2020-08-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du är ju trådens expert när det kommer till detta. Jag tror att alla, oavsett läger, uppskattar dina inlägg. Vad tror du, kommer det att ebba ut eller stiga i augusti och september?

Smittan kan öka men jag tror att dödligheten ändå sjunker långsamt. Hur mycket expert jag än är.....så kan jag inte riktigt förklara denna motsats. Om det blivit någon sorts immunitet, det är så osäkert nu.
Citera
2020-08-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Då borde vi samtidigt sätta ett krav på att alla som har ett pälsdjur som husdjur ska hålla sitt husdjur i en lufttät container på allmänplats då det annars kan utgöra problem för allergiker.

Kommer att bli kul att se på när folk ska gå på promenad med sina hundar framöver.

Fast pälsdjursallergi är väl inte dödligt för allergiker?

Svår allergi går väl dessutom att medicinera mot?

Dessutom förespråkar jag inte munskydd utomhus i miljöer med låg folktäthet.

Men ja visst, jag kan acceptera att folk med pälsdjur skulle kunna hålla avstånd från andra om det skulle visa sig att allergiker skulle riskera att dö om de utsattes för pälsdjur som kom för nära.

Jag tycker inte heller att någon som känner sig frisk ska sätta sig i "en lufttät container" utan bara respektera de restriktioner som råder. Att hålla avstånd till andra.

Jag skriver även att jag håller mig till platser där det rör sig lite folk, enbart utomhus men att det även på dessa platser är allt för många som inte respekterar restriktionerna vilket i sin tur skapar en stor oro för oss i riskgrupp som I vår tur gör allt vi kan för att inte smittas.

Det kanske är mycket att begära och jag tror helt ärligt inte att det kommer att ske men det är i alla fall min önskan. Sätter man den i perspektiv till de friheter du ändå har så är det inte så mycket begärt. 2 meter i de fall det går. Går det inte så håller jag mig borta så du kan röra dig hur du vill.

Och att all potentiell fara inte går att undvika är jag väldigt medveten om men just nu känns det väl ändå rätt rimligt att försöka göra vad man kan för att hindra smittspridning av just detta virus.

Och munskydd I miljöer där det är svårt att hålla avstånd står jag fast vid.

För att återkoppla till din tes om allergiker och pälsdjur. Bilar som spyd ut avgaser, rökare, parfym mm. Finns väldigt många saker som en allergiker gladeligen skulle slippa.

Världen är inte perfekt men just nu finns ett reellt hot för väldigt många som har en lätt lösning, håll avstånd.

Inget avstånd = många sitter ensamma inne = enormt lidande och psykisk ohälsa. Mer sjukdom. Fullt på sjukhusen. Dyrt för skattebetalare och massa annat.

Social distansering och kanske munskydd i vissa miljöer känns som en rätt billig lösning. Åtminstone på kort sikt.
Citera
2020-08-06, 00:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag köper att du har en annan åsikt, men det du påstår om BNP är fel. Tysklands BNP har än så länge fallit 40% mer än Sveriges.

Sverige har alltid en mycket högre arbetslöshet än Tyskland. Det går inte att jämföra eftersom våra arbetsmarknader är uppbyggda på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige har haft betydligt bäst ekonomi första två kvartalen i år i EU. Att vi hade det kvartal ett var kanske inte så konstigt men även andra kvartalet är klart bättre än EU-snittet även om det är vårt sämsta på 40 år.

Länder som är beroende av turism har kanske inte helt otippat förlorat mest.

Blodspengar.
Citera
2020-08-06, 00:20
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Det vi gjorde i Sverige var att vi accepterade en högre initial dödlighet, för att slippa alla de här problemen som vår omvärld brottas med nu."

Och hur är det inte underlåtenhetsbrott?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Underl%C3%A5tenhetsbrott

Det är inte lönt att diskutera. Han tror Sverige har haft sitt.

5800 döda är ingenting för den jävla psykopaten. Särskilt när tusentals kunnat räddas.

Vi får se i höst vad Tegnell och co skyller på.

Ler fortfarande åt fittskallen som du svarade på. Han tar Sveriges aktioner som smarta, starka och strategiska. Inte en enda gång i den icke-existerande hjärnan funderar han på om de faktiskt kan vara så att:

- Regering och firma Tegnell är inkompetenta, ignoranta, okänsliga.

- De vill att smittan sprids. De tjänar det bara på.. Döda sjuka, döda pensionärer, några medelålders och unga. Win, win, win, lite förlust. Den kan de ta.

- De ger den dumma svensken illusionen av frihet för att vinna röster. I vilket annat land som helst hade detta genomskådats men den mentalt efterblivne svensken hyllar detta.

Man kan ju fortfarande supa, knulla runt, trängas på uteserveringar, springa runt i affärer i brist på annat. Det är ju det livet handlar om. Fuck medmänniskor, visst?
Citera
2020-08-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
När du gör dina beräkningar, vilken andel av befolkningen anser du är mottagliga för viruset?

Jag har slutat modellera men jag "tror" att 30% kan vara mottagliga.
Citera
2020-08-06, 00:21
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det förbigick dig möjligen att jag skrev enligt vedertagen norm, trots att du fetmarkerade den meningen. Vet du vad vedertagen norm betyder? Naturligtvis vet du det och därför var det du skrev ovan helt onödigt eftersom det just är grunden i en vedertagen norm.
Jodå, jag läste vad du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är du som inte förstår vaj jag skriver. Om det inte finns några dödsorsaker så dör ingen. Dör ingen finns ingen överdödlighet. Men folk dör i olika åkommor och i statistiken har man koll på vilka. Om det uppstår en överdödlighet (enligt vedertagen norm) kan man genom att analysera dödsorsaker se var överdödligheten uppkommit. Det senare är ju synnerligen intressant.

Du hävdar att det finns en "vedertagen norm" för hur överdödlighet uppstår och att det går att fastställa överdödlighet i en viss dödsorsak, stämmer inte det?

Problemet är att det fetade meningen är nonsens. Det finns ingen "vedertagen norm" eller "normalnivå" för hur många människor som dör av den eller den orsaken. Därför går det heller inte att tala om över- resp underdödlighet när det gäller en viss dödsorsak.
Takadongtakadang förklarade föredömligt vad begreppen du använder betyder:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Eftersom du hävdar att det existerar en vedertagen norm utgår jag från att du åtminstone kan ge oss ett exempel på en normal nivå för en viss dödsorsak. Eller ett exempel på överdödlighet för en viss dödsorsak.
Du hittar rimligtvis alla data du behöver i Socialstyrelsens statistikdatabas för dödsorsaker:
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/val.aspx

Citat:
Nej, det är du som fått om bakfoten att jag menar att det ska tas fram någon överdödlighet i C-19. Däremot kan jag tänka mig att det officiella dödstalet i C-19 kommer att ställas mot eventuell överdödlighet och/eller förändringar från normen rörande andra dödsorsaker.
Som sagt, det finns ingen norm rörande dödsorsaker.

Citat:
På det hela taget tror jag dock att dödstalen för 2020 kommer att avvika tämligen lite från det normala, men det har vi diskuterat tidigare för några dagar sedan. Du kanske har glömt det?
Nej, vad får dig att tro att jag glömt det. Den som är intresserad kan titta efter och se att jag postat mycket om dödstalen för året.

Hittills har Sverige haft en viss överdödlighet jämfört med normalåret. Det handlar om drygt 2000 avlidna.
Jag tror att när 2020 summeras kommer inte antalet döda hamna på ungefär normalnivå. Man ska ju komma ihåg att dödstal varierar en del år från år. Observera att varken över- under- eller normal dödlighet har något med dödsorsaker att göra utan baserad på antal döda oavsett dödsorsak.
Citera
2020-08-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag känner att det är ganska ointressant vilka dödssiffrorna är nu, eftersom det är sommar (som jag har tjatat om så många gånger nu). De låga siffrorna säger egentligen ingenting. Det är när skolorna öppnar igen - eller rättare sagt 5-10 dagar efter det - som det kommer att braka loss igen, med ett stort antal smittade. Och ytterligare 14 dagar senare, kommer dom att börja dö bort...

Jag hoppas verkligen du har fel här. Har du rätt blir det ett litet helvete. Min bedömning är att viruset blivit snällare eller att fler än vi trodde är immuna.
Citera
2020-08-06, 00:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag refererar till de studier som tas upp i vetenskaps radions program vilket jag länkade till. Ja jag har läst dem.
Det är kul att ingen verkar kunna länka studierna man refererar till.
Hela tiden dessa undanglidande svar 😁.

Jag kan länka två i sammanhanget intressanta studier.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139634v1
(Preprint)
Citera
2020-08-06, 00:27
Medlem
Platz.se har uppdaterat till +10 avlidna idag och då totalt 5776 döda med corona. Vad jag kan se har då gapet minskat till endast 16 personer.

Det borde innebära en låg siffra i morgon, min utvecklade magkänsla säger +4 döda. Torsdag är väl ingen dag då man rensar i register numera och det är väl inte troligt att eftersläpningarna innebär några större tal.

Inlagda på IVA har enligt platz.se minskat till 33 personer.
Citera
2020-08-06, 00:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du sa ju att man bör lägga till 600 på de officiella siffrorna. Vi diskuterade döda per dygn. Du skrev först 100-200 varpå jag menade att det endast är fyra dygn med fler än 100, med ett högsta antal på 115. Du menade då att man borde addera 600 på det för att du hade en vän inom vården som backade upp de siffrorna.

Vi kan backa bandet tycker jag, så ställer jag min ursprungliga fråga igen:
Hur många tror du har dött som mest, i Sverige, av covid - på ett dygn? Jag säger 115. Vad säger du?

Jag har aldrig pratat dygnssiffror. Vet inte vem du diskuterat det med, men inte är det mig i alla fall.
Citera
2020-08-06, 00:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Fast pälsdjursallergi är väl inte dödligt för allergiker?

Svår allergi går väl dessutom att medicinera mot?

Dessutom förespråkar jag inte munskydd utomhus i miljöer med låg folktäthet.

Men ja visst, jag kan acceptera att folk med pälsdjur skulle kunna hålla avstånd från andra om det skulle visa sig att allergiker skulle riskera att dö om de utsattes för pälsdjur som kom för nära.

Jag tycker inte heller att någon som känner sig frisk ska sätta sig i "en lufttät container" utan bara respektera de restriktioner som råder. Att hålla avstånd till andra.

Jag skriver även att jag håller mig till platser där det rör sig lite folk, enbart utomhus men att det även på dessa platser är allt för många som inte respekterar restriktionerna vilket i sin tur skapar en stor oro för oss i riskgrupp som I vår tur gör allt vi kan för att inte smittas.

Det kanske är mycket att begära och jag tror helt ärligt inte att det kommer att ske men det är i alla fall min önskan. Sätter man den i perspektiv till de friheter du ändå har så är det inte så mycket begärt. 2 meter i de fall det går. Går det inte så håller jag mig borta så du kan röra dig hur du vill.

Och att all potentiell fara inte går att undvika är jag väldigt medveten om men just nu känns det väl ändå rätt rimligt att försöka göra vad man kan för att hindra smittspridning av just detta virus.

Och munskydd I miljöer där det är svårt att hålla avstånd står jag fast vid.

För att återkoppla till din tes om allergiker och pälsdjur. Bilar som spyd ut avgaser, rökare, parfym mm. Finns väldigt många saker som en allergiker gladeligen skulle slippa.

Världen är inte perfekt men just nu finns ett reellt hot för väldigt många som har en lätt lösning, håll avstånd.

Inget avstånd = många sitter ensamma inne = enormt lidande och psykisk ohälsa. Mer sjukdom. Fullt på sjukhusen. Dyrt för skattebetalare och massa annat.

Social distansering och kanske munskydd i vissa miljöer känns som en rätt billig lösning. Åtminstone på kort sikt.

WHO rekommenderar sedan 5/6 användning av "medical mask" för folk i riskgrupp

där det finns samhällssmitta och fysisk distans inte går att hålla.

"Medical mask" tolkar jag som en mask avsedd att skydda bäraren,

som minimum klass N95/FFP2, för ökad säkerhet FFP3.

"Second, in areas with community transmission, we advise that people aged 60 years or over, or those with underlying conditions, should wear a medical mask in situations where physical distancing is not possible. "
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---5-june-2020
Citera
2020-08-06, 00:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finns det några journalister i Svea rike? Hela journalistkåren har ju abdikerat och blivit informatörer. Informatörer levererar informationen som regeringen och myndigheter presenterar. Någon granskning av makthavarna existerar inte och således finns inga journalister.

Ligger mycket i det du säger. De är bara megafoner och (o)nyttiga idioter. I alla fall merparten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in