2022-08-16, 13:17
Medlem
Vill bara inflika om att jag blir fortfarande illamående när jag tänker på "köttfärsgrytan" som Jewels lagade i någon video.
Citera
2022-08-16, 14:35
Medlem
Jag vet efter att ha pratat med några bekanta i Sorsele att Morfar fanns där. Då brukade han till och med gå till Coop och handla. Nu är ju det några år sedan, så källan är ju inte den bästa för nuläget. Men när familjen flyttade från Sorsele, så såg man inte till morfar något mer, och han bor inte heller på något boende i Sorsele. Så antingen flyttade han med till Norrköping, eller gick upp i rök vid den flytten.
Citera
2022-08-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Men du måste ju ändå hålla med om att den vanligaste orsaken till att personer med ett ökat omsorgs/omvårdnadsbehov tackar nej till hemtjänst är för att det kostar pengar. Sedan kanske familjen tycker det blir ”jobbigt eller omständigt ” med utomstående som kommer hem till dem just pga deras diagnoser. Men om J läser det här: det hade hjälpt er väldigt mycket. Det är ingen som dömmer er om morfar får hjälp och han kommer inte hamna på något boende för det. Han kan bo med er som vanligt och du har inte svikit honom för det. Tror detta kan hjälpa er familj och att ni kommer må bättre i slutänden. Prata med morfar och kontakta biståndshandläggaren. Det kan handla om allt från hjälp med dusch, promenad, hjälp med stödstrumpor, på och avklädning, Påminnelse och hjälp med att ta sina läkemedel och uthämtning av läkemedel. Han kanske behöver färdtjänst så att han kan åka till vänner/kyrkan etc. Allt går att ordna.

Jag säger inte emot dig alltså, jag bara var inne på att det kan finnas andra orsaker, eller så är det bara pengarna som gör det. I de fall jag har träffar på så brukar dock pengarna vara ett hinder som man överkommer om intresset finns. Det är dock ingen stor erfarenhet, så helt klart att pengarna kan vara orsaken, som du är inne på.

Håller också med dig om att hjälpen skulle vara bra, men är helt ärligt mer inne på om det inte är Jewels som skulle ha den hjälpen. Tror att det nog skulle vara bra för alla tre om hon fick avlönad personal, men någon slags erfarenhet att umgås med/klaga inför. Skulle nog vara bra för åtminstone Issy att få vila upp sig, och kanske även Morfar.
Citera
2022-08-16, 14:59
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag vet efter att ha pratat med några bekanta i Sorsele att Morfar fanns där. Då brukade han till och med gå till Coop och handla. Nu är ju det några år sedan, så källan är ju inte den bästa för nuläget. Men när familjen flyttade från Sorsele, så såg man inte till morfar något mer, och han bor inte heller på något boende i Sorsele. Så antingen flyttade han med till Norrköping, eller gick upp i rök vid den flytten.
Så det vi vet med någorlunda säkerhet är att morfar har setts till i Sorsele, på Coop. Utöver det har vi (enligt utsago) "sett" hans fötter, en rullator och hans rum utan säng? Han skulle ju kunna befinna sig i Sorsele och träffa sin dotter och dotterdotter utan att för den delen bo i samma lägenhet.

Anledningen till att han är skriven hos Jewels är 100% något slags bidragsfusk. Jewels är inte dummare än att hon utåt sett pratar om allting som om morfar faktiskt bodde där, så att myndigheterna inte ställer så många frågor. Hon säger att hon hittar "morfars favoritost" så att alla fattar att hon tar hand om honom, hans kostnader måste således räknas in i bidragen hon emottar från staten.

Det faller på sin egen orimlighet att han skulle bo där med tanke på att han aldrig syns eller hörs eller gör ens det minsta väsen av sig i deras videor. De kan sitta och supa och skratta och skrika i köket i sina livesändningar medan morfar gör vadå? Ligger på det kalla laminatgolvet i sitt "rum"?

Om nu morfar faktiskt behöver rullator för att ta sig fram får man anta att han behöver betydligt mer hjälp än så, eller hur? Kan man anta att han kan bada, duscha, göra toalett, och så vidare, på egen hand eller behöver hon hjälpa honom med den biten också? Och om hon behövde göra allt det där, tror ni inte i så fall att hon hade nämnt det i varenda livesändning, att hon gjort X, Y och Z för morfar idag och därför är hon så trött?

Det fina med att tala sanning är att man inte behöver komma ihåg alla lögner hela tiden.
Citera
2022-08-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Så det vi vet med någorlunda säkerhet är att morfar har setts till i Sorsele, på Coop. Utöver det har vi (enligt utsago) "sett" hans fötter, en rullator och hans rum utan säng? Han skulle ju kunna befinna sig i Sorsele och träffa sin dotter och dotterdotter utan att för den delen bo i samma lägenhet.

Anledningen till att han är skriven hos Jewels är 100% något slags bidragsfusk. Jewels är inte dummare än att hon utåt sett pratar om allting som om morfar faktiskt bodde där, så att myndigheterna inte ställer så många frågor. Hon säger att hon hittar "morfars favoritost" så att alla fattar att hon tar hand om honom, hans kostnader måste således räknas in i bidragen hon emottar från staten.

Det faller på sin egen orimlighet att han skulle bo där med tanke på att han aldrig syns eller hörs eller gör ens det minsta väsen av sig i deras videor. De kan sitta och supa och skratta och skrika i köket i sina livesändningar medan morfar gör vadå? Ligger på det kalla laminatgolvet i sitt "rum"?

Om nu morfar faktiskt behöver rullator för att ta sig fram får man anta att han behöver betydligt mer hjälp än så, eller hur? Kan man anta att han kan bada, duscha, göra toalett, och så vidare, på egen hand eller behöver hon hjälpa honom med den biten också? Och om hon behövde göra allt det där, tror ni inte i så fall att hon hade nämnt det i varenda livesändning, att hon gjort X, Y och Z för morfar idag och därför är hon så trött?

Det fina med att tala sanning är att man inte behöver komma ihåg alla lögner hela tiden.
Jag vet inte, du får mig faktiskt att tvivla nu.. men SÅ galen kan hon väl inte vara..
Citera
2022-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA

Det är inte konstigt att han inte syns när han måste vara på rummet för att Jewels är allergisk mot produkter han använder. Ja även golvet i hans rum, därför måste det vara stängt. De har ju inte heller något vardagsrum där alla umgås, utan alla är i sina rum. Jag vet många med rullator som inte behöver hjälp med annat. Det är bara en säkerhet för många.
Citera
2022-08-16, 16:08
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliseei
Det är inte konstigt att han inte syns när han måste vara på rummet för att Jewels är allergisk mot produkter han använder. Ja även golvet i hans rum, därför måste det vara stängt. De har ju inte heller något vardagsrum där alla umgås, utan alla är i sina rum. Jag vet många med rullator som inte behöver hjälp med annat. Det är bara en säkerhet för många.
Man tror ju naturligtvis vad man själv vill tro på. Jag tror att vare sig morfar eller Mållgan bor hemma hos Jewels. För det finns absolut ingenting som skulle tyda på att så är fallet.
Citera
2022-08-16, 16:21
Medlem
I vloggen äntligen luftrenare/Issy färgar håret kan man se att det är en säng i det rummet som morfarn har men den kanske J sover i 🫣 tror dock att han finns. Haha
Citera
2022-08-16, 16:31
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliseei

Vad är det han anv? Färgar han också håret
Nej jag håller med. Det e något skumt här. 🕵️‍♂️
Man ser inga kläder, skor, hör inget ljud från han alls. Aldrig någon tv på.
Rummet jag såg var helt tomt
Läser han böcker?
Sitter han kanske inlåst i källaren?
Citera
2022-08-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Vad är det han anv? Färgar han också håret
Nej jag håller med. Det e något skumt här. 🕵️‍♂️
Man ser inga kläder, skor, hör inget ljud från han alls. Aldrig någon tv på.
Rummet jag såg var helt tomt
Läser han böcker?
Sitter han kanske inlåst i källaren?
Men i vilken video såg du rummet? Var det från Kumla alltså? Jag har för mig att jag såg en säng och typ en bokhylla i Pålsboda.
Citera
2022-08-16, 17:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekropp
Men i vilken video såg du rummet? Var det från Kumla alltså? Jag har för mig att jag såg en säng och typ en bokhylla i Pålsboda.

Ja det var från Kumla. Minns Inte vilken video men det var väl en månad ca efter inflytt. Ja mycket saker verkar han ju inte ha iaf. Han behöver väl också nya kläder ibland?
Jag börjar ana ugglor i mossen hära.. 🤔
Senast redigerad av Tarmstuvning 2022-08-16 kl. 17:05.
Citera
2022-08-16, 17:10
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ja det var från Kumla. Minns Inte vilken video men det var väl en månad ca efter inflytt. Ja mycket saker verkar han ju inte ha iaf. Han behöver väl också nya kläder ibland?
Jag börjar ana ugglor i mossen hära.. 🤔
Vi kan ju också ställa oss frågan hur det kommer sig att ingen av Jewels syskon, för jag vill minnas att hon har ett par stycken, tar hand om morfar. Istället låter de alltså en ensamstående bidragstagande galenpanna ta hand om sin käre far som med jämna mellanrum får ta sitt pick och pack och flytta runt i Sverige medan dottern får löpa amok och göra i princip vad hon vill. Låter det sunt? Låter det ens rimligt? Som sagt, var och en får tro vad en vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in