2020-08-09, 01:20
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du har 100 procent rätt.

Det tråkiga är att poängen med ett diskussionforum är ju just att diskutera.
Blir liksom meningslöst om motståndarsidans bästa argument är "jag anser..." men konsekvent struntar i "för att...".
Citera
2020-08-09, 01:33
Medlem
Rapporter talar om att småbarn kanske inte blir så sjuka, men de har 10-100 ggr högre vieis koncentration i de övre luftvägarna.

Grattis alla till skolöppningen, här är våg 2.

Kan ingen ta på sig att säga till herr Tengell att han har fel?

Säger det nu, våg 2, start 19 augusti, så i september kommer vi få det riktigt jävla kul för alla jävla bortskämnda föräldrar.

Jävla fittskalllar. Det här är en ELE. Pga fittjävlar med sina jävla fitt småbarn som måste gå i förskolan.

Nej, det finns ingen lång uimmunitet heller enligt studier.
Senast redigerad av NordicKnight 2020-08-09 kl. 01:39.
Citera
2020-08-09, 01:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det tråkiga är att poängen med ett diskussionforum är ju just att diskutera.
Blir liksom meningslöst om motståndarsidans bästa argument är "jag anser..." men konsekvent struntar i "för att...".

Jag tycker att det är tvärtom, de få argumenten som man möter tar man hand om.
Citera
2020-08-09, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Rapporter talar om att småbarn kanske inte blir så sjuka, men de har 10-100 ggr högre vieis koncentration i de övre luftvägarna.

Grattis alla till skolöppningen, här är våg 2.

Kan ingen ta på sig att säga till herr Tengell att han har fel?

Säger det nu, våg 2, start 19 augusti, så i september kommer vi få det riktigt jävla kul för alla jävla bortskämnda föräldrar.

Jävla fittskalllar. Det här är en ELE. Pga fittjävlar med sina jävla fitt småbarn som måste gå i förskolan.

Nej, det finns ingen lång uimmunitet heller enligt studier.
Köp hem lite pappersservetter ifall du blir förkyld.
Citera
2020-08-09, 01:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Efter det slutade jag lyssna på honom,

Du tycker det är ok som expert att sitta i Sveriges Television och ge svenska folket felaktig information?

Jag avser Gieseckes utspel i mitt inlägg att viruset lever i princip en minut på ytor

SAMTIDIGT som WHOs information gör gällande att viruset kan leva upp till dagar på ytor.

Det är ju information som är direkt livsavgörande för t ex en person i riskgrupp

och kan påverka hur den personen beter sig -och därmed om personen blir smittad och dör.
Det där med att viruset kan leva i dagar hänger på att man börjar med en stor mängd virus. Det börjar snabbt sönderfalla, men eftersom det fanns så mycket så kan en del fortfarande vara kvar långt efteråt. Hade man istället studerat en ensam virus partikel hade den förmodligen inte överlevt särskilt länge. Så i någon mening har båda rätt.

Jag tycker det är viktigt att känna till att det bara är när man startar med en stor klick virus som något kan komma att vara kvar typ 72 timmar senare. Tidsangivelsen 72 timmar är alltså i allra högsta grad en funktion av hur stor blob virus man började med. Tyvärr tas det sällan upp i förenklade "populära" framställningar, utan oinsatta rapar bara upp siffran 72 som vore den huggen i sten. Det är den inte.

Du kan tänka på det som radioaktivt sönderfall av ett radioaktivt ämne. Det sönderfaller hela tiden och hur mycket som finns kvar avtar exponentiellt. Visst, något finns kanske kvar efter 72 timmar, men inte på långa vägar så mycket som man hade när man började. Så är det då rätt att säga att det finns kvar när det mesta faktiskt försvunnit?

Hur mycket som typiskt finns kvar i autentiska situationer, som på en pizzakartong eller paket Alvedon levererad till dörren eller ett mjölkpaket på ICA är en helt annan sak, och något som mig veterligen inte ens har studerats särskilt ingående.

Men kläng du dig fast vid siffran 72 framforskad i en helt artificiell situation utifrån en rejäl klick virus. Varför bry sig om de bakomliggande detaljerna när man så enkelt kan använda siffran 72 som ett slagträ mot myndigheterna? För det är väl det ni alarmister är ute efter och inte vetenskapen bakom!

Edit: Dessutom är den allmänna rekommendationen att man ska vara noga med handhygien, så även om det skulle finnas en "levande" viruspartikel på pizzakartongen så spelar det väl ingen större roll bara man duktigt tvättar händerna innan man glofsar i sig maten. Tvätta händerna!!! Världens bästa rekommendation. Den räddar liv! Tvätta händerna och peta dig inte i ansiktet så överlever du nog pizzakartongen!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-09 kl. 02:02.
Citera
2020-08-09, 02:09
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:

Du tycker det är ok som expert att sitta i Sveriges Television och ge svenska folket felaktig information?

Jag avser Gieseckes utspel i mitt inlägg att viruset lever i princip en minut på ytor

SAMTIDIGT som WHOs information gör gällande att viruset kan leva upp till dagar på ytor.

Det är ju information som är direkt livsavgörande för t ex en person i riskgrupp

och kan påverka hur den personen beter sig -och därmed om personen blir smittad och dör.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det där med att viruset kan leva i dagar hänger på att man börjar med en stor mängd virus. Det börjar snabbt sönderfalla, men eftersom det fanns så mycket så kan en del fortfarande vara kvar långt efteråt. Hade man istället studerat en ensam virus partikel hade den förmodligen inte överlevt särskilt länge. Så i någon mening har båda rätt.

Jag tycker det är viktigt att känna till att det bara är när man startar med en stor klick virus som något kan komma att vara kvar typ 72 timmar senare. Tidsangivelsen 72 timmar är alltså i allra högsta grad en funktion av hur stor blob virus man började med. Tyvärr tas det sällan upp i förenklade "populära" framställningar, utan oinsatta rapar bara upp siffran 72 som vore den huggen i sten. Det är den inte.

Du kan tänka på det som radioaktivt sönderfall av ett radioaktivt ämne. Det sönderfaller hela tiden och hur mycket som finns kvar avtar exponentiellt. Visst, något finns kanske kvar efter 72 timmar, men inte på långa vägar så mycket som man hade när man började. Så är det då rätt att säga att det finns kvar när det mesta faktiskt försvunnit?

Hur mycket som typiskt finns kvar i autentiska situationer, som på en pizzakartong eller paket Alvedon levererad till dörren eller ett mjölkpaket på ICA är en helt annan sak, och något som mig veterligen inte ens har studerats särskilt ingående.

Men kläng du dig fast vid siffran 72 framforskad i en helt artificiell situation utifrån en rejäl klick virus. Varför bry sig om de bakomliggande detaljerna när man så enkelt kan använda siffran 72 som ett slagträ mot myndigheterna? För det är väl det ni alarmister är ute efter och inte vetenskapen bakom!

För det första,

diskussionen gällde Gieseckes uttalande att viruset lever en minut på ytor.

Helt hypotetiskt, vi gör antagandet att studierna WHO lutar sig emot är 90% fel.

Det ger att viruset lever 7,2 timmar.

7,2 timmar är 432 minuter.

Då har fortfarande Giesecke 432 gånger fel, dvs 43200% fel.

För det andra,

personligen tycker jag 3 dagar låter som en för kort tid,

givet att coronavirus klarar sig betydligt längre tid på ytor,

se här 6-9 dagar på plast i rumstemperatur:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7132493/
Senast redigerad av gloffgloff 2020-08-09 kl. 02:12.
Citera
2020-08-09, 02:17
Moderator
Chantres avatar
Det går bra i Danmark nu.

Dygnet till lördag hade man 169 nya fall. Dygnet innan 136.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/hemmeligt-corona-tal-afsloeret-169-smittet-siden-i-gaar/8241654

Vakter på sjukhusen i Aarhus för att mota bort anhöriga.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vagter-paa-plads-corona-alarm-paa-hospital/8241565

Inte tillräckligt med munskydd om man inför munskyddskrav i hela Danmark.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/mette-f.-om-muligt-mundbind-krav-skal-det-vaere-tilgaengeligt/8241851
Citera
2020-08-09, 02:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det går bra i Danmark nu.

Dygnet till lördag hade man 169 nya fall. Dygnet innan 136.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/hemmeligt-corona-tal-afsloeret-169-smittet-siden-i-gaar/8241654

Vakter på sjukhusen i Aarhus för att mota bort anhöriga.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/vagter-paa-plads-corona-alarm-paa-hospital/8241565

Inte tillräckligt med munskydd om man inför munskyddskrav i hela Danmark.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/mette-f.-om-muligt-mundbind-krav-skal-det-vaere-tilgaengeligt/8241851

Forskare har tittat på olika sorters masker,

hur de påverkar spridning vid tal (utandning),

tydligen var bandana en dålig idé.

‘Wear A Mask,’ Coronavirus Can Be Spread By Just Talking, Researchers Say
https://www.youtube.com/watch?v=1O185hcmATc

De säger i inslaget att det är själva talet som genererar vattendropparna.

Inslaget tar bara upp utandning,

dvs situationen

O = skyddar andra än bäraren

i mitt tidigare inlägg:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-08-09, 02:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Citat:
Citat:

För det första,

diskussionen gällde Gieseckes uttalande att viruset lever en minut på ytor.

Helt hypotetiskt, vi gör antagandet att studierna WHO lutar sig emot är 90% fel.

Det ger att viruset lever 7,2 timmar.

7,2 timmar är 432 minuter.

Då har fortfarande Giesecke 432 gånger fel, dvs 43200% fel.

För det andra,

personligen tycker jag 3 dagar låter som en för kort tid,

givet att coronavirus klarar sig betydligt längre tid på ytor,

se här 6-9 dagar på plast i rumstemperatur:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7132493/
Ja, vem vet. Artikeln tycks bygga på litteraturstudier och resultaten de samlat in rör mest andra coronavirus. Så här står det bl a:

Most data were described with the endemic human coronavirus strain (HCoV-) 229E

Dvs ett coronaförkylningsvirus, inte SARS-CoV2.

Så visst ska man vara försiktig, men exakt hur länge det klarar sig i icke lab-kontrollerade miljöer är nog svårt att säga. Det intressantaste är nog att det kan vara så livskraftigt i just kylskåpstemperatur. Det bör vara av stor betydelse för matindustrin och en möjlig förklaring till varför anställda på exempelvis slakterier drabbats så ofta.

När man nu vidtagit åtgärder för att förhindra aerosolspridning, t ex genom rekommendationer om avstånd, så undrar jag om inte spridande via ytor faktiskt blir mer betydelsefull, relativt sett. Utan restriktioner anses det inte vara av större betydelse, men om mycket av smittöverföringen via luft hejdas så blir kanske ytorna väl så viktiga, inte minst då kylvaror, kanske. En varm pizzakartong däremot tar nog kål på viruset rätt snabbt.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-08-09 kl. 02:30.
Citera
2020-08-09, 02:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, vem vet. Artikeln tycks bygga på litteraturstudier och resultaten de samlat in rör mest andra coronavirus. Så här står det bl a:

Most data were described with the endemic human coronavirus strain (HCoV-) 229E

Dvs ett coronaförkylningsvirus, inte SARS-CoV2.

Så visst ska man vara försiktig, men exakt hur länge det klarar sig i icke lab-kontrollerade miljöer är nog svårt att säga. Det intressantaste är nog att det kan vara så livskraftigt i just kylskåpstemperatur. Det bör vara av stor betydelse för matindustrin och en möjlig förklaring till varför anställda på exempelvis slakterier drabbats så ofta.

När man nu vidtagit åtgärder för att förhindra aerosolspridning, t ex genom rekommendationer om avstånd, så undrar jag om inte spridande via ytor faktiskt blir mer betydelsefull, relativt sett. Utan restriktioner anses det inte vara av större betydelse, men om mycket av smittöverföringen via luft hejdas så blir kanske ytorna väl så viktiga, inte minst då kylvaror, kanske. En varm pizzakartong däremot tar nog kål på viruset rätt snabbt.

Artikeln är daterad 6 februari,

det var den info man hade då, forskning på andra virus.

Inoculum är angivet.

Info jag angav 6-9 dagar på plast i rumstemperatur

är ett resultat för den nära släktingen SARS-CoV,

ett annat resultat för SARS-CoV är 5 dagar på metall i rumstemperatur.

Enligt WHO kan viruset överleva mindre än 24 timmar på kartong (cardboard) i rumstemperatur:

How long does the virus survive on surfaces?
The most important thing to know about coronavirus on surfaces is that they can easily be cleaned with common household disinfectants that will kill the virus. Studies have shown that the COVID-19 virus can survive for up to 72 hours on plastic and stainless steel, less than 4 hours on copper and less than 24 hours on cardboard.

As, always clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water. Avoid touching your eyes, mouth, or nose.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Citera
2020-08-09, 03:24
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
22 januari, en återblick. Undrar vad våra bästa hade i kalendern vid den tidpunkten. Kollade någon munskyddslagret? Var Tegnell på plats?

Nu blev jag tvungen att kolla vad JAG skrev samma dag, den 22 januari!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

Folkhälsomyndigheten skriver:

Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen kontinuerligt och bedömer risken för importfall till Sverige som mycket låg.

Hur kan dom tro det..? Vi har ju svängdörrar vid gränserna, och som vanligt har vi inte infört karantän för människor. Samtidigt som det är sådana extrema krav på karantän för djur, att folk inte sällan avlivar sina djur i onödan, för att det inte funkar att åka utomlands med dem och hem igen...

Det här känns extremt oroande.

Tänk om Löfven hade gett Tegnells uppdrag till oss i stället!
Citera
2020-08-09, 03:31
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50PXKz/flera-doda-i-boldpest--kina-utfardar-varning

...och nu finns det böldpest - "Svarta Döden" - i världen igen. Mycket smittsamt och mycket farligt. Undrar om FHM kommer att reagera likadant, om DET börjar sprida sig?

- Det är extremt otroligt att det kommer att komma till Sverige
- Reserestriktioner har aldrig löst någonting någonsin
- Man kan inte dra in flygbolags trafiktillstånd bara på rykten
- Det är ingen mening med att screena flygplanspassagerare. Den vårdpersonalen behövs bättre någon annanstans
- Det blir bättre följsamhet om vi inte sätter de sjuka i karantän
- Vi är ett fritt samhälle, vi ska inte ha några lockdowns här
- Testning och smittspårning är meningslöst

O.s.v. o.s.v..

Eller har Regeringen lärt sig en läxa nu? Och förhoppningsvis lyssnar direkt på WHO nästa gång, utan att budskapet måste gå genom FHM:s förvrängande filter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in