet. Detta var fel då och det är definitivt fel nu. Praxis måste ändras. Förhoppningsvis skulle en interngransknimg i en lex Sarah liknade process komma fram till just det.
Jag har varit med vid 3 olika lex Sarah processer. Varav jag var anmälare vid en och suttit som ansvarig chef vid en. Jag har suttit i dialog med ivo om hur man ska tänka kring dem och vad de ska leda till.
Jag anser ju att det finns bevis för att manman varit just delaktig. Vittnesmål, oro från släktingar, googlingar, att inköp av knark att och sms. Jag anser inte att det är rätt att man tittar på en enstaka dag när det gäller en sådan här typ av ärende.
Och det jag vill är att skapa utrymme i lagen för att titta på en helhet när det gäller barn. Men det har jag ju sagt så många gånger redan.
Att jag dessutom tycker att Rebecka blivet ansvarsbefriad för att hon är kvinna är ju inget mätbart.
I detta fall, när det inte finns några bevis för vem som gjorde vad, och där det inte finns något som tyder på att pappan var den aktiva förövaren och mamman var passiv åskådare, där tidiga vittnesmål tyder på att de gjorde uttalande i samförstånd. Och där mammans under processen får svårare och svårare att minnas.
Är jag säker på att om Rebecka dött och Patrik agerar som hon, skyllt allt på henne och hävdat glömska. Hade han blivet hårdare dömd än vad hon blev.