2020-08-06, 17:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Svenska folket reproducerar sig inte - se tidigare länk. Befolkningen i Sverige ökar emellertid. Stor skillnad.!

Visst var Mesopotamien ett land, men ingen nation så vitt känt. Det är skillnad, Mesopotamien ingick under en period i Sumer. Vem minns idag Sumer eller sumererna? Dessa folk och deras länder, uppgick så småningom i andra folk och i andra länder. Jag vill inte att det händer Sverige och svenska folket.

Det var precis det som Stalin ordnade med.

Vi har inte haft så mycket allvarligt våld här i landet sedan Dackefejden. Svag familjestruktur torde vara en av orsakerna, men det finns förstås några till. Att underlätta för familjer är bl a att genom familjeavdrag stödja ekonomiskt. Det ligger så klart inget tvång i det. Men, Du har hängt upp Dig på tvång - någon sorts tvångstanke, skulle jag tro.

Så, det kom inget svar. Nej, det blir svårt att försvara om man sätter i sammanhang den sortens argumentation.
Det var ett försök med union med Norge ett tag, fast det var väl med svensk överhöghet som norrmännen inte gillade.

Det pågår sedan länge, kanske något dämpat efter euinträdet, ett nordiskt samarbete där vi tar bort gränser i Norden.
Fritt flytta mellan länderna, lev och gift dig var du vill, numer även i EU.

Det nordiska samarbetet, är du mot det också. Jag vet att du ogillar eu.
Citera
2020-08-06, 23:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är bara du samt dina gelikar av nationalextremister som har denna syn på att nation = folkgrupp Uven, vi övriga ja en betydligt vettigare inställning, mer inriktad på hur verkligheten ser ut, till vad en nation/stat kan se ut.

Nej, det är en vetenskapligt etablerad definition, exempelvis Anthony D. Smith.

Citat:
Sumer var ett rike. Hur exakt deras befolkning såg ut är det nog ingen idag som vet, men låt mig gissa att de var lite blandning där också.
Vikingar kallas de folk som bebodde Norden under "vikingatiden", att de fått sitt namn efter sin kultur av att gå i viking är en annan sak.

Pust! Historiska museet skriver så här om vikingar:

Citat:
Vikingatiden är namnet på en historisk tidsperiod i Skandinavien och oftast avses tiden cirka 800–1050. Ordet viking finns på några få runstenar från perioden och verkar oftast betyda ungefär ”sjörövare”. Det var alltså inte namnet på ett folk eller en grupp. De allra flesta människor kallade sig inte så, utan levde ett fredligt jordbrukarliv.
(Min kursiv.) https://historiska.se/upptack-historien/artikel/vilka-var-vikingarna/

Du bara hittar på som det passar Dig.

Citat:
grejen är att "folk" = människor eller för den delen vissa delar av hållbar kultur, försvinner inte bara för att en tidsålder går över i en annan, eller de ex. blir erövrade.
De försvinner först om nån ( med exakt!! din typ av tänkande) börjar ägna sig åt att försöka utrota dem, eller förtrycka dem, kalla dem för "fel" sorts människor eller svenskar, eller "sämre" värda ex.

Lär dig skilja på folk och nation. Och fatta att flera "folk" kan gå samman och leva i samma nation, det är inget problem.
OM nu inte idioter av din sort sitter och gör det till ett problem.

Du har inget stöd för Din påståenden. Folk och nation ligger mycket nära varandra. Stundom kan t ex finlandssvenskar och finnar enas i kamp för det gemensamma Finland, men detta är globalt sett ingen självklarhet. Det är lätt att finna exempel på att Du är ute och cyklar (lådcykel får man förmoda); Belgien, Frankrike, Italien och Spanien, bara för att hålla sig i Europa.

Citat:
Det där är ex på miljöförstöring. vi pratade KLIMAT.

Klimat är ett i sammanhanget för diffust begrepp - jag visar på konkreta miljöproblem.

Citat:
Om två människor som inte bör leva ihop, för de kan inte samarbeta eller trivs inte ihop .eller tycker inte om varandra eller kan inte respektera varandra etc etc....men de tvingas ihop så uppstår ofta våld.

Och du vill alltså skapa ett system där människor ska tvingas. Du är av nått skäl fixerad vid att människor (läs kvinnor) ska tvingas.

Lappri! Flytta till att börja med inte tillsammans om Ni inte passar ihop. Flytta isär om det inte fungerar. Har jag någonstans argumenterat för tvångsäktenskap eller skilsmässoförbud? Skärp Dig!
Citera
2020-08-06, 23:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tokliberalerna brukar säga frihet tills du inkräktar på någon annans frihet.(libertarianer)
Annars är det en rätt sund regel.
Miljöförstöring inkräktar i hög grad på andras frihet.
Co2-uppbärmningen kommer först att drabba de obemedlade.

Liberalismens största tillkortakommande är att man inte förmår utkräva ansvar. Det slutar alltid med att man kräver friheter, men undviker ansvaret.

Alla försämringar drabbat de obemedlade mest. Det ligger i sakens natur, och det är därför vi brukar anse det som starkt önskvärt att inte vara obemedlad.

Citat:
Jag har inget ansvar för att Sveriges ursprungsbefolkning minskar.
Det är frivilligt att få barn, utom i din värld, hade det dykt upp en passande somaliska vid rätt tillfälle skulle jag inte haft något problem med rasblandning.
Problemen uppstår av nationalister som dig.

Jag anser att mamman sätter värdet på embryot.
Du vill att de ska följa dina arbiträra regler.
Bevisade med adhoc-filodofi.

Att något är frivilligt betyder inte att man är befriad från ansvar, men ansvarsflykt är en liberal paradgren.

Jag har heller inga problem med att Du rasblandar. Men, statistiken är emot Dig, ty blandpar tycks ha svårare att hålla ihop långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var ett försök med union med Norge ett tag, fast det var väl med svensk överhöghet som norrmännen inte gillade.

Unionen Sverige-Norge är ofta missuppfattad, exempelvis var monarkin dubbel, dvs även om det var samma person, så var vederbörande kung var för sig i de båda länderna. Det var alltså en tämligen löslig union, med egentligen bara utrikes- och handelspolitik gemensam.

Citat:
Det pågår sedan länge, kanske något dämpat efter euinträdet, ett nordiskt samarbete där vi tar bort gränser i Norden.
Fritt flytta mellan länderna, lev och gift dig var du vill, numer även i EU.

Det nordiska samarbetet, är du mot det också. Jag vet att du ogillar eu.

Corona har begränsat gränsernas öppenhet, och i Danmark har röster höjts för att stänga gränsen till Sverige pga migration och kriminalitet. Jag gillar den nordiska idén, men man får inte ha för höga förväntningar på den.
Citera
2020-08-07, 01:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Liberalismens största tillkortakommande är att man inte förmår utkräva ansvar. Det slutar alltid med att man kräver friheter, men undviker ansvaret.

Alla försämringar drabbat de obemedlade mest. Det ligger i sakens natur, och det är därför vi brukar anse det som starkt önskvärt att inte vara obemedlad.

Att något är frivilligt betyder inte att man är befriad från ansvar, men ansvarsflykt är en liberal paradgren.

Jag har heller inga problem med att Du rasblandar. Men, statistiken är emot Dig, ty blandpar tycks ha svårare att hålla ihop långsiktigt.

Unionen Sverige-Norge är ofta missuppfattad, exempelvis var monarkin dubbel, dvs även om det var samma person, så var vederbörande kung var för sig i de båda länderna. Det var alltså en tämligen löslig union, med egentligen bara utrikes- och handelspolitik gemensam.

Corona har begränsat gränsernas öppenhet, och i Danmark har röster höjts för att stänga gränsen till Sverige pga migration och kriminalitet. Jag gillar den nordiska idén, men man får inte ha för höga förväntningar på den.

Det fetade tror jag speglar din syn på tillvaron.
Citera
2020-08-07, 10:44
Medlem
Citat:
Nej, det är en vetenskapligt etablerad definition, exempelvis Anthony D. Smith.

Ok, då får vi gå till närmsta site och citera....

En nation (latin: natio, 'börd', 'härstamning', 'folk(stam)' eller 'släkte'; av nascor, 'födas'[1]) avser idag vanligen ett kollektiv av människor som förenas genom medborgarskap i en stat eller ett land,[1] det vill säga en politiskt definierad befolkning och geopolitisk enhet.[2] En äldre och idag mindre bruklig betydelse är folk[3] – det vill säga ett kollektiv av människor som förenas genom gemensamt språk, kulturhistoria, religion, nationalistisk identitet och/eller hemland.[4]

Alltså "en äldre och mindre bruklig"....det är din definition, som diu alltås delar med ditt gäng av rasfixerade högerextrema, min är mer den normala som average människa i dag går efter.

Citat:
Pust! Historiska museet skriver så här om vikingar:

(Min kursiv.) https://historiska.se/upptack-historien/artikel/vilka-var-vikingarna/

Du bara hittar på som det passar Dig.

Du menar jag "hittar på" att vi idag kallar perioden för vikingatid SAMT! de människor som bebodde vår del av världen under denna tid för vikingar ??
Ja sure du...

Citat:
Du har inget stöd för Din påståenden. Folk och nation ligger mycket nära varandra. Stundom kan t ex finlandssvenskar och finnar enas i kamp för det gemensamma Finland, men detta är globalt sett ingen självklarhet. Det är lätt att finna exempel på att Du är ute och cyklar (lådcykel får man förmoda); Belgien, Frankrike, Italien och Spanien, bara för att hålla sig i Europa.

Läs om början, JO!! jag har stöd.
Och beviset är att nationer har så länge det begreppet funnits skapats med en uppsjö av olika folk/ kulturer inom samma nation.
Jag kan lova dig att du kan inte ens hitta en enda nation som skapats av ett enda folk, utan nån minoritet, grupper/ individer från helt andra ställen som gift in sig, tagits som slavar eller dylikt.

Hela denna rasfixerade idé kring att en folkgrupp nånsin skulle leva så totalt isolerat och totalt fritt från allt vad yttre kontakter gällande gener eller kultur innebär är komplett idioti från början.

Citat:
Klimat är ett i sammanhanget för diffust begrepp - jag visar på konkreta miljöproblem.
haha.....

Klimat????? för "diffust begrepp"???
ja tjena du.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimat
varsågod här kan du "odiffusera" det för dig lite.

Citat:
Lappri! Flytta till att börja med inte tillsammans om Ni inte passar ihop. Flytta isär om det inte fungerar. Har jag någonstans argumenterat för tvångsäktenskap eller skilsmässoförbud? Skärp Dig![

1. Du vill tvinga kivnnor utveckla foster de inte vill föda. Vad leder detta till Uven?
TÄNK!

2. Du vill sen ta ifrån dessa tvångsfödda barn sin ekonomiska trygghet, barnbidraget. Varför?
Jo, för att, oftast då kvinnan, ska TVINGAS stå för kalaset ensam , inte klara av detta, och TVINGAS in i en relation hon kanske inte alls är intresserad av.

3. Du vill däremot inte utsätta stackars fäder för något tvång av motsvarande sort...oh noooo!!!
sånt är ju kvinnors "livsuppgift" och "vulgärt" för män behöva utsättas för.

Det är din konservativa äckligt kvinnohatiska plan.

Kvinnor är del av mänskligheten, deras behov (av att ex. slippa utveckla konceptionsögonblick de inte vill eller kan utveckla, föda , ta hand om....) ska tas samma hänsyn till i ett samhälle, PRECIS! som mäns ovilja, oförmåga etc etc. att bli fäder till oönskade barn ska tas hänsyn till.

Vi ska inte ha ditt TVÅNGS samhälle, som ska pressa in kvinnor i sitsar de inte vill vara i.

Punkt.
Citera
2020-08-07, 11:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

En nation (latin: natio, 'börd', 'härstamning', 'folk(stam)' eller 'släkte'; av nascor, 'födas'[1]) avser idag vanligen ett kollektiv av människor som förenas genom medborgarskap i en stat eller ett land,[1] det vill säga en politiskt definierad befolkning och geopolitisk enhet.[2] En äldre och idag mindre bruklig betydelse är folk[3] – det vill säga ett kollektiv av människor som förenas genom gemensamt språk, kulturhistoria, religion, nationalistisk identitet och/eller hemland.[4]

Alltså "en äldre och mindre bruklig"....det är din definition, som diu alltås delar med ditt gäng av rasfixerade högerextrema, min är mer den normala som average människa i dag går efter.

Närmsta behöver inte vara bästa. Jag tar istället och hänvisar till en av de mer framstående forskarna på området. Från Storbritannien, vilket kan vara av betydelse, ty Din definition tycks mig påtagligt amerikaniserad.

Citat:
A nation, meanwhile, is "a named population sharing a historic territory, common myths and historical memories, a mass public culture, a common economy and common legal rights and duties for its members". Ethnies are, in turn, defined as "named units of population with common ancestry myths and historical memories, elements of shared culture, some link with a historic territory and some measure of solidarity, at least among their elites".[5] The boundaries of an ethnie can be quite recognisable even when not all of its characteristics appear at the same time. It is, in other words, not a question of a smallest common denominator.
Jag kostar på mig en länk också: https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_D._Smith

Citat:
Du menar jag "hittar på" att vi idag kallar perioden för vikingatid SAMT! de människor som bebodde vår del av världen under denna tid för vikingar ??
Ja sure du...

Du skrev så här:
Citat:
Vikingar kallas de folk som bebodde Norden under "vikingatiden", att de fått sitt namn efter sin kultur av att gå i viking är en annan sak.

Jag visade med hjälp av Historiska museet på att man inte alls kallar de människor som levde här för vikingar. Man kallade de dem inte så vid tiden, och inte så nuförtiden. Vikingatiden kallas så för att det är under den perioden som vikingar framträder i det historiska materialet. Det är varken en benämning på ett landområde eller på en folkgrupp.

Så, Ja! Du hittar på.

Citat:
Och beviset är att nationer har så länge det begreppet funnits skapats med en uppsjö av olika folk/ kulturer inom samma nation.
Jag kan lova dig att du kan inte ens hitta en enda nation som skapats av ett enda folk, utan nån minoritet, grupper/ individer från helt andra ställen som gift in sig, tagits som slavar eller dylikt.

Hela denna rasfixerade idé kring att en folkgrupp nånsin skulle leva så totalt isolerat och totalt fritt från allt vad yttre kontakter gällande gener eller kultur innebär är komplett idioti från början.

Jag tar till den där forskaren igen:
Citat:
A nation, meanwhile, is "a named population sharing a historic territory, common myths and historical memories, a mass public culture, a common economy and common legal rights and duties for its members". Ethnies are, in turn, defined as "named units of population with common ancestry myths and historical memories, elements of shared culture, some link with a historic territory and some measure of solidarity, at least among their elites".[5] The boundaries of an ethnie can be quite recognisable even when not all of its characteristics appear at the same time. It is, in other words, not a question of a smallest common denominator.

Det har alltså inte med ras att skaffa, utan om etnicitet. Jag rekommenderar att Du läser litet om detta, och börjar med The Ethnic Origins of Nations.

Citat:
1. Du vill tvinga kivnnor utveckla foster de inte vill föda. Vad leder detta till Uven?
TÄNK!

Jag vill att män och kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och gärna att man under ordnade former reproducerar sig.

Citat:
2. Du vill sen ta ifrån dessa tvångsfödda barn sin ekonomiska trygghet, barnbidraget. Varför?
Jo, för att, oftast då kvinnan, ska TVINGAS stå för kalaset ensam , inte klara av detta, och TVINGAS in i en relation hon kanske inte alls är intresserad av.

Jag vill stödja familjerna på ett bättre sätt än vad som sker idag.

Citat:
3. Du vill däremot inte utsätta stackars fäder för något tvång av motsvarande sort...oh noooo!!!

Vilket jag redan redogjort i detalj för.

Citat:

Dumheter!

Citat:
Kvinnor är del av mänskligheten, deras behov (av att ex. slippa utveckla konceptionsögonblick de inte vill eller kan utveckla, föda , ta hand om....) ska tas samma hänsyn till i ett samhälle, PRECIS! som mäns ovilja, oförmåga etc etc. att bli fäder till oönskade barn ska tas hänsyn till.

Vi ska inte ha ditt TVÅNGS samhälle, som ska pressa in kvinnor i sitsar de inte vill vara i.

Punkt.

Likt Don Quijote så anfaller Du glatt varje väderkvarn Du ser. Märkligt beteende.
Citera
2020-08-07, 11:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Ja sure du...

haha.....

Klimat????? för "diffust begrepp"???
ja tjena du.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimat
varsågod här kan du "odiffusera" det för dig lite.

TÄNK!

2. Du vill sen ta ifrån dessa tvångsfödda barn sin ekonomiska trygghet, barnbidraget. Varför
?

Punkt.
Det är därför han inte vill att folk ska vara obemedlade.
(Ironi)
Citera
2020-08-08, 09:34
Medlem
Citat:
Närmsta behöver inte vara bästa. Jag tar istället och hänvisar till en av de mer framstående forskarna på området. Från Storbritannien, vilket kan vara av betydelse, ty Din definition tycks mig påtagligt amerikaniserad.

Jag kostar på mig en länk också: https://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_D._Smith

Seriöst Uven, ibland undrar jag...

Läste du ens din egen länk? Eller sitter du bara och chansar lite då du citerar saker för att "bevisa" något?
För det denne Smith säger ( både i det du citerade samt i övrigt text på wikipediasidan) har samma innebörd som det jag citerade.

Vad står det ex. överst i det stycke du valde ut? Jo.....

"Smith's best-known contributions to the field are the distinction between 'civic' and 'ethnic' types of nations and nationalism,"

Det vore bra hörredu, om du åtminstone hade lite koll på vad du själv citerar.

Citat:
Du skrev så här:

Jag visade med hjälp av Historiska museet på att man inte alls kallar de människor som levde här för vikingar. Man kallade de dem inte så vid tiden, och inte så nuförtiden. Vikingatiden kallas så för att det är under den perioden som vikingar framträder i det historiska materialet. Det är varken en benämning på ett landområde eller på en folkgrupp.

Så, Ja! Du hittar på.
Nej, jag "hittar inte på" att man, till mans, kallar vikingar för just vikingar idag och då syftar på de folk som bebodde Norden under vikingatiden.
Återigen att själva ordet syftar på en specifik typ av "rövare" under denna tid, har inget med saken att göra, inte heller att vikingar inte själva kallade sig för detta.
Vikingar är kort och gott ett allmänt vedertaget begrepp och har varit så länge.

Citat:
Jag tar till den där forskaren igen:

Det har alltså inte med ras att skaffa, utan om etnicitet. Jag rekommenderar att Du läser litet om detta, och börjar med The Ethnic Origins of Nations.
Viist vi kan citera lite mer från nämnde forskare. Han skriver bl.a detta:

"We may term a state a ‘nation-state’ only if and when a single ethnic and cultural population inhabits the boundaries of a state, and the boundaries of that state are coextensive with the boundaries of that ethnic and cultural population".[3]"

(Där "nation-state" alltså är DITT sätt att resonera kring begreppet Nation.)

Och ska vi ta honom på orden så har alltså, precis som jag skrev, inte Sverige varit en nation, utom möjligen i ett mycket tidigt stadie innan ex. Norrland och/eller Skåne blev inlemmat.

Citat:
Jag vill att män och kvinnor tar ansvar för sin sexualitet och gärna att man under ordnade former reproducerar sig.

Nä, du vill bara att samhället ska struktureras som på den gamla "goda" tiden, då kvinnor påtvingades hela ansvaret för mänsklig reproduktion, under några religiösa föreställningar om Guds STRAFF och "livsupggift" och män kunde lulla runt ansvarsbefriade och bara delta lite om de har lust.

Citat:
Jag vill stödja familjerna på ett bättre sätt än vad som sker idag.

Ingen tid/ samhälle innan vår har någonsin haft så bra stöd för barn som vi har idag.

Och återigen, det du vill är att stödja en "institution". Människorna som ska leva i denna institution, barn ex. eller inte, skiter du fullständigt i.

Citat:
Vilket jag redan redogjort i detalj för.
ja vist!, de ska inte åläggas nått som helst tvång, från statens håll.
Alla tvingande lagar i saken ska enbart!!! gälla kivnnor. Det är ju kvinnors "livsuppgift"! att ta ansvar för mäns sexualitet och reproduktion, utöver sin egen. Helt enligt bibeln.

Citat:
Dumheter!

Jepp, jag håller med rakt igenom jävla äckliga dumheter....det är din politik.

Citat:
Likt Don Quijote så anfaller Du glatt varje väderkvarn Du ser. Märkligt beteende.

Don Quijote trodde att väderkvarnarna var hans fiender.
Din värdekonservatism ÄR!! alla kvinnors och barns fiende.
I VERKLIGHETEN!, Uven.

Din politik skördar horder av kvinnoliv, ute i världen. Skadar och förstör.
Det dör ca 70 000 kivnnor i världen varje år pga de osäkra aborter de tvingas till för att det inte finns säkra och lagliga aborter för dem.

Det dör drygt 500 000 kvinnor i mödradödlighet i världen idag, varje år. X% av dem, dör för att de ex. är för unga för att klara en förlossning, men förbjöds göra en abort.

Den ende! av oss två som inte klarar se verkligheten, för vad den faktiskt är, och vilka konsekvenser som en politik faktiskt får i en VERKLIGHET är du, inte jag.

Väderkvarnarna är alltså helt på din sida.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-08 kl. 09:44.
Citera
2020-08-08, 11:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Seriöst Uven, ibland undrar jag...

Läste du ens din egen länk? Eller sitter du bara och chansar lite då du citerar saker för att "bevisa" något?
För det denne Smith säger ( både i det du citerade samt i övrigt text på wikipediasidan) har samma innebörd som det jag citerade.

Vad står det ex. överst i det stycke du valde ut? Jo.....

"Smith's best-known contributions to the field are the distinction between 'civic' and 'ethnic' types of nations and nationalism,"

Det vore bra hörredu, om du åtminstone hade lite koll på vad du själv citerar.

Så bra!

Du vidgår alltså att nation och etnicitet hör samman och att Smith har rätt i att etnicitet är nations ursprung.

Citat:
Nej, jag "hittar inte på" att man, till mans, kallar vikingar för just vikingar idag och då syftar på de folk som bebodde Norden under vikingatiden.
Återigen att själva ordet syftar på en specifik typ av "rövare" under denna tid, har inget med saken att göra, inte heller att vikingar inte själva kallade sig för detta.
Vikingar är kort och gott ett allmänt vedertaget begrepp och har varit så länge.

Inte enligt Historiska museet. Se tidigare läk.

Citat:
Viist vi kan citera lite mer från nämnde forskare. Han skriver bl.a detta:

"We may term a state a ‘nation-state’ only if and when a single ethnic and cultural population inhabits the boundaries of a state, and the boundaries of that state are coextensive with the boundaries of that ethnic and cultural population".[3]"

(Där "nation-state" alltså är DITT sätt att resonera kring begreppet Nation.)

Och ska vi ta honom på orden så har alltså, precis som jag skrev, inte Sverige varit en nation, utom möjligen i ett mycket tidigt stadie innan ex. Norrland och/eller Skåne blev inlemmat.

Korrekt! Om man använder idealtypsdefinitionen, särskilt om man betänker att ca 200 000 - 300 000 svenskar är finlandssvenskar och bor utanför Sverige. Vi har alltså nationalstater av olika grader, där t ex Island är nära perfekt enligt Smith's definition, medan Finland och Sverige är i mindre grad nationalstater. Det är alltså inte binärt antingen/eller, utan en glidande skala. Kommer man ner till Belgien, så är det inte en nationalstat alls. Eller Storbritannien.

Citat:
Nä, du vill bara att samhället ska struktureras som på den gamla "goda" tiden, då kvinnor påtvingades hela ansvaret för mänsklig reproduktion, under några religiösa föreställningar om Guds STRAFF och "livsupggift" och män kunde lulla runt ansvarsbefriade och bara delta lite om de har lust.

Jag beklagar men jag är inte den sortens motståndare som Du så hett önskar Dig.

Citat:
Ingen tid/ samhälle innan vår har någonsin haft så bra stöd för barn som vi har idag.

Och återigen, det du vill är att stödja en "institution". Människorna som ska leva i denna institution, barn ex. eller inte, skiter du fullständigt i.

Samtidigt som Du påstår det, så anser du inte att vi klarar av att ta hand om de barn som skulle födas om man övergav alla slentrianaborter? Dina påståenden hänger inte ihop.

Citat:
ja vist!, de ska inte åläggas nått som helst tvång, från statens håll.
Alla tvingande lagar i saken ska enbart!!! gälla kivnnor. Det är ju kvinnors "livsuppgift"! att ta ansvar för mäns sexualitet och reproduktion, utöver sin egen. Helt enligt bibeln.

Jag är inte så kunnig i vad Bibeln säger därvidlag, men som jag tidigare redogjort för så lägger jag ett stort ansvar på män, både vad gäller familjeansvar och annat ansvar, såsom värnplikt mm.

Citat:
Don Quijote trodde att väderkvarnarna var hans fiender.
Din värdekonservatism ÄR!! alla kvinnors och barns fiende.
I VERKLIGHETEN!, Uven.

Jag skall fråga min familj om de ser så på saken.

Citat:
Din politik skördar horder av kvinnoliv, ute i världen. Skadar och förstör.
Det dör ca 70 000 kivnnor i världen varje år pga de osäkra aborter de tvingas till för att det inte finns säkra och lagliga aborter för dem.

Det dör drygt 500 000 kvinnor i mödradödlighet i världen idag, varje år. X% av dem, dör för att de ex. är för unga för att klara en förlossning, men förbjöds göra en abort.

Den ende! av oss två som inte klarar se verkligheten, för vad den faktiskt är, och vilka konsekvenser som en politik faktiskt får i en VERKLIGHET är du, inte jag.

Väderkvarnarna är alltså helt på din sida.

Vem "tvingar" dem till osäkra aborter? Inte jag, och inte i Sverige. Hur många dör i mödradödlighet i Sverige årligen? Har jag kanske inte framhållit att underåriga flickor skall få göra abort?

Se där! Ännu fler väderkvarnar lyckas Du anfalla.
Citera
2020-08-08, 16:52
Medlem
Citat:
Så bra!

Du vidgår alltså att nation och etnicitet hör samman och att Smith har rätt i att etnicitet är nations ursprung.
Du är fruktansvärt tröttsam diskutera med Uven. barnslig och tröttsam.

Nej, jag håller med honom om hans andra alternativ.....

Citat:
Inte enligt Historiska museet. Se tidigare läk.

Du menar historiska museet som 2021, kommer ha en stor utställning som heter:

"Vikingarnas värld – världens största vikingautställning"
https://historiska.se/utstallningar/ny-utstallning-vikingar-2021/

Citat:
Korrekt! Om man använder idealtypsdefinitionen, särskilt om man betänker att ca 200 000 - 300 000 svenskar är finlandssvenskar och bor utanför Sverige. Vi har alltså nationalstater av olika grader, där t ex Island är nära perfekt enligt Smith's definition, medan Finland och Sverige är i mindre grad nationalstater. Det är alltså inte binärt antingen/eller, utan en glidande skala. Kommer man ner till Belgien, så är det inte en nationalstat alls. Eller Storbritannien.

Det enda som kan vara "perfekt" med en nation är att den är välfungerande för sina medborgare. Och det har inget med mångkultur/ -etniciteter att göra. Det var inte så länge sen som Island som nation höll på att gå bankrutt.....måste berott på att det var så många utlänningar som besatt de isländska bankerna, eller hur Uven.

Nation översätts enklast med Land/ Stat. och har inget med etnicitet att göra, utan med medborgarskap. Ditt gamla rasisitska dravel kan du vackert stoppa upp nånstans.
ärligt fan skärp dig nu.

Citat:
Jag beklagar men jag är inte den sortens motståndare som Du så hett önskar Dig.

Nä både ohederlig, smått dum i huvudet och möglig i skallen.

Citat:
Samtidigt som Du påstår det, så anser du inte att vi klarar av att ta hand om de barn som skulle födas om man övergav alla slentrianaborter? Dina påståenden hänger inte ihop.
Vilket du bevisar igen här....

Tröttsam! var ordet.

OM Sverige i morgon dag skulle införa abortförbud...VAD skulle bli resultatet Uven? Jo, en majoritet av alla som idag kan göra fri abort i Sverige skulle börja resa utomlands, precis som polskor, kivnnor från Malta och irländskor gjort innan ex.. kan de inte detta pga brist på pengar ex. skulle de snart startas div. olagliga verksamheter eller försök i de egna tonårsbadrummen som.....skulle direkt leda till skador och ibland dödsfall. Sen skulle vi snart behöva öppna barnhem igen, när de som vill adoptera tagit slut....
Sen skulle vi behöva börja sända ungar utomlands, det är vad som vanligen händer.

Dina fantasier om att alla direkt skulle sluta ha oäktenskapligt sex, alla preventivmedel över natten skulle bli 100% säkra, och alla snabbt skulle gifta sig och ingå i skötsamma trevliga och alltid lyckliga små äktenskap, så fort de råkat haft reproduktivt sex som lett till oönskad graviditet, har aldrig varit verklighet någonsin, någonstans där din politik rått.

Men, du är ju nu för verklighetsfrånvänd och direkt dum i huvudet för att fatta detta.
Alternativt, så jävla hatiskt enfaldig att du tycker detta vore ett bra samhälle.

Citat:
Jag är inte så kunnig i vad Bibeln säger därvidlag, men som jag tidigare redogjort för så lägger jag ett stort ansvar på män, både vad gäller familjeansvar och annat ansvar, såsom värnplikt mm.

Nä. det gör du inte, du är inte ens intresserad av att ge dem vårdnaden över oönskade barn.....
dvs en lag som tvingar även dem juridisk ta praktiskt ansvar över sina egna skapade barn....
Det! vore ju "vulgärt" enligt dig att rikta allt ditt TVÅNG och STRAFF- tänk mot män.

Citat:
Jag skall fråga min familj om de ser så på saken.
Ja, gör det, fråga din dotter ex. om hon skulle uppleva ett abortförbud, om hon blev oönskat gravid, pga nått ONS på fyllan, som ett direkt hot mot hela hennes liv.

Elelr varför inte fråga dig själv? Nä just det, din politik ska ju inte omfatta dig som man.

Citat:
Vem "tvingar" dem till osäkra aborter? Inte jag, och inte i Sverige. Hur många dör i mödradödlighet i Sverige årligen? Har jag kanske inte framhållit att underåriga flickor skall få göra abort?

Se där! Ännu fler väderkvarnar lyckas Du anfalla.

Ja UJJJ du uven..VEM tvingar , i ditt fall VILL tvinga, kvinnor utveckla oönskade embryon till barn som de ska tvångsföda mot sin vilja...
Nån aning?
Senast redigerad av Merapi 2020-08-08 kl. 17:06.
Citera
2020-08-08, 17:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du är fruktansvärt tröttsam diskutera med Uven. barnslig och tröttsam.

Nej, jag håller med honom om hans andra alternativ.....

Det blir lätt så, när man har med okunniga tjatmostrar att göra.

Citat:
Du menar historiska museet som 2021, kommer ha en stor utställning som heter:

"Vikingarnas värld – världens största vikingautställning"
https://historiska.se/utstallningar/ny-utstallning-vikingar-2021/

Just det! Inget fel med en vikingautställning. Man behöver emellertid alltid hålla i minnet till vad man använder begreppen. Det tycks mig utmärkt att hålla vikingautställning, mycket mycket som behöver upplysas bort, exempelvis att alla människor i Norden på 900-talet skulle kallas vikingar.

Citat:
Det enda som kan vara "perfekt" med en nation är att den är välfungerande för sina medborgare. Och det har inget med mångkultur/ -etniciteter att göra. Det var inte så länge sen som Island som nation höll på att gå bankrutt.....måste berott på att det var så många utlänningar som besatt de isländska bankerna, eller hur Uven.

Nation översätts enklast med Land/ Stat. och har inget med etnicitet att göra, utan med medborgarskap. Ditt gamla rasisitska dravel kan du vackert stoppa upp nånstans.
ärligt fan skärp dig nu.

Stat och nation är verkligen inte synonymer. Land är litet diffust, så det kan man väl ha till vad som helst, men både stat och nation har - i alla fall på svensk botten - betydligt tydligare definitioner.

På sitt sätt är det litet sött att Du kommer dragandes med rasisttillmälen, som en annan vänsteraktivist, när Du nu borde veta att etnicitet är/kan vara något betydligt mera komplext.

Citat:
Nä både ohederlig, smått dum i huvudet och möglig i skallen.

Åh, jag tackar! Inte alla har som Du förmågan att helt tappa balansen mellan ärlighet och artighet.

Citat:
Vilket du bevisar igen här....

Tröttsam! var ordet.

OM Sverige i morgon dag skulle införa abortförbud...VAD skulle bli resultatet Uven? Jo, en majoritet av alla som idag kan göra fri abort i Sverige skulle börja resa utomlands, precis som polskor, kivnnor från Malta och irländskor gjort innan ex.. kan de inte detta pga brist på pengar ex. skulle de snart startas div. olagliga verksamheter eller försök i de egna tonårsbadrummen som.....skulle direkt leda till skador och ibland dödsfall. Sen skulle vi snart behöva öppna barnhem igen, när de som vill adoptera tagit slut....
Sen skulle vi behöva börja sända ungar utomlands, det är vad som vanligen händer.

Dina fantasier om att alla direkt skulle sluta ha oäktenskapligt sex, alla preventivmedel över natten skulle bli 100% säkra, och alla snabbt skulle gifta sig och ingå i skötsamma trevliga och alltid lyckliga små äktenskap, så fort de råkat haft reproduktivt sex som lett till oönskad graviditet, har aldrig varit verklighet någonsin, någonstans där din politik rått.

Men, du är ju nu för verklighetsfrånvänd och direkt dum i huvudet för att fatta detta.
Alternativt, så jävla hatiskt enfaldig att du tycker detta vore ett bra samhälle.

Jag kan inte lova att det Du förutspår inte händer första veckan. Det kan ta en stund att vänja bortskämda människor av med ansvarslösheten. Därför får man nog bereda befolkningen genom en upplysningskampanj först, så det inte blir en total överraskning. Överhuvudtaget är för snabba och oförberedda förändringar problematiska, men man kan göra mycket för att underlätta transitionen. Kanske kan vi till och med skapa ett system så att vi kommer under Finlands abortnivåer i framtiden.

Citat:
Nä. det gör du inte, du är inte ens intresserad av att ge dem vårdnaden över oönskade barn.....
dvs en lag som tvingar även dem juridisk ta praktiskt ansvar över sina egna skapade barn....
Det! vore ju "vulgärt" enligt dig att rikta allt ditt TVÅNG och STRAFF- tänk mot män.

Korrekt. Jag tror det vore till men för barnen, emedan män och kvinnor har olika relation till ett nyfött barn. Det finns andra sätt att avkräva män ansvar, vilket jag redogjort för.

Citat:
Ja, gör det, fråga din dotter ex. om hon skulle uppleva ett abortförbud, om hon blev oönskat gravid, pga nått ONS på fyllan, som ett direkt hot mot hela hennes liv.

Elelr varför inte fråga dig själv? Nä just det, din politik ska ju inte omfatta dig som man.

Här kommer ett, måhända oväntat men bra, tips till alla, män som kvinnor, oaktat ålder: Ha inte ONS på fyllan dumskallar!

Citat:
Ja UJJJ du uven..VEM tvingar , i ditt fall VILL tvinga, kvinnor utveckla oönskade embryon till barn som de ska tvångsföda mot sin vilja...
Nån aning?

Jag är starkt för att man skall ta ansvar för sina gärningar, och att ta ansvar för livet tycks mig vara en särdeles stark plikt. Nå, kan Du svara på mina frågor nu?
Citera
2020-08-09, 10:34
Medlem
Citat:
Det blir lätt så, när man har med okunniga tjatmostrar att göra.

Just det! Inget fel med en vikingautställning. Man behöver emellertid alltid hålla i minnet till vad man använder begreppen. Det tycks mig utmärkt att hålla vikingautställning, mycket mycket som behöver upplysas bort, exempelvis att alla människor i Norden på 900-talet skulle kallas vikingar.

Vilket alltså är vad just nordiska museet gör, kallar de människor som bodde i våra nejder för ca 1000 år sen för....Vikingar. För det är nämligen det ord man i allmänt tal använder.
End of story.

Citat:
Stat och nation är verkligen inte synonymer. Land är litet diffust, så det kan man väl ha till vad som helst, men både stat och nation har - i alla fall på svensk botten - betydligt tydligare definitioner.

På sitt sätt är det litet sött att Du kommer dragandes med rasisttillmälen, som en annan vänsteraktivist, när Du nu borde veta att etnicitet är/kan vara något betydligt mera komplext.
Jag skrev inte att det var synonymer.
Nation är dock inte ett begrepp som idag har med det du påstår det har att göra med.
Vilket tom experten du citerade...just skrev i DITT eget citat.
( du är så pantad uven så hälften vore nog)

Förenade NATIONERNA ex. består inte av X antal helt solitära folkslag. Det består av X antal stater, där de allra flesta i sin tur består av en mängd olika minoriteter; kulturellt, religiöst och etniskt som medborgare.

NATIONEN Sverige består inte av ett enda etniskt folkslag, och har heller aldrig gjort det.

Den gamla nationalistiska idén om: ett folk-en stat, är därför för länge sen motbevisad. Det är också idag med en världsbefolkning ständigt i rörelse, människor som möts överallt, globalisering och snart 10 miljarder på detta klot, en direkt omöjlighet.
Och de som fortsätter att hylla denna idé, se den som ens möjlig och än värre aktivt arbetar för den är
skyldiga till de flesta av alla de problem som ständigt dyker upp i denna idés kölvatten.
Rasism, diskriminering, utanförskap, protester, revolter och till slut...krig.

Citat:
Jag kan inte lova att det Du förutspår inte händer första veckan. Det kan ta en stund att vänja bortskämda människor av med ansvarslösheten. Därför får man nog bereda befolkningen genom en upplysningskampanj först, så det inte blir en total överraskning. Överhuvudtaget är för snabba och oförberedda förändringar problematiska, men man kan göra mycket för att underlätta transitionen. Kanske kan vi till och med skapa ett system så att vi kommer under Finlands abortnivåer i framtiden.
De enda "bortskämda" här är människor med dina åsikter, som vill att andra ska tvingas göra jobbet åt dem.
Få se nu, Irland har väl haft abortförbud, innan de nu till slut valde aborträtt, så länge som abort ens funnits som medicinsk möjlighet.
Många kampanjer man hinner med under den tiden Uven. för att inte tala om hur den kvinnliga "bortskämdheten" av att vilja kunna bestämma över sin egen kropp och liv har kunnat dunstat, eller hur?

Irlands kvinnor vallfärdade till Storbrittanien för abort. Bara sen 1980 ( då man började kolla upp det antar jag) så har 170 000 irländskor gjort abort i GB.

Så var det med den "upplysningen" och "bortskämdheten".

Behovet av abort försvinner inte förstår du lille Uv, bara för att du förbjuder det.

Citat:
Korrekt. Jag tror det vore till men för barnen, emedan män och kvinnor har olika relation till ett nyfött barn. Det finns andra sätt att avkräva män ansvar, vilket jag redogjort för.

Precis, du är en bortskämd idiot till man, som tycker kvinnor ska Tvingas ta ansvaret för vad du gjort.

Citat:
Här kommer ett, måhända oväntat men bra, tips till alla, män som kvinnor, oaktat ålder: Ha inte ONS på fyllan dumskallar!

ja visst du, goooood luck med att försöka förbjuda sex i samband med alkohol.
Vad blir nästa "lösning" för dig. Låsa in alla kvinnor? Utfärda dödsstraff för kvinnor om de har sex utanför ett äktenskap? Spinnhus? Vad blir liksom nästa steg på din lilla värdekonservativa trappstege ner till det verklighetsfrånvända och gravt misogyna skitsamhället vi just lyckats resa oss ur?

Citat:
Jag är starkt för att man skall ta ansvar för sina gärningar, och att ta ansvar för livet tycks mig vara en särdeles stark plikt. Nå, kan Du svara på mina frågor nu?

Och ska bara gälla kvinnor...män ska få slippa. De kan göra lite värnplikt så kan de reproducera sig fritt sen....blir ju kvinnor som ska lösa alla "konsekvenserna" efteråt. såååå bekvämt skämma bort sig lite som man, eller hur.

Lär dig ställa sakliga frågor och inte massa halmbygge-trams, så svarar jag.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-09 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in