Citat:
Ursprungligen postat av
FriedrichvonHayek
Hur ser det ut i andra länder?
Gnälls det lika mycket i t.ex USA?
Jag tror mycket av gnället har sitt ursprung i ineffektiv offentlig förvaltning där arbetstagaren inte kommer till sin rätt. Tror inte det är pga att det är kvinnodominerat då kvinnor har börjat dominera andra branscher också inom det privata och där gnälls det inte lika mycket.
Jag vet inte hur det gnälls i andra länder. Men jag har tagit emot studiebesök från andra länder, visserligen ledningar och bilden av vården är knappast representativ för klinisk personal men det ser väldigt olika ut. I Sverige klagar vårdpersonal väldigt mycket på underbemanning. Man brukar prata om hur mycket personal en vårdplats kräver. Och sjukhus i andra länder har långt mycket fler vårdplatser på mindre antal personer. Ska tilläggas att dessa andra länder är jämförbara västländer med god vård.
Kanske ligger en del av problemet i ineffektiva organisationer. Men inte hela problemet. Jag tror att missnöjet sprider sig, mycket på grund av en medial bild. Det har liksom blivit ”okej” att klaga. Eller ännu mer. Det förväntas av en att man klagar.