Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Efter det slutade jag lyssna på honom,
Du tycker det är ok som expert att sitta i Sveriges Television och ge svenska folket felaktig information?
Jag avser Gieseckes utspel i mitt inlägg att viruset lever i princip en minut på ytor
SAMTIDIGT som WHOs information gör gällande att viruset kan leva upp till dagar på ytor.
Det är ju information som är direkt livsavgörande för t ex en person i riskgrupp
och kan påverka hur den personen beter sig -och därmed om personen blir smittad och dör.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det där med att viruset kan leva i dagar hänger på att man börjar med en stor mängd virus. Det börjar snabbt sönderfalla, men eftersom det fanns så mycket så kan en del fortfarande vara kvar långt efteråt. Hade man istället studerat en ensam virus partikel hade den förmodligen inte överlevt särskilt länge. Så i någon mening har båda rätt.
Jag tycker det är viktigt att känna till att det bara är när man startar med en stor klick virus som något kan komma att vara kvar typ 72 timmar senare. Tidsangivelsen 72 timmar är alltså i allra högsta grad en funktion av hur stor blob virus man började med. Tyvärr tas det sällan upp i förenklade "populära" framställningar, utan oinsatta rapar bara upp siffran 72 som vore den huggen i sten. Det är den inte.
Du kan tänka på det som radioaktivt sönderfall av ett radioaktivt ämne. Det sönderfaller hela tiden och hur mycket som finns kvar avtar exponentiellt. Visst, något finns kanske kvar efter 72 timmar, men inte på långa vägar så mycket som man hade när man började. Så är det då rätt att säga att det finns kvar när det mesta faktiskt försvunnit?
Hur mycket som typiskt finns kvar i autentiska situationer, som på en pizzakartong eller paket Alvedon levererad till dörren eller ett mjölkpaket på ICA är en helt annan sak, och något som mig veterligen inte ens har studerats särskilt ingående.
Men kläng du dig fast vid siffran 72 framforskad i en helt artificiell situation utifrån en rejäl klick virus. Varför bry sig om de bakomliggande detaljerna när man så enkelt kan använda siffran 72 som ett slagträ mot myndigheterna? För det är väl det ni alarmister är ute efter och inte vetenskapen bakom!
För det första,
diskussionen gällde Gieseckes uttalande att viruset lever en minut på ytor.
Helt hypotetiskt, vi gör antagandet att studierna WHO lutar sig emot är 90% fel.
Det ger att viruset lever 7,2 timmar.
7,2 timmar är 432 minuter.
Då har fortfarande Giesecke 432 gånger fel, dvs 43200% fel.
För det andra,
personligen tycker jag 3 dagar låter som en för kort tid,
givet att coronavirus klarar sig betydligt längre tid på ytor,
se här 6-9 dagar på plast i rumstemperatur:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7132493/