2020-08-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De kan ju inte räkna som de gör, däri ligger problemet. Dessutom finns det ju mängder av vuxna på skolorna som kan sprida smittan till andra vuxna. Många lärare i grundskolan tillbringar ju 7-8 timmar på skolorna varje dag med mycket korta avbrott för lunch och rast. De sitter 10 lärare i varje arbetsrum vilka ofta är små och dåligt ventilerade. Lärarnas arbetsrum är ju inte direkt något som prioriteras.

”Lärare: ”Går inte att räkna så”
Cristhine Hellsten Kerslow, grundskollärare och en av grundarna av Facebookgruppen Lärarupproret, är kritisk till Folkhälsomyndighetens sätt att räkna.

– Dels är det väldigt få fall som underlag, men vi vet också att covid-19 sprids i kluster och vissa delar av landet är mer drabbade än andra. Ändå slår man ut antalet fall på hela landets lärare. I stället borde man ha gjort en studie just i Stockholm. Det går inte att ta fall av smittade lärare i ett område och lägga ihop det med lärare från områden som inte har smitta, säger Cristhine Hellsten Kerslow till Arbetsvärlden.

Hon berättar att hon i samtal med andra lärare får höra om hur de skolor som drabbats av covid-19 också fått väldigt stor smittspridning.

– Jag ser den här rapporten som ett sätt för Folkhälsomyndigheten att försöka få tyst på oss lärare inför hösten då man tänker öppna gymnasiet igen. Och så hänvisar man till länder som Norge och Finland som också öppnar skolorna, men de har ju först fått ner smittan till en minimal nivå medan vi fortfarande har smittspridning i Sverige. Samtidigt så stänger Finland några skolor där det finns covid-19, man anpassar gruppstorlekar för att minska riskerna, och i Tyskland vet jag att man använder masker, säger Cristhine Hellsten Kerslow.

– Vi gör ju ingenting av det här.

Uppgifterna i Folkhälsomyndighetens rapport kan, som Arbetsvärlden tidigare rapporterat, ställas mot den danska motsvarigheten Statens seruminstitut, som tvärtom bedömer smittrisken som ”hög” i grundskolan. Mätningar i årskurserna 6–10 visade att eleverna smittar lika mycket som andra.”

https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-19-rapport/?fbclid=IwAR2RDbZqPs58_IyAcpa8-V3G4fbKl2c07KAkO-8RK8RjNTJoztH79Tw7D6s

Nu har vi ju dessutom nya studier från tex Tysklad-GB och Israel som visar att smittan sprids effektivt i skolmiljöer.
Dessutom har man endast tagit emot anmälningar under våren till arbetsmiljöverket
om den som smittats varit i nära contakt med någon covid-smittad inom vården. Andra anmälningar har man inte låtit passera.

Här kan du höra de senaste studierna diskuteras:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1545250

Den svensk-finska studien som behandlar smittspridning i skolorna är riktigt amatörmässigt utförd. Man har dessutom inte testat tillräckligt många barn under 18 år i Sverige för att öht kunna dra de slutsatser man gör, snarare tvärtom. Uppenbarligen har man formulerat slutsatserna innan man samlat in data för de stämmer j-ligt illa med varandra minst sagt. Att få den publicerad i någon seriös vetenskaplig tidskrift skulle vara helt omöjligt.

FHM:s sätt att hantera frågan börjar bli aningen pinsamt när man dänger hemsnickrade rapporter i huvet på världens forskarelit som tycker annorlunda.

Jag säger inte att man skall hålla skolorna helt stängda men man kan inte hålla på och mörka det faktum att även barn sprider smittan. Inte minst ur arbetsmiljösynpunkt för alla lärare. Desinformationen motverkar även sånna åtgärder man faktiskt skulle kunna vidta för att minska smittspridningen.
Citera
2020-08-05, 09:57
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM:s sätt att hantera frågan börjar bli aningen pinsamt när man dänger hemsnickrade rapporter i huvet på världens forskarelit som tycker annorlunda.

Det handlar inte ens längre om klumpiga åtgärder för ett högre syfte utan enbart om att rädda bl.a. Johan Carlsons och Anders Tegnells nackar.
Citera
2020-08-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant. Och FHM fortsätter att upprepa mantrat att om man är sjuk så ska man stanna hemma. Läste om en kille häromdagen. 17 år gammal. Han hade förlorat bägge sina föräldrar . Han var sjuk men assymtomatisk.

Oj, hoppas vi inte får en dröse föräldralösa ungdomar pga coronan. Studierna om barns smittspridande spretar men lutar åt att de inte driver smittan. En studie jag läste häromveckan varnade att äldre barn ändå kan vara smittsamma. Känns inte bra om det är så och barnen smittar föräldrarna som blir allvarligt sjuka.
Citera
2020-08-05, 09:59
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Någon som vet var det finns uppgifter om antal döda av samtliga orsaker i år och tidigare år?
Ja
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befo
lkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pon
g/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Sedan FHM började rapportera in döda i covid från mitten av mars så har vi haft en överdödlighet i Sverige på cirka 5 200 personer jämfört med de senaste 5 åren.

Detta tar alltså ej hänsyn till vad som står på dödsattesten, utan visar objektivt hur många som dog i Sverige under perioden.

Överdödligheten var störst under april och maj, men har inte gått över till någon betydande underdödlighet sedan dess, vilket går emot teorin att de flesta som dog i covid redan låg på sin dödsbädd av andra orsaker, och skulle ha dött i vilket fall som helst inom någon månad.
Citera
2020-08-05, 10:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den svensk-finska studien som behandlar smittspridning i skolorna är riktigt amatörmässigt utförd. Man har dessutom inte testat tillräckligt många barn under 18 år i Sverige för att öht kunna dra de slutsatser man gör, snarare tvärtom. Uppenbarligen har man formulerat slutsatserna innan man samlat in data för de stämmer j-ligt illa med varandra minst sagt. Att få den publicerad i någon seriös vetenskaplig tidskrift skulle vara helt omöjligt.

Jag säger inte att man skall hålla skolorna helt stängda men man kan inte hålla på och mörka det faktum att även barn sprider smittan. Inte minst ur arbetsmiljösynpunkt för alla lärare. Desinformationen motverkar även sånna åtgärder man faktiskt skulle kunna vidta för att minska smittspridningen.
Jag är ganska säker men jag hittar inte det men jag tror att Arbetsmiljöverket inte har räknat in skolor som arbetsplatser med risk för smittspridning och att statistiken blir därefter. Det var någon som påpekade det men jag hittar inte det nu. Så här står det på deras sida:
Verksamheter där själva arbetsuppgifterna innebär en ökad risk för att exponeras för det nya coronaviruset.
Risken för att exponeras för det nya coronaviruset i en verksamhet kan vara olika för olika arbetstagare. För en del arbetstagare är risken hög. För andra är risken låg. Risken beror helt och hållet på vad arbetstagaren har för arbetsuppgifter.

Var finns det en direkt risk för att exponeras för det nya coronaviruset?
Exempel på verksamheter är:
Vård- och omsorg, där personal vårdar patienter/brukare som är, eller misstänks vara, infekterade med det nya coronaviruset.
Transporter av patienter/brukare som är, eller misstänks vara, infekterade med det nya coronaviruset.
Laboratorie- och forskningsverksamhet som hanterar coronaviruset.
Men risken varierar mellan olika arbetsuppgifter. Det är du som arbetsgivare som bedömer hur stor risken för dina arbetstagare är. Utifrån riskbedömningen ska du vidta åtgärder så att risken försvinner eller åtminstone minimeras.
Man rapporterar inte in fall i skolor vad jag kan förstå.
Citera
2020-08-05, 10:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är ganska säker men jag hittar inte det men jag tror att Arbetsmiljöverket inte har räknat in skolor som arbetsplatser med risk för smittspridning och att statistiken blir därefter. Det var någon som påpekade det men jag hittar inte det nu. Så här står det på deras sida:
Verksamheter där själva arbetsuppgifterna innebär en ökad risk för att exponeras för det nya coronaviruset.
Risken för att exponeras för det nya coronaviruset i en verksamhet kan vara olika för olika arbetstagare. För en del arbetstagare är risken hög. För andra är risken låg. Risken beror helt och hållet på vad arbetstagaren har för arbetsuppgifter.

Var finns det en direkt risk för att exponeras för det nya coronaviruset?
Exempel på verksamheter är:
Vård- och omsorg, där personal vårdar patienter/brukare som är, eller misstänks vara, infekterade med det nya coronaviruset.
Transporter av patienter/brukare som är, eller misstänks vara, infekterade med det nya coronaviruset.
Laboratorie- och forskningsverksamhet som hanterar coronaviruset.
Men risken varierar mellan olika arbetsuppgifter. Det är du som arbetsgivare som bedömer hur stor risken för dina arbetstagare är. Utifrån riskbedömningen ska du vidta åtgärder så att risken försvinner eller åtminstone minimeras.
Man rapporterar inte in fall i skolor vad jag kan förstå.
Det är jag som skrivit om detta tidigare, inte bara idag. Så här är det:

”Arbetsmiljöverkets avgränsning sållar bort lärarna
Hos Arbetsmiljöverket finns bara ett fåtal anmälningar om incidenter eller exponering för covid-19 på grundskolor.

En förklaring kan vara att myndigheten under våren − på grund av den allmänna smittspridningen − gjort en avgränsning och anvisar arbetsgivare att bara anmäla incidenter i fall då anställda kommit i kontakt med covid-19-patienter i vården, i samband med transporter eller hanterat labbprover från sjuka.

Därmed avråds kommuner och friskolekoncerner att anmäla att lärare eller annan skolpersonal exponerats för smitta eller tror sig kunna visa att anställda smittats i skolan.

− Vi kommer ju fortfarande hantera anmälningar som lämnas in (incidentanmälningarna, red. anm.) men vi kan inte gå vidare med dem om de inte uppfyller kriterierna,
säger Jenny Persson-Blom, handläggare på Arbetsmiljöverket.”

Källa mer läsning:

https://www.arbetsvarlden.se/fhm-gav-skolorna-gront-ljus-%E2%88%92-men-vad-vet-man-om-smittspridningen-egentligen/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-05 kl. 10:10.
Citera
2020-08-05, 10:07
Medlem
Anders Tegnell har byggt upp något slags immunitet mot fakta. Eller vaccineras alla anställda på Folkhälsomyndigheten?
https://twitter.com/Ivarpi/status/1290671035159842816

Det är som flera av oss varnat för att galna Tegnell vill att svenskar ska smittas och han bryr sig inte om folk dör för hans folkimmunitet.

Citat:
The Swedes are the flat earthers of #coronavirus
https://twitter.com/jbarrpartarr/status/1288879903245467650

#bytstrateginu
Citera
2020-08-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle precis lägga in ett inlägg om det:

Dramatiskt ras för BNP
Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) krympte med 8,6 procent under andra kvartalet jämfört med föregående kvartal, enligt den så kallade BNP-indikatorn från Statistiska centralbyrån (SCB). Jämfört med andra kvartalet 2019 minskade BNP med 8,2 procent.

Siffrorna är justerade för säsongsvariationer och kalenderskillnader.

BNP-indikatorn är en tidig, preliminär sammanställning av de kvartalsvisa nationalräkenskaperna. Den ordinarie beräkningen av Sveriges BNP publiceras den 28 augusti.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f2a609c9a19ca0011553532

Och det är bara en förkänning,

Förkänning på vadå?
Citera
2020-08-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast nu drar du FHM:s poäng för långt.

En influensasäsong så blir 30% av alla barn sjuka, men bara 15% av alla vuxna.

Den stora merparten av sjuka vuxna är rimligtvis barnens föräldrar och mor-/farföräldrar. Eftersom det bara går en halv sjuk vuxen på varje sjukt barn, och nästan alla barn har minst en vårdnadshavare de kan smitta.

Med influensa så är barnen motorn för spridningen. Vuxna smittar inte varandra speciellt mycket med influensa, utan oftast tjänar barnet som mellanvärd. Om det inte var för barnen så hade man kanske inte ens fått årliga influensautbrott.

Det här sambandet ser man inte med covid. Barn kan bli smittade av covid, och kan rimligtvis smitta varandra, men barn tjänar inte som mellanvärd för viruset i någon stor utsträckning. Det hoppar oftast direkt från vuxen till vuxen.

Därför skulle det vara tandlöst att inrikta stora samhällsinsatser för att hålla barn från att träffas i skolan, parallellt med att andra delar av samhället håller öppet.

Vad menar du är barn? Vilken ålder? Gymnasieelever är 16 år och uppåt och jag ser dem inte som barn.
Citera
2020-08-05, 10:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Oj, hoppas vi inte får en dröse föräldralösa ungdomar pga coronan. Studierna om barns smittspridande spretar men lutar åt att de inte driver smittan. En studie jag läste häromveckan varnade att äldre barn ändå kan vara smittsamma. Känns inte bra om det är så och barnen smittar föräldrarna som blir allvarligt sjuka.

Vet inte om de spretar särskilt mycket. Har inte läst någon studie som pekar på att barn inte driver smittan. Det förekommer garanterat smittspridning mellan barn till förälder. Finns ingen anledning att tro något annat.
Citera
2020-08-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
2 veckor efter uteserveringarna öppnade. 2 veckor in i värmeböljan i juni. 2 veckor in i semestern. 2 veckor efter midsommar. 2 veckor efter att reserestriktionerna hävdes. Är skolstarten alarmisternas sista chans nu?
Fel begrepp. Alarmister är de som påstår att tusentals kommer dö i de länder det hittills gått bra för. När ska eländet börja i Norge enligt alarmisterna? Om två veckor?
Citera
2020-08-05, 10:21
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Tack. Bra skrivet.

Som lungsjuk och bärare av skydd då jag måste ut skulle krav på munskydd vara kanon.

Jag skulle inte börja ränna på krogen och shoppingcentret men jag skulle kunna ta mig till apoteket utan att gå cirklar kring folk som inte vill hålla avstånd.

Jag har flera gånger läst och hört att det minsann är vi i riskgrupp som ska hålla oss borta så att resten får leva sina liv.. Det tycker jag är en hemsk inställning jämte andra människor. Vi i riskgrupp har redan fått sätta våra liv på paus. Munskydd och folkvett ställer jag mig positiv till och framförallt i miljöer där det är svårt att hålla avstånd. Utomhus i icke stadsmiljö borde vi kunna respektera varandra så pass att vi tillsammans håller avstånd.. Tyvärr är det inte ens alla som gör det.

Då borde vi samtidigt sätta ett krav på att alla som har ett pälsdjur som husdjur ska hålla sitt husdjur i en lufttät container på allmänplats då det annars kan utgöra problem för allergiker.

Kommer att bli kul att se på när folk ska gå på promenad med sina hundar framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in