Citat:
Ursprungligen postat av
PK-befriad
Ni judar använder ju DNA-test för att avgöra vem som är jude i Israel så uppenbarligen är det inte omöjligt att identifiera den gruppen. Det är endast när det kommer till vita, europeiska folkgrupper som ni plötsligt blir oförmögna att förstå enkla samband. För ni är antivita nationsmarodörer och inte hederliga debattörer.
Även om jag förstår att livet är enklare på så vis, men är det inte tråkigare att inte kunna se annat än svart och vitt? Och tycker du, ärligt talat, att det där jude-tramset är något som egentligen skulle störa någon? Antingen är jag judisk och då är det ju inget att säga om - eller så är jag det inte och då spelar det du skriver ingen roll. Återkom gärna när du har något vettigt att skriva. Jag tycker det är intressant att se vad personer tycker och tänker. Även de som inte tänker
Citat:
Ursprungligen postat av
Raglefant
Det är "godtyckligt" vad gäller gränsfallen, precis som det inte finns några helt objektiva och skarpa kriterier för var övergången går mellan blått och violett.
Det innebär inte att färgerna blått och violett inte finns.
Framförallt innebär det inte att om du har en samling burkar med olika färger så är det en smart idé att blanda ihop dem tills det bara finns en enda gråaktig färg kvar.
I de flesta fall är det inte svårt att vara överens om vem som är vad. Ta 100 skandinaver och 100 somalier och låt en femåring sortera dem. Han kommer att sätta dem i rätt kategori i 100 procent av fallen. Ta 100 skandinaver och 100 spanjorer och gör samma sak så kommer femåringen att ha minst 90 procent rätt. (De sista <10 procenten är sådana som är tillräckligt lika svenskar för att kunna assimileras utan att den svenska fenotypen förändras nämnvärt.)
Men, vad gör du med personen som har en skandinav som ena förälder och en somalier som den andra föräldern?
Eller den som har en spanjor som farfar, en basker som farmor, en britt som mormor och en afghan som morfar? Men, som har fötts och vuxit upp här, kan prata minst lika bra som alla andra infödda och beter sig som alla andra? Och alla olika varianter och blandningar som finns?
Dessutom vet jag inte om jag tycker att en femåring skall avgöra ödet hos personer, även om han mentalt ligger på samma nivå som många i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Nordgermaner var de första bofasta folkgrupperna som flyttade till skandinavien.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Germanic_peoples
Menar man att de enda folkgrupper som existerar är de som har många (fler) tusen år på nacken så är det väl bara trattbägarkulturen som finns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trattb%C3%A4garkulturen
För egen del anser jag att den som talar Svenska och är välintegrerad i samhället får kallas Svensk, men att hävda att Svenskar inte finns på grund av att de inte uppstått som svampar ur marken utan att de är inflyttade från andra länder, sedan eoner mind you, är inte bara att vara historielös utan att förneka historien.
Absolut finns det svenskar, en svensk kultur, en svensk historia och hela min poäng är att denna kultur, liksom alla andra kulturer har formats genom historien via blandningar från alla möjliga håll.
Jag håller med dej i din definition av svensk, men som du själv kan läsa i tråden så verkar en del vilja göra genetiska tester på folk, och det vet alla som gjort sådana - det är i princip omöjligt att begränsa sig till en nation rent genetiskt.
Enligt vissa - förvisso amerikanska, och troligen judiska enligt en dels ögon - tester så är hela Skandinavien ett enda genetiskt område. Det går inte att avgöra om någon är norsk, svensk eller ibland dansk.
Därför är det ju tramsigt att hålla på och beräkna när svenskar blir en minoritet i Sverige. Det kommer aldrig att hända. Det är möjligt att den genetiska sammansättningen varierar lite, men det har den ju gjort hela tiden, ända sedan dina nordgermaner satte foten på den nya marken som trädde fram när inlandsisen smälte.
Naturligtvis vet de flesta av de som för fram dessa teorier detta, men det vet också att en del som har otur när de tänker lätt faller för propagandan så de för fram detta trams gång efter gång. Det enda som skiljer är årtalet när katastrofen skall inträffa.