2020-08-06, 15:52
Medlem
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?
Citera
2020-08-06, 15:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?

Jag tror att du har dålig koll på situationen i vården.
Citera
2020-08-06, 15:57
Medlem
Trend kan det vara.

Kan också vara bristen på personal, materiel samt låga löner sett till arbetsbördan.

Vilket som...
Citera
2020-08-06, 15:57
Medlem
franges avatar
För att det är i princip bara kvinnor som jobbar där. Kvinnor gnäller alltid om precis allting, så fort de inte är 110% nöjda (vilket de heller aldrig blir).
Citera
2020-08-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För att det är i princip bara kvinnor som jobbar där. Kvinnor gnäller alltid om precis allting, så fort de inte är 110% nöjda (vilket de heller aldrig blir).

Precis så är det. Nu under coronapandemin har de t.ex. behövt sköta jobbet lite bättre och inte bara tillbringa större delen av arbetstiden i fikarummet.
Citera
2020-08-06, 16:09
Medlem
dwgs avatar
Lite koll borde man innan man hoppar på yrket.
Så sluta gnälla på lön kan dom hoppa över.
Citera
2020-08-06, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SM-57
Trend kan det vara.

Kan också vara bristen på personal, materiel samt låga löner sett till arbetsbördan.

Vilket som...
Sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare mfl klagar alltid på lönen. Min dotter är sjuksköterska och har en årslön på ca 450 000, inte så pjåkigt kan man tycka
Citera
2020-08-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare mfl klagar alltid på lönen. Min dotter är sjuksköterska och har en årslön på ca 450 000, inte så pjåkigt kan man tycka
Inom sjukvården så är det nog mest schemaläggning, tider och arbetsförhållanden man gnäller på, inte på lönen.
Citera
2020-08-06, 16:29
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse

Vad tror ni?

Beror väl på vilket sammanhang du pratar om. Gäller det i din bekantskapskrets som just vårdpersonal står ut som de största gnällspikarna eller syftar du på bilden i media? När det gäller bilden i media så intervjuas vårdpersonal sällan i andra sammanhang än i samband med katastroflägen eller liknande och då vet jag inte om det vore mer lämpligt om den intervjuade personalen verkade ta det hela mañana och tyckte att allt väl flöt på rätt bra samtidigt som patienterna satt på varandra i väntrummen.
Citera
2020-08-06, 16:35
Avslutad
mer pengar än någonsin ?

vad tror du krävs när du tar in 1 miljon extra människor ?

Antalet sjukhus sängar per 100k invånare sjunker för varje år.

Det spenderas mindre pengar varje år, förr i tiden så var det alltid ett överflöde av personal, om något stort skulle hända så skulle dom hinna med det, nu är det för lite personal, så ett par skjutningar överbelastar vården ganska snabbt

TS FÖR FAN.

eller så trollar du.
Citera
2020-08-06, 17:05
Medlem
Har jobbat inom vården och jobbar nu med något helt annat.

Kan säga att jag gör av med ungefär hälften så mycket energi nu.

Inkom vården är det möten med människor hela tiden och det ställer höga krav på dig som person. Har du en dålig dag, är du trött, har du haft tredje världskriget hemma innan du gick till jobbet? Du ska ändå vara närvarande, omvårdande. Du jobbar med dig själv som ett verktyg.

Du måste ofta också gå och stå och prata hela dagarna.
Dessutom har du ansvar för andra människor. Inte tekniska apparater, datorer eller ett fordon...

Jag förstår inte hur man inte kan förstå att det är krävande, faktiskt.
Citera
2020-08-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tror att du har dålig koll på situationen i vården.

Har arbetat inom ledningsposition i vården, så jo. Hyfsat koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in