2020-08-09, 15:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det känns som en rimlig siffra. Här i UK har vi f.n. 612 personer intagna på sjukhus, 183 på IVA varav 48 personer i ventilator.

Detta trots att vi klockar upp mellan 600-800 nya smittade per dag. Ökande, dessutom.

Viruset har förändrats alternativt är det folks förbättrade handhygien och distansering som gör att OM de blir smittade så är det relativt små virusnivåer.

Varför är 29 rimligare än 37?
Citera
2020-08-09, 15:40
Medlem
Norge
+0 döda
+16 fall

Estland
+0 döda
+5 fall

Litauen
+0 döda
+21 fall

Lettland
+0 döda
+2 fall

Finland
+0 döda
+16 fall
Citera
2020-08-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Norge är de beredda på att de kanske måste ha skolorna stängda, men de försöker skruva på andra variabler först. I Sverige ska skolorna vara öppna, punkt. Oavsett hur många sjuka och döda som blir följden. Stor skillnad på ingången i frågan.

Jag frågade vad ni tycker om att de kringgår er älskade försiktighetsprincip. Inte HUR de kringgår den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Norge
+0 döda
+16 fall

Estland
+0 döda
+5 fall

Litauen
+0 döda
+21 fall

Lettland
+0 döda
+2 fall

Finland
+0 döda
+16 fall

Glömde du Danmarks 128 fall?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Just precis! Fråga alla dem som under fem månader har tvingats till isolering och ångest medan resten har lullat på som vanligt.

Corona-pandemin har ju varit, och är fortfarande, ett extremläge. Det är väldigt svårt att se till att alla medborgare i alla världens länder ska bli nöjda. Jag förstår vad du menar, men flera av de länder som haft strikta nedstängningar kanske måste stänga ner igen. Vi vet inte ännu hur det kommer att se ut. Ska det fortsätta vara så i åratal framöver? Det är en riktig mardröm att tänka sig.
Citera
2020-08-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han stänger ju pubar och restauranger för att kompensera för skolöppningen.

Dessutom har ju flertalet länder haft stängda skolor redan. De måste ju öppna någon gång.

Så efter en viss tid, ca ett halvår, MÅSTE man öppna och då gäller inte den heliga försiktighetsprincipen längre. Har jag förstått rätt?

Det går att hålla både pubar och skolor stängda.
Citera
2020-08-09, 15:50
Medlem
Citat:
Fast det gjordes inte för att få ned antalet döda utan för att få ett avslut på epidemin och kunna räkna in en förlust med känt värde. Annars hade man fått dras med epidemin i all evighet. Hur många kor hade avlidit om man haft den här sjukdomen i landet än i dag?
Givetvis skulle man inte låtit sjukdomen sprida sig, men jag är säker på att man inte hade behövt panikbränna upp djur, på gårdar där man inte ens hade bekräftade fall. Jag är inte påläst om det, men jag vet att hanteringen har kritiserats hårt.
Citera
2020-08-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Norska FHI och dess regering har fullständigt dribblat bort sig själva i sina försök att hålla smittan utanför landet. Tänker främst på öppningar och stängningar av regioner och länder men även det du länkade. D.vs förbud utan en tanke på att folk tröttnat på förbud och kommer missköta inskränkningar på den personliga friheten.
Angående karantänsplikt så undrar jag också varför Själland och Mittjylland i Danmark tillåts ligga över gränsen men ändå inte bli flaggad som en röd zon. Nä, förvirringen som råder är total i vårt västra grannland.
Det är ren och skär politik som drivs där, invånarna välbefinnande, forskning, ekonomiska effekter är helt utanför i beslutsprocessen. Vad kan vi göra för det ska se ut som vi har koll på läget och får röster i nästa val typ.
Citera
2020-08-09, 15:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ren och skär politik som drivs där, invånarna välbefinnande, forskning, ekonomiska effekter är helt utanför i beslutsprocessen. Vad kan vi göra för det ska se ut som vi har koll på läget och får röster i nästa val typ.

Ja, det börjar bli lite rörigt i Norge.
Citera
2020-08-09, 15:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Givetvis skulle man inte låtit sjukdomen sprida sig, men jag är säker på att man inte hade behövt panikbränna upp djur, på gårdar där man inte ens hade bekräftade fall. Jag är inte påläst om det, men jag vet att hanteringen har kritiserats hårt.
OT: Det fanns som sagt en kalkylerad anledning till att man valde en känd kostnad som var mindre än både kostnaden för en årlig vaccination och risken för en okänd kostnad (som i princip kunnat bli hur hög som helst).

Att det sedan finns folk som är beredda att kritisera allting in absurdum för den vidriga sakens skull, det ligger i sakens natur.
Citera
2020-08-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För att det redan är tyst kanske? De här munskyddsfanatikerna har nog aldrig åkt buss eller tunnelbana. Alla sitter eller står och glor i sin mobil och spontan körsång uppstår ytterst sällan. Så SL (Storstockholms Lokaltrafik) kanske borde skriva ”Fortsätt håll käften” istället för att uppmana folk att inte åka.
Det var lite det som var min ingång också. De flesta iaktar redan tystnad i kollektivtrafiken i Stockholm, så smittspridningen där är nog inte så extrem som många tror. I alla fall inte när alla har sittplatser.

Men i alla fall. Istället för munskydd skulle man kunna upplysa om att man helst ska prata tyst eller inte alls i kollektivtrafiken, som en första åtgärd, ifall smittspridningen ökar till hösten.
Citera
2020-08-09, 15:59
Medlem
Citat:
OT: Det fanns som sagt en kalkylerad anledning till att man valde en känd kostnad som var mindre än både kostnaden för en årlig vaccination och risken för en okänd kostnad (som i princip kunnat bli hur hög som helst).

Att det sedan finns folk som är beredda att kritisera allting in absurdum för den vidriga sakens skull, det ligger i sakens natur.
Fine, det kan ju ha varit det rätta beslutet att göra. Jag ska inte påstå att jag vet.

Sen att Neil Fergusons beräkningar på 50,000 döda britter var åt skogen fel, det är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in