2020-08-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag argumenterar nog ungefär for hur verkligheten har fungerat sedan industrialiseringen, och jag verkar rätt välanpassad och "i takt med tiden" när jag tittar mig omkring.

Intressant hur ni båda måste använda uttryck som "lilla vän" och full och allt vad det kan vara, du vet säkert att detta har en benämning på Latin som ofta innebär att den som säger det har slut på sin argumentation.

Det fetade: nej, det gör du inte. Vem försöker du lura? Du har INGEN som helst aning om verkligheten.

Du har inga koncept för hur staten manipulerar arbetslöshetssiffror, du har ingen aning om hur staten skapar låtsasjobb, du har ingen aning om hur massemigration påverkar arbetslöshet, du har ingen aning om hur krig påverkar arbetslöshet, du har ingen aning om hur teknologi påverkar arbetslöshet.

Du är en mupp. Det är allt du är.
Citera
2020-08-08, 23:20
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Jag argumenterar nog ungefär for hur verkligheten har fungerat sedan industrialiseringen, och jag verkar rätt välanpassad och "i takt med tiden" när jag tittar mig omkring.

Intressant hur ni båda måste använda uttryck som "lilla vän" och full och allt vad det kan vara, du vet säkert att detta har en benämning på Latin som ofta innebär att den som säger det har slut på sin argumentation.

Men argumentera då, du säger ju inget av substans. Jag möter gärna argument.
På tal om att få slut på argument - "Hitler gjorde ju så, blaha blaha".
Citera
2020-08-08, 23:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
För länge sen så mötte man dessa personer på nätet och visste att de trollade.
Nu börjar man förstå att vissa med förståndshandikapp har lärt sig använda internet.

Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Han har låg IQ i kombination med låg historisk förståelse för saker och ting.

Ni är underbara bägge två. Tydligare exempel av

https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

har nog inte fiskats fram på Flashback på ett tag iallafall. Jag noterar att ni inte bemöter något av det jag har skrivit utan istället kommer med en massa påståenden som i mest godhjärtade fall skulle kunna betecknas som rätt svagsinta.
Citera
2020-08-08, 23:23
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Ni är underbara bägge två. Tydligare exempel av

https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

har nog inte fiskats fram på Flashback på ett tag iallafall. Jag noterar att ni inte bemöter något av det jag har skrivit utan istället kommer med en massa påståenden som i mest godhjärtade fall skulle kunna betecknas som rätt svagsinta.

Ja, jag vet. Ad hominem, du är en nolla, välkommen till internet.
Vi har bemött dig och du kommer fortfarande inte med något som stämmer.
Bara massa dravel.
Citera
2020-08-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Men argumentera då, du säger ju inget av substans. Jag möter gärna argument.

OK, jag ger dig ett:

På 1850-talet var 70% av Sveriges befolkning bönder. Idag är det 3%. Varför är inte arbetslösheten då 67% i Sverige idag? Är det för att alla dessa har dött i krig, eller inkallats i krig, eller emigrerat till USA?

Om det har att göra med någon form av strukturomvandling och förändring av vilken typ av arbeten som utförs i samhället, och denna omvandling hållit arbetslösheten relativt låg i 170 år. Varför skulle detta plötsligt förändras år 2020?
Citera
2020-08-08, 23:35
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
OK, jag ger dig ett:

På 1850-talet var 70% av Sveriges befolkning bönder. Idag är det 3%. Varför är inte arbetslösheten då 67% i Sverige idag? Är det för att alla dessa har dött i krig, eller inkallats i krig, eller emigrerat till USA?

Om det har att göra med någon form av strukturomvandling och förändring av vilken typ av arbeten som utförs i samhället, och denna omvandling hållit arbetslösheten relativt låg i 170 år. Varför skulle detta plötsligt förändras år 2020?

Fortfarande inget argument.
Det är en fråga på något till synes helt oförståeligt, jag är ledsen jag kan inte ens förstå vad det är du är ute och far efter.
Gör såhär, (AD HOMINUM, trigger warning eller va du tycker är lämpligt) din dumme jävel.
Läs upp betygen på komvux, lär dig skriva meningar som går att begripa och läs på högskola/unversitet till nått som samhället uppskattar istället.

Där har du för övrigt svaret på frågan varför vi inte har 7 miljoner bönder i Sverige. Helt makalöst.
Citera
2020-08-08, 23:41
Medlem
iflys avatar
Han fick jobbet
Citera
2020-08-08, 23:47
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Att gå från gaslyktetändare till taxichaufför går ASENKELT.

Att gå från 40-årig taxichaufför till läkare är SKITSVÅRT.

Och den teknologiska utvecklingen går så fort att det blir i princip omöjligt för värdelösa människor (90% av alla arbeten utförs av värdelösa människor) att "plugga" ikapp. Det spelar ingen roll vad de gör. De kommer ej att bli anställningsbara i framtiden.
Det BORDE vara så ja. Men intagningskraven på läkarutbildningen har sänkts kraftigt de senaste åren. På vårdcentralerna i "socialt utsatta områden" arbetar nyanlända läkare som svenska patienter aldrig skulle acceptera.

Samma med folk som pluggar till lärare för de har för dåliga betyg för något annat. De är garanterade jobb i valfri kommunal problemskola. Men knappast på friskolan där medelklassen och välintegrerade invandrare sätter sina barn.

Så det går att göra folk anställningsbara, men de kan inte utföra jobbet i normala sammanhang utan får serva andra svårintergrerade invandrare plus ett fåtal svenskar som pga missbruk/psykisk sjukdom är för borta för att klaga.

Citat:
"Att gå från gaslyktetändare till taxichaufför går ASENKELT."
Nej, det är otroligt, superotroligt svårt. Kan du tänka dig 1850-talets gaslyktetändare sätta sig i en "taxi" (en körande droska, det är ju alldeles otroligt) och sen köra denna och ta hand om kunder som kommer och vill åka. Och läsa av GPS'en i din taxi, när du som gaslyktetändare knappt har varit utanför den kullerstensbelagda Storgatan i Grönköping 1850. Hur kan det vara "asenkelt"?
Min farmors far körde droska, under första världskriget med häst och vagn. 1920 skaffade han en bil. Det steget var inte så stort att ta eftersom det var ovanligt med bilar, och trafiksituationen i Stockholm var ganska enkel.

Men från att köra taxibil 1920 till att göra det 2020 är det ett stort steg.
Citera
2020-08-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Min farmors far körde droska, under första världskriget med häst och vagn. 1920 skaffade han en bil. Det steget var inte så stort att ta eftersom det var ovanligt med bilar, och trafiksituationen i Stockholm var ganska enkel.

Men från att köra taxibil 1920 till att göra det 2020 är det ett stort steg.

Du har helt rätt, och jag ville bara belysa att två jobb som idag kan verka enkelt att hoppa mellan kan bli något helt annat om man lägger in tidsfaktorn.

Diskussionen var om det var "superenkelt" att gå från lyktetändare till taxichafför, och då var det alltså från en genomsnittlig lyktetändare 1850 till att köra taxi i Stockholm år 2020. Och det är inte superenkelt precis tyckte jag. Jag tror den stackars lyktetändaren hade givit upp och blivit bitter på Flashback

Trots detta är det två ungefär jämförbara "enklare" arbeten vi pratar om, men 170 år emellan.
Citera
2020-08-09, 00:01
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Lägg till massemigrationen i Sverige i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet.

Tror du Sveriges arbetslöshetssiffror förbättras eller försämras när 1 miljon svenskar emigrerar?

Självklart har du fel, VitruvianskeMannen har helt rätt. Arbetsmarknaden förändras, vissa jobb försvinner och nya uppstår. Skräcken för massarbetslöshet har alltid funnits när olika arbetsmoment automatiserats eller på annat sätt gått ur tiden.

Drar man det till det extrema, och alla andra arbeten försvinner, hade vare människa gärna betalat för två betjänter ändå
Citera
2020-08-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Drar man det till det extrema, och alla andra arbeten försvinner, hade vare människa gärna betalat för två betjänter ändå

Det är exakt det som det handlar om. Arbeten där en persons kropp är "istället" för en maskin försvinner i takt med automatiseringen. Detta frigör arbetskraft, som per automatik (över tid) kommer att leda till att nya yrken, som främst är serviceyrken av olika slag, kommer att uppstå.

Många som är rädda för denna utveckling (för att de av en eller annan anledning "inte hänger med") kommer att tycka att just nuet är precis där vi ska vara och stanna. Så har det faktiskt varit under hela mänskligheten. Det finns många berättelser från Romarriket om just detta.
Citera
2020-08-09, 00:25
Medlem
klubbes avatar
Bra att Amazon dyker upp i Sverige.
Då Sverige ändå är på väg ner i ett svart hål så kommer Amazon att pressa ner priserna på svenska överpriser.
Gissar att affärer som Biltema, Clas Ohlson mm har en marginal på 500-1000%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in