Citat:
Nej, museet kallar vikingar för vikingar. Självklart är detta korrekt, men inte om man kallar alla människor för vikingar - även om de levde under vikingatiden.
Citat:
Jag skrev inte att det var synonymer.
Nation är dock inte ett begrepp som idag har med det du påstår det har att göra med.
Vilket tom experten du citerade...just skrev i DITT eget citat.
( du är så pantad uven så hälften vore nog)
Förenade NATIONERNA ex. består inte av X antal helt solitära folkslag. Det består av X antal stater, där de allra flesta i sin tur består av en mängd olika minoriteter; kulturellt, religiöst och etniskt som medborgare.
NATIONEN Sverige består inte av ett enda etniskt folkslag, och har heller aldrig gjort det.
Den gamla nationalistiska idén om: ett folk-en stat, är därför för länge sen motbevisad. Det är också idag med en världsbefolkning ständigt i rörelse, människor som möts överallt, globalisering och snart 10 miljarder på detta klot, en direkt omöjlighet.
Och de som fortsätter att hylla denna idé, se den som ens möjlig och än värre aktivt arbetar för den är
skyldiga till de flesta av alla de problem som ständigt dyker upp i denna idés kölvatten.
Rasism, diskriminering, utanförskap, protester, revolter och till slut...krig.
Nation är dock inte ett begrepp som idag har med det du påstår det har att göra med.
Vilket tom experten du citerade...just skrev i DITT eget citat.
( du är så pantad uven så hälften vore nog)
Förenade NATIONERNA ex. består inte av X antal helt solitära folkslag. Det består av X antal stater, där de allra flesta i sin tur består av en mängd olika minoriteter; kulturellt, religiöst och etniskt som medborgare.
NATIONEN Sverige består inte av ett enda etniskt folkslag, och har heller aldrig gjort det.
Den gamla nationalistiska idén om: ett folk-en stat, är därför för länge sen motbevisad. Det är också idag med en världsbefolkning ständigt i rörelse, människor som möts överallt, globalisering och snart 10 miljarder på detta klot, en direkt omöjlighet.
Och de som fortsätter att hylla denna idé, se den som ens möjlig och än värre aktivt arbetar för den är
skyldiga till de flesta av alla de problem som ständigt dyker upp i denna idés kölvatten.
Rasism, diskriminering, utanförskap, protester, revolter och till slut...krig.
Möjligen har Du lärt Dig att ljuda ihop bokstavsrader, men Du har mycket kvar att lära när det gäller att förstå innebörden av vad Du läser. Att Förenta Nationerna heter så, vilket i saklig mening är felaktigt emedan det inte är nationer som är medlemmar, beror på att det i saklig mening korrekta uttrycket Förenta Staterna var upptaget. Föregångarorganisationen, Nationernas Förbund (League of Nations) hade samma problem. Till inte obetydlig del beror detta på att på engelsk och amerikansk botten har nation och stat kommit att ligga nära varandra, vilket i sin tur beror på att dessa båda stater inte tillika är nationer, utan mångnationella - ibland kallade statsnationer, där staten formar nationen.
Citat:
De enda "bortskämda" här är människor med dina åsikter, som vill att andra ska tvingas göra jobbet åt dem.
Få se nu, Irland har väl haft abortförbud, innan de nu till slut valde aborträtt, så länge som abort ens funnits som medicinsk möjlighet.
Många kampanjer man hinner med under den tiden Uven. för att inte tala om hur den kvinnliga "bortskämdheten" av att vilja kunna bestämma över sin egen kropp och liv har kunnat dunstat, eller hur?
Irlands kvinnor vallfärdade till Storbrittanien för abort. Bara sen 1980 ( då man började kolla upp det antar jag) så har 170 000 irländskor gjort abort i GB.
Så var det med den "upplysningen" och "bortskämdheten".
Behovet av abort försvinner inte förstår du lille Uv, bara för att du förbjuder det.
Få se nu, Irland har väl haft abortförbud, innan de nu till slut valde aborträtt, så länge som abort ens funnits som medicinsk möjlighet.
Många kampanjer man hinner med under den tiden Uven. för att inte tala om hur den kvinnliga "bortskämdheten" av att vilja kunna bestämma över sin egen kropp och liv har kunnat dunstat, eller hur?
Irlands kvinnor vallfärdade till Storbrittanien för abort. Bara sen 1980 ( då man började kolla upp det antar jag) så har 170 000 irländskor gjort abort i GB.
Så var det med den "upplysningen" och "bortskämdheten".
Behovet av abort försvinner inte förstår du lille Uv, bara för att du förbjuder det.
Helt bekvämt bortser Du från att Irland är synnerligen impregnerat av katolska kyrkan, som motverkat både sexualkunskap och preventivmedel. Så klart är då förhållandena radikalt annorlunda.
Citat:
Precis, du är en bortskämd idiot till man, som tycker kvinnor ska Tvingas ta ansvaret för vad du gjort.
Jag har aldrig krävt att någon skall ta ansvar för mig - och jag har därtill inte gjort något i den riktningen. Jag uttalar mig från en moralisk position där jag uppenbarligen klarar av det jag kräver av andra.
Citat:
ja visst du, goooood luck med att försöka förbjuda sex i samband med alkohol.
Vad blir nästa "lösning" för dig. Låsa in alla kvinnor? Utfärda dödsstraff för kvinnor om de har sex utanför ett äktenskap? Spinnhus? Vad blir liksom nästa steg på din lilla värdekonservativa trappstege ner till det verklighetsfrånvända och gravt misogyna skitsamhället vi just lyckats resa oss ur?
Vad blir nästa "lösning" för dig. Låsa in alla kvinnor? Utfärda dödsstraff för kvinnor om de har sex utanför ett äktenskap? Spinnhus? Vad blir liksom nästa steg på din lilla värdekonservativa trappstege ner till det verklighetsfrånvända och gravt misogyna skitsamhället vi just lyckats resa oss ur?
Jag rekommenderade samma sak för män. Likabehandling där det är möjligt. Sluta tramsa!
Citat:
Och ska bara gälla kvinnor...män ska få slippa. De kan göra lite värnplikt så kan de reproducera sig fritt sen....blir ju kvinnor som ska lösa alla "konsekvenserna" efteråt. såååå bekvämt skämma bort sig lite som man, eller hur.
"Lite värnplikt?"
Jag har aldrig begärt att någon kvinna skall lösa några "konsekvenser".
Citat:
Lär dig ställa sakliga frågor och inte massa halmbygge-trams, så svarar jag.
Tänk om jag skulle hålla mig med den lyxen. Du kan bara inte svara för Dig.