2020-08-05, 23:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Intressant inslag!

Norge var också "blå" i inslaget = öppna skolor.

Men det är väl skillnad på nivå av smittspridning i Sverige och Norge,

ju därför inresande från "röda regioner" ska sitta i karantän i Norge?

"Områder som er omfattet av karantene ved innreise til Norge fra 1. august 2020. Rød farge = høyt smittepress og karantene kreves ved innreise til Norge."
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/?term=&h=1

Så Sverige är ensamma om att ha en (i flera områden hög enligt Norge) pågående samhällssmitta och öppna skolor? (ej gult eller rött i inslaget som i de flesta av världens länder)

professorn i epidemiologi Jonas Ludvigsson jämför Sverige med Taiwan:

"Taiwan tror jag har haft öppna skolor men har haft väldigt få döda"

Taiwan med en befolkningsmängd på 23,8 miljoner har haft 476 bekräftade smittade.
källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige har över 81.000 bekräftade smittade och då kom testning för allmänheten igång VÄLDIGT sent i Sverige, så den siffran bör vara i lägsta laget för hela pandemins förlopp.
källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hur resonerar professorn i epidemiologi här tro?

Om man inte har en samhällssmitta så har man ju självklart öppna skolor.

Vad var poängen med den jämförelsen?

Ja, fråga inte mig. Men visst har du rätt i att det inte finns någon poäng med att stänga skolorna om det inte finns samhällsspridning. Om man nu inte vill förebygga. I Sverige däremot har man ju haft en omfattande samhällsspridning och har fortfarande samhällsspridning. Ändå öppna skolor nu i höst och inga munskydd. Jag skulle bli jätteförvånad om vi inte får en större andra våg i höst.
Citera
2020-08-05, 23:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Så du menar att ca 715 personer dog något datum? Vilket datum dog dessa? Är det då i april när de officiella siffrorna sa 115 eller är det senare?

Hur många dör nu per dag? Självklart inser jag att du behöver avrunda, säg till närmaste tiotal eller hundratal om det är lämpligt.

Va? Det enda jag påstått är att många personer som avlidit på särskilda boenden och gjort det INNAN de diagnosticerats med covid 19 inte får det infört i sina dödsattester. Vad är så svårt att förstå med det? Var kommer siffran 715 från?
Citera
2020-08-06, 00:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns många fördelar med att kapitulera inför en oundviklig samhällssmitta, och försöka göra det bästa av situationen. Istället för att försöka stoppa samhällssmittan helt.

Till exempel så behöver man inte ägna sig åt påfrestande marginalåtgärder som munskydd och skolstängning, för att stävja minsta lilla förekomst av smitta. I Sverige så behöver vi bara fokusera på att bromsa smittspridningen där det är enkelt att genomföra, och ger bra utdelning. Att det sker en mindre smittoöverföring i skolor och munskyddsfria mataffärer kan vi ha överseende med, eftersom den smittan ändå är såpass liten att den bara sugs in och försvinner i mängden av vår generella förekomst av smitta.

Att man i andra länder måste ha munskydd överallt, och att skolor och turism är ett problem, det är för att de länderna har valt en mycket svårbalanserad strategi. Deras strategier kan inte hantera slumpmässiga smittofall, ens på en låg nivå. Då blir skolan och mataffären plötsligt ett problem som man måste hantera.

Tyvärr så tror många felaktigt att samma problem gäller även för oss, men så är inte fallet. Att Sverige inte stänger skolor och tvingar på folk munskydd, det är inte för att vi är korkade, utan för att vi inte är i behov av samma nivå av åtgärder som andra länder, och det har vi vår strategi att tacka för. Det vi gjorde i Sverige var att vi accepterade en högre initial dödlighet, för att slippa alla de här problemen som vår omvärld brottas med nu.

Folk har en tendens att bli helt förblindade av Covid också som om det är det enda som finns. Det finns betydligt allvarligare faror i samhället. Risken för en utanför riskgrupperna att dö i en trafikolycka är betydligt större än i Covid. Det går bra att röka ihjäl sig men det dör dubbelt så många av rökning än Covid men långsiktigt hälsovårdsarbete är inte så spännande och vi accepterar att 12000dör varje år av rökning. 700dör varje år av influensa också. När det var som värst i trafiken dog ca 2000 varje år på 60talet. Det var en acceptabel siffra.
Citera
2020-08-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Va? Det enda jag påstått är att många personer som avlidit på särskilda boenden och gjort det INNAN de diagnosticerats med covid 19 inte får det infört i sina dödsattester. Vad är så svårt att förstå med det? Var kommer siffran 715 från?
115 per dygn är det officiella, inträffade 15e april. Du säger att man ska addera på 600 på det per dag. Jag tänkte 115+600. Fast du kanske menar att 600 extra dör nu, så att den officiella siffran 2-3 egentligen är 602-603? Jag fattar inte riktigt vad du menar?
Citera
2020-08-06, 00:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Enligt Tegnell så sprids smittan nästan inte alls faktiskt. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur FHM bedömer att smittan sprids i dagsläget. Det är ändå minst 1500 personer som smittas varje vecka. Smittspårning hade varit bra för att se var problemen finns.

Enligt Tegnell hoppar smittan magiskt till varje familj eller arbetsplats. Men smittan har inte kommit dit via kollektivtrafiken, shoppingen i matbutiken, barnen, restaurangbesöket. Så HUR kommer smittan till arbetsplatserna och familjerna? Hur smittas dessa 1500? Någon har som några teorier?

Det är en jävligt bra fråga. Skulle önska att någon journalist ställde den på en presskonferens.
Citera
2020-08-06, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
115 per dygn är det officiella, inträffade 15e april. Du säger att man ska addera på 600 på det per dag. Jag tänkte 115+600. Fast du kanske menar att 600 extra dör nu, så att den officiella siffran 2-3 egentligen är 602-603? Jag fattar inte riktigt vad du menar?

Det har jag aldrig påstått. Förstår inte vad du pratar om.
Citera
2020-08-06, 00:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Jag köper att du har en annan åsikt, men det du påstår om BNP är fel. Tysklands BNP har än så länge fallit 40% mer än Sveriges.

Sverige har alltid en mycket högre arbetslöshet än Tyskland. Det går inte att jämföra eftersom våra arbetsmarknader är uppbyggda på olika sätt.
Sverige har haft betydligt bäst ekonomi första två kvartalen i år i EU. Att vi hade det kvartal ett var kanske inte så konstigt men även andra kvartalet är klart bättre än EU-snittet även om det är vårt sämsta på 40 år.

Länder som är beroende av turism har kanske inte helt otippat förlorat mest.
Citera
2020-08-06, 00:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vilka studier från Tyskland-GB och Israel tänker du på🤔?
Har du läst studierna du refererar till?

Enligt FHM:S hemsida anser myndigheten följande för närvarsnde:

Genom att referera till ett urval av studier kan man argumentera för att skolor bör vara stängda eller öppna.
Det finns helt enkelt inget säkert svar på barns och skolors roll i smittspridningen. Så vitt jag vet har ingen förnekat att barn både kan smittas, insjukna eller smitta andra.
Regeringen har som bekant inte enbart tagit hänsyn till frågan om smittspridning när man beslöt att hålla Sveroges skolor öppna.
Jag refererar till de studier som tas upp i vetenskaps radions program vilket jag länkade till. Ja jag har läst dem.
Citera
2020-08-06, 00:08
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Förstår inte vad du pratar om.
Du sa ju att man bör lägga till 600 på de officiella siffrorna. Vi diskuterade döda per dygn. Du skrev först 100-200 varpå jag menade att det endast är fyra dygn med fler än 100, med ett högsta antal på 115. Du menade då att man borde addera 600 på det för att du hade en vän inom vården som backade upp de siffrorna.

Vi kan backa bandet tycker jag, så ställer jag min ursprungliga fråga igen:
Hur många tror du har dött som mest, i Sverige, av covid - på ett dygn? Jag säger 115. Vad säger du?
Citera
2020-08-06, 00:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Det finns många fördelar med att kapitulera inför en oundviklig samhällssmitta, och försöka göra det bästa av situationen. Istället för att försöka stoppa samhällssmittan helt.

Till exempel så behöver man inte ägna sig åt påfrestande marginalåtgärder som munskydd och skolstängning, för att stävja minsta lilla förekomst av smitta. I Sverige så behöver vi bara fokusera på att bromsa smittspridningen där det är enkelt att genomföra, och ger bra utdelning. Att det sker en mindre smittoöverföring i skolor och munskyddsfria mataffärer kan vi ha överseende med, eftersom den smittan ändå är såpass liten att den bara sugs in och försvinner i mängden av vår generella förekomst av smitta.

Att man i andra länder måste ha munskydd överallt, och att skolor och turism är ett problem, det är för att de länderna har valt en mycket svårbalanserad strategi. Deras strategier kan inte hantera slumpmässiga smittofall, ens på en låg nivå. Då blir skolan och mataffären plötsligt ett problem som man måste hantera.

Tyvärr så tror många felaktigt att samma problem gäller även för oss, men så är inte fallet. Att Sverige inte stänger skolor och tvingar på folk munskydd, det är inte för att vi är korkade, utan för att vi inte är i behov av samma nivå av åtgärder som andra länder, och det har vi vår strategi att tacka för. Det vi gjorde i Sverige var att vi accepterade en högre initial dödlighet, för att slippa alla de här problemen som vår omvärld brottas med nu.

"Det vi gjorde i Sverige var att vi accepterade en högre initial dödlighet, för att slippa alla de här problemen som vår omvärld brottas med nu."

Och hur är det inte underlåtenhetsbrott?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Underl%C3%A5tenhetsbrott
Citera
2020-08-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är svårt att sia om dödsfallen när eftersläpningen är så stor och ojämn.

Idag var det 13 stycken avlidna fördelade på 12 dagar och så långt tillbaka som i slutet av Juni (mer än en månad).

13 avlidna rapporterade idag säger ju inte så mycket om nuläget när det är så stor eftersläpning. Känns som att regioner sitter och håller på antalet avlidna och släpper de i klungor.

Enklast är nog att gå typ 14 dagar tillbaka och se hur många som avlidit just det datumet och sedan försöka se åt vilket håll det går.

Gör man det så är det runt 5-6 stycken avlidna om dagen med en sjunkande trend.

Ja trenden på dödsfallen är sjunkande. Jag har dock inte hunnit detaljstudera om smittan i övrigt har ökat.
Citera
2020-08-06, 00:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Det är en jävligt bra fråga. Skulle önska att någon journalist ställde den på en presskonferens.

Finns det några journalister i Svea rike? Hela journalistkåren har ju abdikerat och blivit informatörer. Informatörer levererar informationen som regeringen och myndigheter presenterar. Någon granskning av makthavarna existerar inte och således finns inga journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in