Citat:
Möjligt. Men jag tror som sagt man gör skillnad på pappans roll och mammans roll. Här menar man ju att pappan på ett eller annat sätt drogat ned och utsatt dottern för våld, där de efterföljande skadorna varit orsaken till döden (direkt eller indirekt). Hade pappan levt idag och fällts för Vållande till annans död, så hade hans straff varit klart mycket mer saftigare, då "hans vållande" varit klart värre än "mammans vållande". Detta då mamman å´ sin sida inte varit inblandad när dottern drogades ned och utsattes för våld, utan endast brustit i sitt garantansvar då hon inte ringde efter vård.
Så som jag tolkat domen så är det i princip bara mammans drogpåverkan som fått upp detta till GROVT vållande till annans död. Jag kan därför tänka mig att det är därför man anser att detta skall ligga på den lägre sidan av det grova brottets straffskala.
Du ville ha ett svar och detta är nog det bästa svaret jag kan ge dig. Har du själv någon ide´ på varför straffets längd blev som det blev? :-)
Så som jag tolkat domen så är det i princip bara mammans drogpåverkan som fått upp detta till GROVT vållande till annans död. Jag kan därför tänka mig att det är därför man anser att detta skall ligga på den lägre sidan av det grova brottets straffskala.
Du ville ha ett svar och detta är nog det bästa svaret jag kan ge dig. Har du själv någon ide´ på varför straffets längd blev som det blev? :-)
Tack för svar.Förhoppningsvis ser Hovrätten till att påföljden blir en annan. Jag antar att ärendet kommer dit så småningom. Det är viktigt att våldsbrott som begås av föräldrar gentemot sina barn prövas i högre instanser.
De flesta domar vad gäller ´grovt vållande till annans död´är trafikbrott. (Ungefär 70 % om jag minns rätt från en gammal undersökning)
En rattfull person kör på och dödar en eller flera. Vi vet alla vilka korta straff det ger. Bedrövligt det också.
Även om det är ovanligt i hennes ålder.