2020-08-10, 19:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej!

Jag har tyvärr blivit uppsagd och ska börja plocka ut A-kassa.

Jag har 3st frågor/funderingar:

1) Är det möjligt att befinna sig utomlands (inom EU), för att söka jobb? T.ex. om jag befinner mig i Frankrike för att söka arbete där men även i Sverige. Dvs, att jag aktivitetsrapporterar varje månad för de jobb jag sökt i Sverige/Frankrike?

2) Går det, i kombination med 1an, läsa någon språkkurs på universitetet för att förbättra sina språkkunskaper och öka sina möjligheter till jobb? T.ex. läser en franskakurs på universitetet. Eller detta kanske ej är möjligt då jag ej står för "arbetsmarknadens förfogande" om jag studerar parallellt?

3) Har arbetsförmedlingen ens möjlighet att få reda på om jag läser en kurs utomlands om man väljer att ej tar någon CSN?

Tack,

Mvh,
Martin

1. Ja, men bara i 3 månader.

2. Nej, då står du inte till arbetsmarknadens förfogande.

3. Troligen inte, men jag skulle dra mig för att chansa på det.
Citera
2020-08-10, 20:01
Medlem
Skit å rapportera dom jobb du söker i frankrike och nej du får ej studera under tiden.

Men med det sagt så det dom ej vet har dom ej ont av.
Citera
2020-08-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
1. Ja, men bara i 3 månader.

2. Nej, då står du inte till arbetsmarknadens förfogande.

3. Troligen inte, men jag skulle dra mig för att chansa på det.

Tack för ditt svar. Men hur vet arbetsförmedlingen att jag är utomlands? Hur har de koll på att jag varit där 3 månader och inte 5 månader t.ex.?
Citera
2020-08-10, 20:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanBar
Skit å rapportera dom jobb du söker i frankrike och nej du får ej studera under tiden.

Men med det sagt så det dom ej vet har dom ej ont av.

Varför skita i det när man FÅR vara sökande utomlands, i EU-länder samt Schweiz?
Citera
2020-08-10, 20:29
Medlem
Hej,

Jag har två snabba frågor om någon har mer information:

1. Är det möjligt att befinna sig utomlands för att söka jobb? Om vi leker med tanken att jag befinner mig i Tyskland. Att jag aktivitetsrapporterar varje månad för de jobb jag sökt i Sverige och Tyskland?

2. Går det att läsa på universitetet parallellt med Akassa? Jag vet att jag måste stå för "arbetsmarknadens förfogande", men kan Arbetsförmedligen få reda på att jag studerar om jag icke tar något CSN?

3) Hur ofta blir man kallad på träffar/möten? Ponera att man har en högskoleutbildning och kan sköta jobbsökandet själv (enligt mitt tycke)

Tacksam för hjälp,
Senast redigerad av Skychi 2020-08-10 kl. 20:36.
Citera
2020-08-10, 21:06
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Att fysiskt VARA i Frankrike vet jag inte om du får enligt regelverket, men de är ju väldigt förtjusta i att tvinga folk att söka jobb på orter de inte bor så den delen borde inte vara problematisk.
Citera
2020-08-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Att fysiskt VARA i Frankrike vet jag inte om du får enligt regelverket, men de är ju väldigt förtjusta i att tvinga folk att söka jobb på orter de inte bor så den delen borde inte vara problematisk.

Haha det har du rätt i. Känner mig dock fortfarande något osäker på mina frågor...
Citera
2020-08-10, 21:31
Medlem
Deagle66s avatar
Du har väl rätt att àka och söka jobb inom EU samt Schengen?
Men jag skulle försöka ta ut sà mycket A-kassa samt andra bidrag under tiden.
Har du minderàriga barn?
Ta ut "pappadagar"

Sverige är helt kört i botten.
Ska du ens fà a-kassa sà fàr du nog vänta ett halvt àr....
Citera
2020-08-10, 21:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej!

Jag har tyvärr blivit uppsagd och ska börja plocka ut A-kassa.

Jag har 4st frågor/funderingar:

1) Hur ofta måste man fysiskt träffa sin handläggare för att gå igenom sin handlingsplan?

2) Är det möjligt att befinna sig utomlands (inom EU), för att söka jobb? T.ex. om jag befinner mig i Frankrike för att söka arbete där men även i Sverige. Dvs, att jag aktivitetsrapporterar varje månad för de jobb jag sökt i Sverige/Frankrike?

3) Går det, i kombination med 2an, läsa någon språkkurs på universitetet för att förbättra sina språkkunskaper och öka sina möjligheter till jobb? T.ex. läser en franskakurs på universitetet. Eller detta kanske ej är möjligt då jag ej står för "arbetsmarknadens förfogande" om jag studerar parallellt?

4) Har arbetsförmedlingen ens möjlighet att få reda på om jag läser en kurs utomlands om man väljer att ej tar någon CSN?

Tack,

Mvh,
Martin

1. Du kommer inte att ha kontakt med EN handläggare, och kontakten kommer huvudsakligen att ske via telefon, video, chat, mail m.m.

2. Läs: https://www.iaf.se/intyg-for-att-soka-jobb-i-eu/

3. Läs om regelverket exempelvis här: https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/deltidsstudier/
Info om studier finns på alla a-kassors hemsidor.

4. Det är inte Af, det är din a-kassa, som är intresserade av det. Jag vet inte exakt vilka uppgifter de inhämtar eller hur det praktiskt genomförs, men däremot vet jag ATT uppgifter inhämtas.
Citera
2020-08-10, 23:26
Medlem
Unikt ärende, a kassa.

Blir arbetslös nästa vecka (19aug). Samma arbetsgivare har gett mig nytt kontrakt (ångrade sig) som börjar 27 augusti.

Jag bor i en bostadsrätt och har mycket utgifter och varje krona är viktig. Men nu är det en lucka på några dagar arbetslösheten och jobbet börjar igen. Har jag rätt till A-kassa den perioden? Eller förblir jag tomhänt där?
Citera
2020-08-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massagulakort
Blir arbetslös nästa vecka (19aug). Samma arbetsgivare har gett mig nytt kontrakt (ångrade sig) som börjar 27 augusti.

Jag bor i en bostadsrätt och har mycket utgifter och varje krona är viktig. Men nu är det en lucka på några dagar arbetslösheten och jobbet börjar igen. Har jag rätt till A-kassa den perioden? Eller förblir jag tomhänt där?
Du blir tomhänt. Finns karens i a-kassan.
Citera
2020-08-10, 23:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massagulakort
Du får såklart inget från A-kassan den tiden, men du borde väl få ut en hel del i slutlön, som semesterersättning?

Edit: A-kassa vid uppsägning får man väl från första dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in