2020-08-05, 14:04
Avslutad
Rapporterade avlidna per avlidendag:

27/7: 6
28/7: 1
29/7: 0
30/7: 0
31/7: 1
1/8: 2
2/8: 1
3/8: 0
4/8: 1
5/8: 0
Citera
2020-08-05, 14:06
Medlem
Känns allt mer som att det faktiska viruset spelat ut sin roll. Knappt folk alls på IVA längre med Covid19 och äldreomsorgen har rutiner på plats. Vårdskulden är den stora frågan framöver.
Citera
2020-08-05, 14:08
Medlem
Jag accepterar dagens dom på +13. Jag hade räknat kallt med +8. Motivering till detta är att man vid registerrensning skulle nå +5 och övriga avlidna +3 = +8. Men min känsla slog åter fel.

Det finns positiva tecken ändå att vi har en starkt minskad dödlighet. Jag koncentrerar mig nu dom närmsta dagarna att studera huruvida gapet ökar eller minskar.

Mycket osäkert läge, men jag återkommer.
Citera
2020-08-05, 14:10
Medlem
Otroligs avatar
Mycket talar för att nya fall ligger på en platåfas efter en månads konstant minskning. Det mesta verkar komma från Västra Götaland-regionen.

Bland de avlidna tycks de flesta komma från Skåne som utgör 8 personer.
Citera
2020-08-05, 14:11
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 13
Nya fall: 359

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror avlidna: 28, 21, 27, 35, 37.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 288, 338, 491, 514, 1241.
Finns det någon sida där man kan se hur dagens nya fall rörande smittade fördelar sig över regionerna?

Västra Götaland rapporterade 21 igår. Skåne 10 idag. Ett antal småregioner brukar ligga runt 10 fall/dygn. Så det måste ju finnas någon region som drar upp siffran rejält i förhållande till folkmängden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Känns allt mer som att det faktiska viruset spelat ut sin roll. Knappt folk alls på IVA längre med Covid19 och äldreomsorgen har rutiner på plats. Vårdskulden är den stora frågan framöver.

Vårdskulden går inte att lösa, för vi har en åldrande befolkning och även invandrarna blir äldre, dom åldras tidigare faktiskt. Dessutom har vi många läkare som vill att folk skall vara sjuka. Felaktig inställning. Jag måste tyvärr logga ur.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Avlidna: 13
Nya fall: 359

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror avlidna: 28, 21, 27, 35, 37.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 288, 338, 491, 514, 1241.

5 av dödsfallen hör till Östergötlands berömda eftersläpning. 3 i Skåne och 3 i VG, det senare är en väldigt låg siffra med tanke på att VG har onsdag (och fredag) som sin rapportdag.

Det tycks dock mer tydligt att vi inte längre har en minskande smittspridning utan tvärtom en tendens till ökning.

Edit: ser att du uppgett att Skåne står får 8 dödsfall. Var ser du det? Jag räknade bakåt med hjälp av c19.se. Räknade säkert helt fel...
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-05 kl. 14:13.
Citera
2020-08-05, 14:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt. Dom ljuger, och det är oursäktligt - oavsett hur gott syftet är (eller hur gott DOM tror att syftet är). Jag känner, att jag har tappat förtroendet för FHM för alltid, efter alla lögner, halvsanningar, ihjältiganden, undvikanden att svara på frågor, kringgåenden, fördömanden av internationella studier och till och med WHO:s rekommendationer, påståenden att alla förhållanden är så annorlunda i Sverige, att det som är vetenskapligt konstaterat i andra länder inte gäller här - och andra taktiker.

Det går inte att lita på dem i något annat sammanhang heller, längre. Man kommer alltid att få leta efter de dolda motiven bakom deras rekommendationer, i fortsättningen.

Helt klart påverkar det ens förtroende. Den där alla andra experter-har-fel-attityden är inte vare sig klädsam eller förtroendeskapande. Att gå emot WHO är anmärkningsvärt. Jag bävar för hösten.
Citera
2020-08-05, 14:13
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag accepterar dagens dom på +13. Jag hade räknat kallt med +8. Motivering till detta är att man vid registerrensning skulle nå +5 och övriga avlidna +3 = +8. Men min känsla slog åter fel.

Det finns positiva tecken ändå att vi har en starkt minskad dödlighet. Jag koncentrerar mig nu dom närmsta dagarna att studera huruvida gapet ökar eller minskar.

Mycket osäkert läge, men jag återkommer.

Du är ju trådens expert när det kommer till detta. Jag tror att alla, oavsett läger, uppskattar dina inlägg. Vad tror du, kommer det att ebba ut eller stiga i augusti och september?
Citera
2020-08-05, 14:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
5 av dödsfallen hör till Östergötlands berömda eftersläpning. 3 i Skåne och 3 i VG, det senare är en väldigt låg siffra med tanke på att VG har onsdag (och fredag) som sin rapportdag.

Det tycks dock mer tydligt att vi inte längre har en minskande smittspridning utan tvärtom en tendens till ökning.

Edit: ser att du uppgett att Skåne står får 8 dödsfall. Var ser du det? Jag räknade bakåt med hjälp av c19.se. Räknade säkert helt fel...
Måste vara gamla dödsfall i Skåne. Dödssiffran har legat still där sedan 25:e juli på 267 döda.
Citera
2020-08-05, 14:16
Medlem
allt.o.ingets avatar
En sak jag är less på är den ständiga överdriften att den här pandemin är den värsta i modern tid. Den ser ut att eventuellt kunna komma upp i samma nivå som asiaten och hong kong-influensan, men har långt upp till spanska sjukan. För att komma upp på spanska sjukans nivå krävs en farlig mutering som ökar dödligheten drastiskt. Men det är ju högst hypotetiskt.
Citera
2020-08-05, 14:16
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Finns det någon sida där man kan se hur dagens nya fall rörande smittade fördelar sig över regionerna?
Man kan väl se det på c19.se men de följer inte FHMs rapporter utan är mer blandat. Regionrapporter ska vara på gång på den sidan jag länkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in