Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Ja, absolut! Men detta skall ju bevisas och styrkas...
Att hon googlat på saker och ting bevisar ju inte att hon dödat Esmeralda, varken med eller utan uppsåt. Skall man vara krasst vet man inte ens om det är mamman som googlat detta. Och är det mamman som googlat detta, så vet man inte om hon googlat detta på uppdrag av pappan t ex.
Att Esmeralda haft skador på sig sedan tidigare bevisar ju inte att just mamman orsakat dom.
Jag kan förstå om det är svårt att bevisa att det är hon som gjort alla googlingar. Men det finns sätt att bevisa vilka som är gjorda när Patrik inte är hemma.
Om man googlat i vilka mängder preparat ska användas till barn och barnet sedan konstateras ha dessa preparat i blodet tycker mycket talar för att man har vetskap om att barnet drogas. Om hon googlade det på pappans uppmaning tycker jag man kan kalla det väldigt avsiktligt att inte agera för att stärka upp säkerheten runt sitt barn.
Om man vid upprepade tillfällen hittar tecken på misshandel på sitt barns kropp, men väljer att inte säkerhetskälla att det inte händer igen. Tycker jag det är höjden av likgiltighet.
Jag förstår att du inte försvarar domen utan bara ser på den med juridiska ögon. I domstolarna är brott ofta tagna ur sitt sammanhang och blir enskilda och separata händelser. Jag förstår att det måste vara så, att det är ett sätt att säkra upp rättssäkerheten.
Men ibland är sammanhanget för stort för att dela upp i enstaka delar. Jag är inte en person som är för strängare straff. Jag vet att straff är verkningslösa. De är varken avskräckande för andra eller för individen, de tenderar att snarare öka än minska grov kriminalitet.
Jag är inte heller en person som är i behov av att straffa. Jag tycker att det vore bättre med låga straffskalor även om brottsoffer känner sig kränkta.
Men just i detta fall tar känsla över.
Jag vill inte att det ska finnas människor som Rebecka, som mot sitt barns bästa strider för att få tillbaka sitt barn och sedan misshandlar och drogar det, eller i alla fall låter det misshandlas och drogas.
I känslan vill jag återinföra skampåle och spöstraff just för detta fall.