2020-08-08, 17:33
Avslutad
Du kan få a-kassa även när du säger upp dig, om du har ett giltigt skäl (depression, ångest, överarbetad). Sjukskriv dig först i 2-3 veckor. Var beredd att hamna sist i kön med att få a-kassa, normalt sätt minst 9 veckor. Kristider som nu kan det dröja några månder eller mer innan bidraget kickar in. Annars när du jobbar hemifrån så är väl det bara att skita i jobbet. Säg att datorn brann upp och strul hemma . Kan inte fokusera på jobbet osv.
Citera
2020-08-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsnow1337
Hur? Har jobbat hemifrån sen Corona kom till Sverige och knappt gjort nåt. Ändå sitter man kvar.

Vad är problemet då? Om du inte behöver producera något när du är hemma kan du väl vara "ledig" med lön? Sen när arbetsgivaren förstår vad du håller på med får du sparken.
Citera
2020-08-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Vad är problemet då? Om du inte behöver producera något när du är hemma kan du väl vara "ledig" med lön? Sen när arbetsgivaren förstår vad du håller på med får du sparken.

Joo det ser ut att bli så. Men det är väldigt segt. Tror dom kommer försöka placera om mig först innan dom sparkar. Vill egentligen starta eget bolag, men känner inte att jag kan fokusera på det då jag har jobb. Samtidigt så har jag ingen startkapital för att få livet att snurra medans man försöker få igång bolag. Bäst är att få sparken då kan man smyga igång bolaget med a-kassan. Sen när kassan rinner ut så kan man regga bolaget med sina kunder som man pratar med.
Citera
2020-08-08, 21:50
Medlem
killawifes avatar
Det normala när man tröttnat på sitt jobb är att man skaffar ett nytt och säger upp sig. Om man bara vill vara ledig så tar man semester vilket knappast borde vara nåt problem om man har haft "fantastisk lön".

Det finns inget sätt att bli sparkad på nåt snyggt sätt och inte få karensen då man måste blanda in facket, det ska diskuteras fram och tillbaka och om det då som i ditt fall inte finns något att diskutera så kommer det inte att hända. Man slipper bara karensen om man blir uppsagd pga ogitliga skäl, mobbad eller tvingad till sjukskrivning exempelvis. Här finns ju inget av detta.
Citera
2020-08-08, 22:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasta1980
Finns det någon här som fått beslut/pengar från Alfakassan senaste 2 veckorna typ? När blev du arbetslös isåfall? Jag gick hem sista mars och har inte hört ett ljud, ringt en gång och fick bara ett svävande svar att de fortfarande jobbar med mars månads ansökningar. Har klarat mig hittills men efter 4 månader börjar man tröttna....
Varför Alfakassan? Varför inte a-kassa inriktad på den bransch du jobbat i istället?
Citera
2020-08-08, 23:19
Medlem
systems avatar
Citat:
Tänkte inte på det. Men det kan nog stämma.
En vän har väntat på utbetalningar i över tre månader. Dina 45 skräckdagar är ett icke-problem.

Säg upp dig och låt någon bättre lämpad ta ditt jobb.
Citera
2020-08-09, 00:24
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wpk
Utan att bränna broar är lite svårt, om inte gamla chefen går med på att vara referens. Annars är stöld rätt "bra"?

Citat:
Tänkte inte på det. Men det kan nog stämma.

Dåligt råd. Gör du något som leder till uppsägning t ex stöld så kommer du få vänta de där 45 dagarna ändå.

Låter som du både vill ha kakan och äta den. Enklast är väl att söka nya jobb istället eller bli sjukskriven några veckor och sedan återkomma med nya tag till jobbet.
Citera
2020-08-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför Alfakassan? Varför inte a-kassa inriktad på den bransch du jobbat i istället?

Ja, jag har inte sett några fördelar med den. Men efter detta så kommer jag väl byta. Har jobbat inom restaurang men kommer plugga nu.
Citera
2020-08-09, 21:23
Medlem
Nu har jag kommit på det! Problemet är att jag har tryggt anställning. Lösningen är att hitta annat jobb som har mindre trygghet!! Tvåman bolag utan kollektivavtal t.ex. sen kanske dessa grundarna måste avveckla sitt bolag och då blir jag uppsagd på grund av arbetsbrist.

Sen kan man få ut sin a-kassa. När a-kassan är slut kan man sjukskriva sig och sen köra lite CSN. Då har man nog hunnit återställa sig mentalt lagom, Plugga till nåt, provat på att driva eget tills en Corona återhämtning och konjunktur uppgång.

Det är a-kassan och inkomstökningen jag vill ha ut. Om man skulle plugga eller sjukskriva sig innan man kör a-kassan så tappar man inkomstförsäkring och får betydligt lägre nivån av kassan. Tyvärr så funkar systemet så.
Senast redigerad av johnsnow1337 2020-08-09 kl. 21:30.
Citera
2020-08-10, 01:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasta1980
Ja, jag har inte sett några fördelar med den. Men efter detta så kommer jag väl byta. Har jobbat inom restaurang men kommer plugga nu.
Okej, ja hotell- och restauranganställdas a-kassa lär också ha väldigt långa handläggningstider, med tanke på hur branschen drabbats av Covid-19
Citera
2020-08-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Okej, ja hotell- och restauranganställdas a-kassa lär också ha väldigt långa handläggningstider, med tanke på hur branschen drabbats av Covid-19

Ja, jag antar det! In på 20:e veckan idag då 👏
Citera
2020-08-10, 19:51
Medlem
Blivit uppsagd. Frågor kring A-kassa

Hej!

Jag har tyvärr blivit uppsagd och ska börja plocka ut A-kassa.

Jag har 4st frågor/funderingar:

1) Hur ofta måste man fysiskt träffa sin handläggare för att gå igenom sin handlingsplan?

2) Är det möjligt att befinna sig utomlands (inom EU), för att söka jobb? T.ex. om jag befinner mig i Frankrike för att söka arbete där men även i Sverige. Dvs, att jag aktivitetsrapporterar varje månad för de jobb jag sökt i Sverige/Frankrike?

3) Går det, i kombination med 2an, läsa någon språkkurs på universitetet för att förbättra sina språkkunskaper och öka sina möjligheter till jobb? T.ex. läser en franskakurs på universitetet. Eller detta kanske ej är möjligt då jag ej står för "arbetsmarknadens förfogande" om jag studerar parallellt?

4) Har arbetsförmedlingen ens möjlighet att få reda på om jag läser en kurs utomlands om man väljer att ej tar någon CSN?

Tack,

Mvh,
Martin
Senast redigerad av Martinandersson23 2020-08-10 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in