Citat:
Ursprungligen postat av
Lord_Stalin
Det hade hon säkert men det är inte det som det handlar om. Hennes problem är att hon är oanställningsbar. Hon tar sig aldrig igenom en rekryteringsprocess. Och även om hon hade klarat av "ett simpelt arbete" dom flesta dagar så hade det fortfarande varit för många dagar då man inte kunnat räkna med henne, hon hade garanterat haft för många sjukdagar. Lägg även till att hon antagligen hade skapat massa konflikter och störningar på arbetsplatsen då och då. Och som jag sa det hade säkert fungerat fint dom flesta dagar, men det räcker inte idag. Jag hade aldrig anställt henne oavsett vilken deal jag hade fått, eftersom det alltid finns så många bättre kandidater. Detf inns liksom ingen plats för någon med hennes problematik på arbetsmarknaden.
Du har helt rätt. Idag finns det en liten plats för Jewels på en arbetsmarknad, och den platsen kommer enbart att minska ju mer tiden går. Utanförskapet kommer att öka, med fler och fler människor som av olika orsaker inte kommer kunna verka på arbetsmarknaden.
Sedan köper jag inte argumentet att hon klarar av att göra si eller så, så av den anledningen skulle hon kunna ha ett arbete. Det finns ju inget hon rent fysiskt inte klarar av, vad jag vet i varje fall. Hon verkar ju eventuellt vara lite doftkänslig, men om vi bortser från det så rent fysiskt klarar hon av allt. Men det säger ju inget. Bara för att jag kan laga mat till mig själv, så kan jag inte arbeta som kock, eller äga en restaurang, bara för att jag kan städa hemma, så är inte jag städare, bara för att jag är superduperbra på att köra bil, så är jag inte taxiförare. Det är en skillnad mellan att göra något för sig själv hemma, eller att göra något professionellt på en arbetsplats samtidigt som man är en fungerande del av arbetsplatsen.
Mitt absoluta favoritexempel på det här, är en serie som heter doktor House. House är en genial läkare som kan bota allt, men som inte ens hjälpligt fungerar på arbetsplatsen. Sheldon Cooper är ju en annan sådan, genial på fysik men kräver enorma insatser för att fungera socialt på skolan. Saga Norén (serien Bron). Exemplen är många på personer som inte har några som helst hinder att göra saker (sin arbetsuppgift), men som inte i verkligheten hade haft en sekunds chans att få ett arbete eller fungera på en arbetsplats.
För övrigt är begreppet "klara av" totalt intetsägande också. Att rent fysiskt kunna utföra ett arbete är inte detsamma som att det är hållbart över en längre tidsperiod. Jag skulle säkert kunna klara av att springa ett ultramaraton, men jag skulle därefter inte kunna göra något annat än att ligga i en-två veckor. Klarar jag då av ultramaraton??