2020-08-06, 23:47
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Dom får å andra sidan bra betalt för OB

Jasså får man?? Tillåt mig småle..
Citera
2020-08-06, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Inom sjukvården så är det nog mest schemaläggning, tider och arbetsförhållanden man gnäller på, inte på lönen.

Varför väljer man att arbeta inom vården om man inte är beredd att acceptera kvällar och helger?
Citera
2020-08-07, 00:02
Medlem
MinnaLinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Varför väljer man att arbeta inom vården om man inte är beredd att acceptera kvällar och helger?

Har aldrig haft problem med att jobba kvällar/nätter/helger.. Något jag faktiskt gillat med yrket.

Problemet har varit arbetsbelastningen..

Man ska vara undersköterska/städare/vaktmästare/kokerska/sjukgymnast/kurator/adminstratör osv
Citera
2020-08-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?
Vänta tills du blir sjuk o får köa långt över vårdgarantin.... Ja då kanske du förstår att det finns en sanning i dessa påståenden.
Citera
2020-08-07, 00:12
Medlem
Citat:
Vården på 60-talet och tidigare var mer eller mindre helt driven av professionen, framför allt av läkare. De bestämde. Och övriga stod snällt med mössan i hand och neg. Men med tiden gjorde vi stora tekniska och medicinska framsteg och vården blev plötsligt otroligt mycket bättre. Men det kostade också mer. Mer än resurserna vi förfogar över. Det blev ett problem och New Public Managment såg dagsljus. NPC var alltså från början en reaktion på ett problem. För nu ska jag berätta en hemlighet för dig. Det kanske kommer som en chock. Men vi har inte oändliga resurser vettu. Pengarna tar slut.
Klart att vi har pengar, bara vi slipper vara världens socialhjälp och hem för apor.

På första frågan så är det mycket riktigt för många kvinnor inom vården.
Citera
2020-08-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinnaLinna
Jasså får man?? Tillåt mig småle..

Mm

Jobbar jag 6 timmar OB en vardag så tjänar jag 300kr extra. Totalt.... Alltså 50 kronor extra i timmen
Citera
2020-08-07, 00:58
Medlem
Citat:
Har arbetat inom ledningsposition i vården, så jo. Hyfsat koll.
Då har du dålig koll på övriga yrken. I övrigt så gör du ett dåligt jobb om dina medarbetare klagar.
Citera
2020-08-07, 02:49
Medlem
Sjukskrivning/ofta byte av chefer vilket ger otrygghet.

Kommunikationsbrist mellan personalen och avdelningarna.

Krävande, väldigt ansvarstagande arbete, Det krävs att du är självgående och kan ta ett enormt ansvar.

Fler och fler uppgifter läggs på en

Oregelbundna tider, man kan jobba 7-22 ena dagen för att sen börja jobbet 6.45 nästa (inte rillräckligt med vila emellan passen).

Man kan ibland få jobba för 2 ifall man får en ny oerfaren vik med sig.

Folk kanske hanterar smärta o sorg på olika sätt, en del kanske behöver få ur sig sin frustration och sorg över att någon kanske dött eller att något jobbigt hänt o gnäller om att det är jobbigt..

Har sj jobbat inom vården i 11år. Äldreomsorgen
Citera
2020-08-07, 07:16
Medlem
Bättre att de gnäller och informerar än håller käften och låter chefen berätta hur bra det går som i gamla sovjet.
Citera
2020-08-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Vänta tills du blir sjuk o får köa långt över vårdgarantin.... Ja då kanske du förstår att det finns en sanning i dessa påståenden.

Jag tror inte du förstod frågan. Jag känner till tillgänglighetsproblem och jag vet att en del för köa för vård. Och hamnar jag i kö kanske jag kommer att gnälla. Men nu var frågan varför vårdpersonal gnäller så förbaskat mycket. Är kanske köerna i vården kopplade till att det gnälls så mycket bland personalen att moralen och effektiviteten är dålig?
Citera
2020-08-07, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Bättre att de gnäller och informerar än håller käften och låter chefen berätta hur bra det går som i gamla sovjet.

Agree. Men vid någon punkt börjar man undra om det gnälls och klagas bara för sakens skull eller som en sorts negativ spiral där gnäll föder gnäll.
Citera
2020-08-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiffiss
Sjukskrivning/ofta byte av chefer vilket ger otrygghet.

Kommunikationsbrist mellan personalen och avdelningarna.

Krävande, väldigt ansvarstagande arbete, Det krävs att du är självgående och kan ta ett enormt ansvar.

Fler och fler uppgifter läggs på en

Oregelbundna tider, man kan jobba 7-22 ena dagen för att sen börja jobbet 6.45 nästa (inte rillräckligt med vila emellan passen).

Man kan ibland få jobba för 2 ifall man får en ny oerfaren vik med sig.

Folk kanske hanterar smärta o sorg på olika sätt, en del kanske behöver få ur sig sin frustration och sorg över att någon kanske dött eller att något jobbigt hänt o gnäller om att det är jobbigt..

Har sj jobbat inom vården i 11år. Äldreomsorgen

Jo men en hel del av dessa ”problem” kan personalen själva råda bot på. Om detta är grunden till att det gnälls så går det att lösa. Och det som inte går att lösa är inte unikt för vårdpersonal men jag upplever att gnäller är unikt för vårdpersonal. Alltså det vårdpersonal gnäller mer än andra yrkesgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in