2020-08-09, 15:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu blev jag tvungen att kolla vad JAG skrev samma dag, den 22 januari!
Tänk om Löfven hade gett Tegnells uppdrag till oss i stället!
Med det i åtanke är det löjligt att folk med makt hävdar att de ”inte såg det komma”.
Citera
2020-08-09, 16:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fine, det kan ju ha varit det rätta beslutet att göra. Jag ska inte påstå att jag vet.

Sen att Neil Fergusons beräkningar på 50,000 döda britter var åt skogen fel, det är en annan sak.
Jag börjar inse att vi talar om två olika saker: Foot & Mouth Disease vs. Mad Cow Disease

Vet inte om det här är rätt forum för att reda ut saken. Vi kanske kan enas om att hela saken var ett gigantiskt clusterfuck oavsett vilken sjukdom vi pratar om? Det finns en anledning till att UK drabbas av TVÅ likadana epidemier och tvingas slakta 4 respektive 6 miljoner kreatur...

What say you?
Citera
2020-08-09, 16:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Då hade vi väl suttit inspärrade med munskydd och haft 20% arbetslöshet...
Nej, de smittade hade suttit inspärrade medan deras släktingar hade testats. Du hade kunnat lalla omkring som vanligt såvida du inte satt på ett flygplan på väg till Sverige. Svårare än så hade det inte behövt vara.
Citera
2020-08-09, 16:10
Medlem
Nya zeeland har nu haft 100 dagar utan samhällssmitta, hyllas av WHO!
Citat:
The country's efforts have been praised by the World Health Organisation, which held up New Zealand as an example to other countries for having “successfully eliminated community transmission”.
https://www.stuff.co.nz/national/health/coronavirus/300073831/nz-marks-100-days-since-last-community-transmission-covid19-case

Intressant att Nya zeeland testar mer än Sverige trots att Sverige har 261 gånger döda och 52 gånger mer fall.
Citera
2020-08-09, 16:17
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns viruset kvar på ytor uppemot en vecka eller mer måste ju smittspårning vara ett rätt hopplöst företag.
I värsta fall, ja. I bästa fall, nej.

Du lämnar inte mycket åt slumpen innan du kastar hela idén från fönstret. Hade man smittspårat mig skulle det bli resultat eftersom jag inte har damp och måste studsa runt utan mål eller mening som nypoppat popcorn. I februari bar jag dessutom handskar när jag var ute bland folk.
Citera
2020-08-09, 16:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Det är absolut svårt att veta det exakta förhållandet av kontaktsmitta vs. utandning. Men om kontaktsmitta är en stor del av smittspridningen, så är allmänna munskydd en väldigt dålig idé.
Varför är det en dålig idé att skydda sig mot den mindre delen av smittspridningen? Den är ju inte mikroskopisk trots att kontaktsmitta kanske är den drivande?
Citera
2020-08-09, 16:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Så efter en viss tid, ca ett halvår, MÅSTE man öppna och då gäller inte den heliga försiktighetsprincipen längre. Har jag förstått rätt?

Det går att hålla både pubar och skolor stängda.
Och jag som trodde att du är emot nedstängningar och av den anledningen är härinne och tjafsar ...
Citera
2020-08-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nya zeeland har nu haft 100 dagar utan samhällssmitta, hyllas av WHO!

https://www.stuff.co.nz/national/health/coronavirus/300073831/nz-marks-100-days-since-last-community-transmission-covid19-case

Intressant att Nya zeeland testar mer än Sverige trots att Sverige har 261 gånger döda och 52 gånger mer fall.

Vad är det som är så intressant med det?
Har väl varit tydligt i många månader att länderna har helt olika strategier.
För att bibehålla 0 fall så krävs hysterisk testning
Citera
2020-08-09, 16:31
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Minns att jag föreslog (någon gång) förhållningsregler kring tystnad i kollektivtrafiken, istället för munskydd. Men det väckte inget större intresse i tråden.
Du tror inte folk skulle hörsamma ett munskyddspåbud, men de skulle hålla käften för att Löfvén säger det? Vilken planet lever du på egentligen? De som är rabiata munskyddsmotståndare lär knappast ta order av någon, de lever i sin personliga ”frihetsrevolution”...
Citera
2020-08-09, 16:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
]FHM redovisar antikropps-resultat kontinuerligt varje vecka nu.

Det rör sig om 50k prov i veckan.[/b]

Finns på hemsidan.

Det spretar en del mellan regionerna men strax under 20% landar snittet på.

Sen har vi resultat från externa provtagare också som pekar i samma riktning.

Det tickar på även om det går sakta.

(7% låg det på i de första mindre studierna, var väl runt V18 eller nåt)

Tack.. har nu besökt FHM hemsida men hittar inte den statistiken.

Hur ser urvalskriteriet ut för testning, slumpvis? Eller handlar det om personer som misstänker att dom varit sjuka i Covid-19 och nu vill ha det bekräftat?
Citera
2020-08-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och jag som trodde att du är emot nedstängningar och av den anledningen är härinne och tjafsar ...

Ja jag tycker de ska vara öppna.

Jag tycker det intressanta med Corona är psykologin och folks reaktioner på allting och jag är intresserad av varför folk plötsligt släppt sin älskade försiktighetsprincip.
Citera
2020-08-09, 16:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack.. har nu besökt FHM hemsida men hittar inte den statistiken.

Hur ser urvalskriteriet ut för testning, slumpvis? Eller handlar det om personer som misstänker att dom varit sjuka i Covid-19 och nu vill ha det bekräftat?

Urvalet är väl en blandning mellan vårdpersonal och vanligt folk som aktivt bokar tid och betalar för ett antikroppstest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in