2020-08-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Då har du dålig koll på övriga yrken. I övrigt så gör du ett dåligt jobb om dina medarbetare klagar.

Jag gjorde ett dåligt jobb så jag slutade självmant men men att medarbetare klagar är inte alltid synonymt med dåligt ledarskap. Ibland är det bara gnällbitches man har att göra med. Ett ruttet plommon sprider sin skit till resten av frukterna på grenen.
Citera
2020-08-07, 08:17
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Vården på 60-talet och tidigare var mer eller mindre helt driven av professionen, framför allt av läkare. De bestämde. Och övriga stod snällt med mössan i hand och neg. Men med tiden gjorde vi stora tekniska och medicinska framsteg och vården blev plötsligt otroligt mycket bättre. Men det kostade också mer. Mer än resurserna vi förfogar över. Det blev ett problem och New Public Managment såg dagsljus. NPC var alltså från början en reaktion på ett problem. För nu ska jag berätta en hemlighet för dig. Det kanske kommer som en chock. Men vi har inte oändliga resurser vettu. Pengarna tar slut.
Eftersom vi inte har oändliga resurser är det helt galet att lägga enorma belopp på löner till landstingspolitiker och administratörer-som inte tillför någon som helst patientnytta.
Senast redigerad av Arkiater 2020-08-07 kl. 08:21.
Citera
2020-08-07, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Eftersom vi inte har oändliga resurser är det helt galet att lägga enorma belopp på löner till landstingspolitiker och administratörer-som inte tillför någon som helst patientnytta.

Så ALLA specialiteter ska inom ssk och läkare ska finnas på ALLA sjukhus och ALLA vårdcentraler etc. Eller ska usk ägna sin tid åt att planera vårdutbudet i en sjukvårdsregion?

Det du skriver tyder på att du inte har en aning om vad som krävs av en administration. Med det inte sagt att sjukvården är för administrativt tung. Det ÄR den. Men att säga att det inte medför patientnytta tyder på att du är en idiot.
Citera
2020-08-07, 08:31
Medlem
Citat:
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

För att det är ett enormt tungt och komplext arbete ibland med dåliga löner och dålig arbetsmiljö. Ständiga effektiviseringar och neddragningar. Du vet väl inte bättre för att du har nog aldrig arbetat i vården men förväntar dig få den om du blir sjuk.
Senast redigerad av Utivarhage 2020-08-07 kl. 08:33.
Citera
2020-08-07, 08:38
Medlem
Arkiaters avatar
"Gnäll" bland vårdpersonal är ett symptom på dåligt ledarskap, främst inom landstingsdrivna sjukvårdsinrättningar. Tror i och för sig att det gnälls lite varstans på arbetsmarknaden i övrigt också.
Citera
2020-08-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att det är i princip bara kvinnor som jobbar där. Kvinnor gnäller alltid om precis allting, så fort de inte är 110% nöjda (vilket de heller aldrig blir).

Vilket svammel.. gubbar gnäller så väldigt mycket de med för så mycket mindre.. vårdpersonal kan inte ens strejka för då blir det "samhällsfarligt".
Citera
2020-08-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Vilket svammel.. gubbar gnäller så väldigt mycket de med för så mycket mindre.. vårdpersonal kan inte ens strejka för då blir det "samhällsfarligt".
Vad skall de strejka mot menar du?
Citera
2020-08-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare mfl klagar alltid på lönen. Min dotter är sjuksköterska och har en årslön på ca 450 000, inte så pjåkigt kan man tycka

Inte så bra heller och hon har antagligen ett fett studielån på det som de flesta som läst på Universitetet.
Citera
2020-08-07, 08:49
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Så ALLA specialiteter ska inom ssk och läkare ska finnas på ALLA sjukhus och ALLA vårdcentraler etc. Eller ska usk ägna sin tid åt att planera vårdutbudet i en sjukvårdsregion?

Det du skriver tyder på att du inte har en aning om vad som krävs av en administration. Med det inte sagt att sjukvården är för administrativt tung. Det ÄR den. Men att säga att det inte medför patientnytta tyder på att du är en idiot.
Landstingspolitikerna kan sparkas direkt. Säkert 90% av administratörerna också. På vilket sätt menar du att landstingspolitiker och administratörer tillför patientnytta? Kan de sy ihop ett sår, gipsa ett ben eller behandla en hjärtinfarkt?
Citera
2020-08-07, 08:53
Medlem
Citat:
Har arbetat inom ledningsposition i vården, så jo. Hyfsat koll.

Då skulle jag tro att du har dålig koll som många chefer har. Du är kanske utbildad socionom eller liknande. Iaf har du inte tillbringat längre än ett praoskift vid sidan av för att göra ett gått intryck. I själva verket vet ofta de i chefsposition inte alls vad vården innebär.
Citera
2020-08-07, 09:01
Medlem
Citat:
Brist på personal och låga löner stämmer inte. Du kan vara sjuksköterska och tjäna över 50 000. Det är rätt hyfsat. Sen kan du vara sjuksköterska och tjäna 35 000. Beror på utbildning, prestation och hur du löneförhandlar (och vilken specialitet du har). Läkare tjänar mer vilket är rimligt för det är de som tar de medicinska beslutet. Undersköterskor har sämre lön men de har å andra sidan mycket kortare utbildning och gör ett mindre kvalificerat jobb.

Jag har sett många listor på personal på olika kliniker och lönerna är inte så jävla dåliga. Det är offentliga handlingar så bara att begära ut om du är intresserad.
Fan inte många Ssk som tjänar 50000 om du inte jobbar övertid eller åt bemanningsföretag
Citera
2020-08-07, 09:08
Medlem
Citat:
Jo men en hel del av dessa ”problem” kan personalen själva råda bot på. Om detta är grunden till att det gnälls så går det att lösa. Och det som inte går att lösa är inte unikt för vårdpersonal men jag upplever att gnäller är unikt för vårdpersonal. Alltså det vårdpersonal gnäller mer än andra yrkesgrupper.

Citat:
Jag gjorde ett dåligt jobb så jag slutade självmant men men att medarbetare klagar är inte alltid synonymt med dåligt ledarskap. Ibland är det bara gnällbitches man har att göra med. Ett ruttet plommon sprider sin skit till resten av frukterna på grenen.

Du är inte kvalificerad att ha en ledarroll i vården då du inte innehar de egenskaper som krävs för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in