• 8
  • 9
2020-08-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, om man ser det som en ekonomisk investering så är det inte så smart.

Men man har kanske andra mål med sitt köp än ekonomisk vinst?

En pålitlig bil för att ta sig till jobbet och få vardagen att gå runt, en båt för att spendera semestrarna ned då det är ens största intresse, och man vill kunna göra det med familjen medans barnen fortfarande bor hemma osv.

Sålänge man har gjort en ekonomisk kalkyl på lånet och har råd med amorteringarna, och tycker det är värt det för den höjning av livskvaliteten det ger, så tycker jag det är helt ok att välja den vägen med sina pengar.

Inget fel med båtar och bilar. Men de blir dyrare om man tar lån.

Har man en inkomst och lever en livsstil där man får så mycket över att man har råd med amorteringar och räntor så borde man redan ha så mycket pengar att man har råd med bilen, båten.

Sen kan ju lån för väldigt ekonomiskt medvetna personer ändå löna sig. Alternativkostnaden i att ta ett lån eller att betala bilen/båten cash och då gå miste om avkastning de pengarna hade genererat i en investering.

Vissa typer av lån är också förmånliga då inflationen kommer äta upp mycket. Vet flera som blivit miljonärer flera gånger om för de köpte villa på 60- / 70-talet.
Citera
2020-08-13, 20:11
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om du inte haft fri service och garanti hade du kanske fått lägga ut de pengarna ändå på din gamla bil?
Din nya bil kanske även drar mindre soppa?

När jag bytte bil sist sparade jag mer på bränslekostnaderna än vad räntan på lånet var (plus alla andra fördelar med en nyare bil), så tycker inte alls det behöver vara fel att låna till tex bil (som jag inte anser vara konsumtion i den bemärkelsen vi diskuterar här, då det är en förutsättning för att kunna jobba, handla mm för de allra flesta).

Det är totalkostnaden som är intressant, inte om det råkar vara ränta man betalar.
Hur mycket fick du betala för bilen? Finns gott om billiga dieselbilar för runt 50-70k. Alla stora servicar utförd. Du behöver inte åka till märkesverkstad för service, Meca fungerar minst lika bra.
Citera
2020-08-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Inget fel med båtar och bilar. Men de blir dyrare om man tar lån.

Har man en inkomst och lever en livsstil där man får så mycket över att man har råd med amorteringar och räntor så borde man redan ha så mycket pengar att man har råd med bilen, båten.

Sen kan ju lån för väldigt ekonomiskt medvetna personer ändå löna sig. Alternativkostnaden i att ta ett lån eller att betala bilen/båten cash och då gå miste om avkastning de pengarna hade genererat i en investering.

Vissa typer av lån är också förmånliga då inflationen kommer äta upp mycket. Vet flera som blivit miljonärer flera gånger om för de köpte villa på 60- / 70-talet.

Men det kan ju ta 10 år att spara ihop till båten, och tidigare har man kanske inte haft den ekonomiska möjligheten att spara så mycket, och som jag skrev, om 10 år finns inte behovet, utan behovet är nu.

Och då kan det ju vara värt räntan för den höjningen av livskvaliteten det ger.
Citera
2020-08-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Hur mycket fick du betala för bilen? Finns gott om billiga dieselbilar för runt 50-70k. Alla stora servicar utförd. Du behöver inte åka till märkesverkstad för service, Meca fungerar minst lika bra.

Jag gör mina servicar själv, och alla reperationer förutom byte av framruta själv, så för mig är det ingen större kostnad, men det var en reflexion angående att man betalt 10 tusen för luft, men så behöver det ju inte alls vara, kan ju tom vara så att man sparat pengar iom att man haft fria servicar och reperationer jämfört med att köra en billigare bil, om man inte gör det själv vill säga.
Citera
2020-08-14, 10:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Bil och bostad (kanske även renovering av bostad) är det enda man bör låna till i livet

Inte till bröllop, semester, kläder, teknik o annat folk lånar till
Just detta! När jag och frugan gifte oss för cirka 15 år sedan så hade vi inte lika gott ställt som idag, men vårt bröllop klarar sig gott och väl under 10000 kr inkl. ringarna. Vi är tillsammans än idag och vi har det jättebra, idag har vi helt andra jobb och är båda välbetalda. Vi köper det vi vill och behöver.
Citera
2020-08-19, 20:07
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Är nog större risk att bli arbetslös/gå i pension innan man dör.
Det som stör mig är att folk kommer och gnäller att A-kassa/bidrag/pension inte räcker att leva för.
Dagens existensminimum är inte lågt det är bara det att de flesta har dragit på sig onödiga kostnader som gör att inte pengarna räcker till.
Det kan ju inte vara en rättighet att ha mobiler, datorer, Netflix, Spotify.
Har man kapitalet med marginal som växer mer än räntekostnaderna så har man ju möjlighet att om något händer direkt casha in.
Att ta på sig kostnader som man inte kan lösa om något händer anser jag vara vansinnigt.
A-kassa/Bidrag/Pension ska endast täcka det mest basala i livet. Inte massa konsumtion.

Förstår inte heller hur folk kan gnälla och inte få ekonomin att gå ihop, speciellt
hushåll där 2 arbetar.. Vet inte om folk är utvecklingsstörda men jag har lyckats
få ihop nästan 4 miljoner under mina 20 år som sjukpensionär, så visst går det.

Studier, bostad och möjligen en beg bil kan man låna till om man måste

Själv är jag en fri man som har horat klart åt bankkamrern

Skuldfri på 2 bostäder, Bil, Harley och en buffert som räcker
Citera
2020-08-21, 19:09
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Blir så trött på folk som säger att lönerna/bidragen inte räcker till.
Om alla tänkte lite på sin framtid och inte tog massa lån som dom senare i livet inte har råd med så skulle inte bidragen vara för låga.
ALLA lån kostar och det är räntorna som är den största boven.
Blir du ex arbetslös eller sjukskriven så skulle du klara dig betydligt bättre utan räntekostnader.
Folk lånar upp till möbler, SPAbad och all möjlig lyxkonsumtion sen gnäller attLönen/bidragen är för låga.
Har man inga räntekostnader så klarar man sig fantastiskt bra på de så kallade låglönerna.

Inbillar mig att det har med dåligt självförtroende att göra.
T o m den simplaste knegarn vill gärna ge sken av att vara framgångsrik och glänser gärna på diverse sociala forum för sina lika ytliga bekanta. Och trots att de vantrivs på sina skitjobb och förbannar varje dag att de har 30 år kvar i arbetslivet så fortsätter de med sina prenumerationer på lösnaglar, leasingbil och fransförlängning för lånade pengar.. En jävla massa tatueringar, till ingen nytta, är givetvis en självklarhet bland dessa stjärnor.
Citera
2020-08-23, 22:15
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Varför måste man låna till bil?

För att det är ekonomiskt.
Ska du köpa en bil som i ditt fall för ca 300.000kr.

Alternativ nr 1: betala kontant 300.000kr
Alternativ 2: betala 60.000kr resterande, 240.000kr på lån säg 3-4% ränta på 36 månader.

Vilken idiot som helst vet att om du stoppar in 240.000kr på vilken svensk fond via någon svensk storbank så stiger den med mer än 6%.

Sammanfattningsvis tjänar du mer pengar på att låna, om du placerar ditt kapital istället för att ge dem till någon annan.

Jag har lån på mina tre bilar och min villa. Inte för att måste, utan för att jag tjänar pengar på det.

Stäng den här idiot tråden
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in