Mja, jag har personligen ett enda lån på 55 000, som jag är helnöjd med

Det tog jag för att kunna köpa en synth som är svår att få tag på, och som gett mig OERHÖRT mycket glädje, och var något jag verklgen INTE ville vara utan i trista x mån eller rent av ÅR till.

SNACKA om att den höjde min livskvalité, då sketna mjukvarusynthar i datorn suger fett i jämförelse.
Men jag håller med om att "folk", och då inkluderar jag mig själv

, borde skärpa till sig och börja SPARA lite per månad, så att de inte behöver ta lån över huvud taget. Har nyligen börjat med detta, och hade jag gjort detta från mitt livs start, så hade jag såklart inte BEHÖVT ta något lån.
Men shoulda, woulda coulda... Men det GJORDE jag inte

Och då kan jag ju värdera en smärre pengaförlust högst, eller att få denna fin fina synthen, som gör mig tacksam och glad var dag, istället för att behöva vänta x mån eller rent av ÅR för att den dyker upp igen på begagnatmarknaden, och det till ett förmodligen mycket högre pris (de stiger i värde, och jag lyckades få ett bra pris).
Låna till hus och eventuellt bil, om man nu behöver dessa två över huvud taget, är väl det enda, som någon skrev, som man kan anse som en god idé när det gäller lån.
Men verkligheten är ju att många inte har den diciplin som krävs att spara var månad, utan "unnar" sig lite utemiddagar och prylar för att göra livet lite roligare och lättare, istället.
Jag tror däremot verkligen inte på idén om att spara stenhårt allt man har, och leva trist och knapert, heller.
Man ska givetvis kunna unna sig lite utemat, pizzor, och en och annan pryl emellanåt.
Men, det finns nästan inga ursäkter att inte spara i alla fall några hundralappar i månaden, och har man gjort detta hela sitt liv, så har man ju efter en 10 år ca 36 000, vilket kanske inte är så mycket egentligen, men det är bra mycket bättre än inget, när det kommer "en regnig dag", och nåt viktigt totalpajar, som ens säng, spis, kyl (om man inte bor i hyresrätt dvs), dammsugare, etc.
Och för medelsvensson, som tjänar 22 000 efter skatt, eller what ever han/hon nu tjänar, finns det verkligen ingen ursäkt att inte spara åtminstone ca 1-2 tusen, och flytta in i en mer modest bostad för att göra detta möjligt. Det blir 120 000 - 240 000 på en 10 års period i buffert, verkligen inte illa, och då har man haft en 5000 minst i månaden till "fri konsumtion" efter att alla ens viktiga utgifter är betalda, inklusive mat.
Men, det beror ju på hur man lever. Att äta ute ofta öker ju kostnaderna per mån rejält, och då uteblir ju kanske fin afterwork kontakt med ens arbetskamrater. Det sociala livet kanske blir lite lidande

Detsamma gäller ju "fika med vänner" ute.
Och alla har inte direkt normal-billiga lägenheter, utan bor svindyrt, i stockholm, där de dessutom har vänner och familj, och därmed inte vill flytta. Osv... finns gott om skäl, både goda och dåliga, till varför folk börjar låna.
Jag tycker verkligen inte att den som lånar på något sätt är en idiot.
Betalar man dessutom av lånet i god tid, så förlorar man inte så mkt.
I mitt fall till exempel, så "blåser" banken mig på ca 150 kr i mån

över tid. Det är vad de alltså TJÄNAR på mig, och då har vi inte ens räknat med inflation, så det är nog mindre än så, över tid. Jag vet inte med er, men jag känner mig inte direkt rånad med denna skitsumma hehehe. Det är en och en halv pizza jag inte får käka. Ja, oj oj. Jag värdesätter då F-N min fin fina synth högre
Men jag håller med, att låna till möbler, och till och med kläder, etc, bara är konstigt. Det är verkligen inget man behöver göra.
Edit: ändrade lite svensson värden, då jag hade fel, och räknat för lågt