Citat:
Det är ju om man tror på vittnena inte alls osannolikt att Esmeralda var drogad redan vid jul. Jag ser inte något som talar för att det skulle vara troligare att Putte drogade barnet. Jag förstår inte vad rätten bygger det antagandet på. De flesta otrevligheter kom från Rebeckas telefon. Det är i sms till just Putte hon utrycker sig som värst om Miranda. Det är hon som är den drivande i deras inköp av droger. Och det är från hennes telefon googlingarna är gjorda. Jag tror hon var den drivande i mycket som hände i lägenheten.
Men vad jag generellt tycker är att brott mot personer i beroendeställning borde vara så mycket värre, än brott mot personer som faktiskt har en möjlighet att påverka sitt liv. Om personal på ett behandlingshem hotar ungdomarna, eller om en sjuksköterska slår dementa så är det så mycket värre. Esmeralda hade ju inte en möjlighet att påverka eller förändra sin situation. Hon hade ju ingen möjlighet att gå.
Jag skulle önska att det var just ett sådant lagutrymme en Lex Esmeralda skapade. För vissa saker gör man bara inte och det är inte okey att plåga och döda ett barn sen spelar det ingen roll om man inte var drivande och bara passivitet tittade på. För med de flesta ögon, utom de rent juridiska. Är Rebecka långt mycket mera än att bara ha varit i lägenheten och inte ringt ambulans.
En treåring är en liten knodd, man hjälper dom vid bad, toalett, påklädning man ser sin treåring naken flera gånger om dagen. Man ser om den blir misshandlad. Så även om Rebecka bara lojt tittade på. Är det barns rättighet att ha en vårdnadshavare som gör sitt allt för att skydda och värna.
Jag skulle önska att det var just ett sådant lagutrymme en Lex Esmeralda skapade. För vissa saker gör man bara inte och det är inte okey att plåga och döda ett barn sen spelar det ingen roll om man inte var drivande och bara passivitet tittade på. För med de flesta ögon, utom de rent juridiska. Är Rebecka långt mycket mera än att bara ha varit i lägenheten och inte ringt ambulans.
En treåring är en liten knodd, man hjälper dom vid bad, toalett, påklädning man ser sin treåring naken flera gånger om dagen. Man ser om den blir misshandlad. Så även om Rebecka bara lojt tittade på. Är det barns rättighet att ha en vårdnadshavare som gör sitt allt för att skydda och värna.
Inte ens pappans agerande eller brott belyser åklagaren utan det är inte klarlagt vad som hände och där är det upp till åklagare att ha bättre bevis. Det blir dock svårt eftersom expertisen i fallet inte med säkerhet kan konstatera att flickan fick droger tidigare, och inte är det bevisat att det inte var en olycka gällande huvudskadan. Du har missuppfattat domslutet helt enkelt.
EN gång till då det är inte bevisat att det var mord alltså inget direkt uppsåt. Det är inte bevisat att det är synnerligen grov misshandel. Det som hon döms för är att hon brister i tillsynen och struntar i att ringa då flickan ramlar/våld/faller/. Alltså grovt vållande till annans död.