Citat:
Ursprungligen postat av
Nico77
Då borde vi samtidigt sätta ett krav på att alla som har ett pälsdjur som husdjur ska hålla sitt husdjur i en lufttät container på allmänplats då det annars kan utgöra problem för allergiker.
Kommer att bli kul att se på när folk ska gå på promenad med sina hundar framöver.

Fast pälsdjursallergi är väl inte dödligt för allergiker?
Svår allergi går väl dessutom att medicinera mot?
Dessutom förespråkar jag inte munskydd utomhus i miljöer med låg folktäthet.
Men ja visst, jag kan acceptera att folk med pälsdjur skulle kunna hålla avstånd från andra om det skulle visa sig att allergiker skulle riskera att dö om de utsattes för pälsdjur som kom för nära.
Jag tycker inte heller att någon som känner sig frisk ska sätta sig i "en lufttät container" utan bara respektera de restriktioner som råder. Att hålla avstånd till andra.
Jag skriver även att jag håller mig till platser där det rör sig lite folk, enbart utomhus men att det även på dessa platser är allt för många som inte respekterar restriktionerna vilket i sin tur skapar en stor oro för oss i riskgrupp som I vår tur gör allt vi kan för att inte smittas.
Det kanske är mycket att begära och jag tror helt ärligt inte att det kommer att ske men det är i alla fall min önskan. Sätter man den i perspektiv till de friheter du ändå har så är det inte så mycket begärt. 2 meter i de fall det går. Går det inte så håller jag mig borta så du kan röra dig hur du vill.
Och att all potentiell fara inte går att undvika är jag väldigt medveten om men just nu känns det väl ändå rätt rimligt att försöka göra vad man kan för att hindra smittspridning av just detta virus.
Och munskydd I miljöer där det är svårt att hålla avstånd står jag fast vid.
För att återkoppla till din tes om allergiker och pälsdjur. Bilar som spyd ut avgaser, rökare, parfym mm. Finns väldigt många saker som en allergiker gladeligen skulle slippa.
Världen är inte perfekt men just nu finns ett reellt hot för väldigt många som har en lätt lösning, håll avstånd.
Inget avstånd = många sitter ensamma inne = enormt lidande och psykisk ohälsa. Mer sjukdom. Fullt på sjukhusen. Dyrt för skattebetalare och massa annat.
Social distansering och kanske munskydd i vissa miljöer känns som en rätt billig lösning. Åtminstone på kort sikt.