2020-08-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Bil och bostad (kanske även renovering av bostad) är det enda man bör låna till i livet

Inte till bröllop, semester, kläder, teknik o annat folk lånar till

Jag anser att bil knappt borde vara tillåtet att låna till. Det är i nästan samtliga fall en katastrofal investering att köpa en bil, och med lånade pengar blir hävstången större.

Till skillnad från bilar ökar ofta bostäder i värde, och renoveringar är en nödvändighet ibland. Lån kan även tas till rent värdeökande åtgärder på bostaden.
Citera
2020-08-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Jag anser att bil knappt borde vara tillåtet att låna till. Det är i nästan samtliga fall en katastrofal investering att köpa en bil, och med lånade pengar blir hävstången större.

Till skillnad från bilar ökar ofta bostäder i värde, och renoveringar är en nödvändighet ibland. Lån kan även tas till rent värdeökande åtgärder på bostaden.

Jag köpte för lite mer än ett år sedan ny bil. Kostade runt 170.000 kr så det är ingen lyxbil. Nyare begagnad.

Jag pendlar mycket till och från jobbet (10 mil om dagen) och den gamla bilen höll på att ge upp. Bil är oftast en nödvändigt ont.

Skulle kunnat betala bilen kontant men valde att istället trycka in 30-40.000 och ta resten på lån som betalas av på 4 år istället för att sälja av lite innehav.

Hittills har jag gått plus på det - dvs värdeökningen på innehavet är större än räntan på lånet.

Tjänar relativt bra och har en säker anställning så cashflow är inget problem.

Har du en bra och säker anställning så tycker jag det är bättre med lite lån på bilen (räntan är väldigt låg på billån nu för tiden) och 200.000 kr på banken som buffert jämfört med inga pengar på banken men en bil utan lån.
Citera
2020-08-10, 18:06
Medlem
olasvenssons avatar
Jag lånade till bil en gång i tiden. Min första bil, en VW Polo från 80-talet. Jag hade precis fått körkort och arbete, behövde en bil, en bra bil och detta var väl cirka år 1989. Grön kombi Polo. Tut, tut...
Citera
2020-08-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Ta bort lån till bilen och lägg till studielån istället. Kan vara den smartaste investering i ditt liv (förutsatt att man inte satsar på en flumutbildning såklart!).

Sjukt låg ränta på 0,16% för tillfället, dessutom.
Citera
2020-08-10, 19:29
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
[Lån] är alltså något ni blivit intalade att det är fel och smutsigt.

Jag anser att ni har ett väldigt klent psyke som låter media och andra människors intryck tänka åt er själva.

Sluta tänk att ni ska bli hur gamla som helst. Ta lån för fan, gör det ni vill. lev livet istället för att arbeta 5 år innan ni kan göra det ni vill.
Ja, att inte ha nån disciplin och att inte kunna vänta på belöning är ju verkligen sinnebilden av ett starkt psyke...
*host* de gamla grekerna *host* Marshmallow-testet *host* all annan psykologisk forskning och kunskap *host*
Citera
2020-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Ta bort lån till bilen och lägg till studielån istället. Kan vara den smartaste investering i ditt liv (förutsatt att man inte satsar på en flumutbildning såklart!).
Juste. Ok

Låna till : utbildning och bostad

Om du vill : renovering och bil

Om du måste : investering och för att starta företag
Citera
2020-08-11, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Ja, att inte ha nån disciplin och att inte kunna vänta på belöning är ju verkligen sinnebilden av ett starkt psyke...
*host* de gamla grekerna *host* Marshmallow-testet *host* all annan psykologisk forskning och kunskap *host*

Funkar ju bra om du dör innan du kan köpa det du vill xD
Citera
2020-08-11, 09:15
Medlem
Citat:
Är man död har man nog viktigare saker att tänka på än den där nya xboxen...
Citera
2020-08-11, 09:45
Medlem
Citat:

Är nog större risk att bli arbetslös/gå i pension innan man dör.
Det som stör mig är att folk kommer och gnäller att A-kassa/bidrag/pension inte räcker att leva för.
Dagens existensminimum är inte lågt det är bara det att de flesta har dragit på sig onödiga kostnader som gör att inte pengarna räcker till.
Det kan ju inte vara en rättighet att ha mobiler, datorer, Netflix, Spotify.
Har man kapitalet med marginal som växer mer än räntekostnaderna så har man ju möjlighet att om något händer direkt casha in.
Att ta på sig kostnader som man inte kan lösa om något händer anser jag vara vansinnigt.
A-kassa/Bidrag/Pension ska endast täcka det mest basala i livet. Inte massa konsumtion.
Citera
2020-08-11, 10:12
Medlem
Rysk-Bots avatar
Är som vanligt låg IQ och brist på konsekvenstänk.

Jag har länge undrat hur många babbar i Sverige det är som har skulder på flera hundra tusen och har anmärkningar hos kronofogden. Detta mörkertal lär vara gigantiskt. Jag tror inte babbarna från MENA har koll på ekonomi, eller är funtade för att fungera i ett system där man kan låna mot ränta. Inte ens vita klarar av det i många fall. På TV-programmet Lyxfällan tar de nästan enbart in vita svenskar(WT'n). Men det ger en felaktig bild då det är babbarna som är mest fast i skulder och hos kronofogden. Skulle inte förvåna mig om detta var ett så pass stort problem att kronofogden bara skriver av babbarnas skulder då de vet att de aldrig kommer bry sig om att betala tillbaka då de går på bidrag ändå.
Senast redigerad av Rysk-Bot 2020-08-11 kl. 10:18.
Citera
2020-08-11, 10:39
Medlem
Det är många som måste ta bilen till jobbet vilket möjliggör den enda inkomsten dom har. Och bil vill man ha så lite strul som möjligt så det är begripligt att många köper en ny. Man vill inte bo 6 mil från jobbet och ha problem med bilen på morgonen.

Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen

Citera
2020-08-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Det är många som måste ta bilen till jobbet vilket möjliggör den enda inkomsten dom har. Och bil vill man ha så lite strul som möjligt så det är begripligt att många köper en ny. Man vill inte bo 6 mil från jobbet och ha problem med bilen på morgonen.

Men om man har råd att betala på räntor och amortering så borde man väl haft råd att sätta undan det till bil tidigare?
Min första bil kostade 10 000kr. Frågade vad mina vänner la på sina bilar och visade sig att det var ca. 4000kr/månad. Jag satte omgående in detta varje månad och när min bil rasade hade jag haft den 1 år och således 48 000kr till ny bil, Denna höll i 3 år och då kunde jag köpa 1 ny bil för 144 000kr.
1 gång blev det fel och bilen gick sönder tidigare än vi hade räknat med så den gången kunde vi inte höja standarden utan fick nöja oss med en likvärdig bil. Nu sitter det alltid 150 000kr på bilkontot men inte ofta vi köper bil för den summan. Jag har mer behov av en prktisk bil än av en skrytbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in