2020-08-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Systematisk översikt på 500+ studier i ämnet, konstaterar att barn sällan är första fallet i ett hushåll, sällan smittar vuxna, oftast är asymptomatiska och inte orsakar några utbrott i hög utsträckning. Publicerad i välrenommerade Acta Pædiatrica.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apa.15371

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools
"How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools"

Citat:
In a review paper published 19 May in Acta Paediatrica, Ludvigsson concluded that children are “unlikely to be the main drivers” of COVID-19 spread. He cited case studies from France and Australia but wrote that, “So far there have been no reports of COVID-19 outbreaks in Swedish schools,” citing “personal communication” from Anders Tegnell, Sweden’s state epidemiologist, on 12 May. “This supports the argument that asymptomatic children attending schools are unlikely to spread the disease,” Ludvigsson wrote.

However, a scan of Swedish newspapers makes clear that school outbreaks have occurred. In the town of Skellefteå, a teacher died and 18 of 76 staff tested positive at a school with about 500 students in preschool through ninth grade...
It rare to get one's research published in Science, even rarer to get your research slamed on their editorial pages.
Citera
2020-08-04, 20:23
Medlem
Ja det är helt rätt, vi når inte 6000 avlidna i corona den 11 augusti, och vi skall vara glada för nedgången i dödligheten. Jag avvaktar inte fler uppdateringar i platz.se nu utan konstaterar att man redovisade +2 avlidna idag och har då totalt 5766 avlidna.

Det innebär att gapet minskade idag. Det ser lite konstigt ut att inga döda redovisades av Stockholm och Västra Götaland. Ganska många är sjuka nu i VG.

Om det blir rensning i registren i morgon kan vi förvänta oss +5 på grund av rensningen som övriga +3 igen.
Detta är en gissning men jag tror på +8 i morgon.
Citera
2020-08-04, 20:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klart att det har med dödsorsaker att göra i den meningen att dödsorsaker är grunden till att människor dör. Det skulle ju bli bra platt om man bara tittar på hur många som dött under ett år, men inte vad de dött i.
Det genomsnittliga antalet döda per år tar inte hänsyn till och justerar siffrorna om det varit jordbävning, terrorattack med 30,000 döda eller för den delen en pandemi som slagit ut 65,000 människor. Den genomsnittliga dödligheten är exakt det - en genomsnittlighet dödlighet oaktat orsak. Så nej, överdödlighet har ingenting med dödsorsak att göra utan är endast en jämförelse gentemot tidigare års dödlighet. Om du vill får du gärna försöka analysera de uppgifter som finns för att försöka reda ut dödsorsaken i de fall man inte är helt klar över det, men då analyserar du inte överdödligheten eller tidigare års dödlighet utan data angående de döda. Så tyvärr, överdödligheten har återigen ingenting med dödsorsaken att göra.

Citat:
Har aldrig påstått något annat, men utifrån det görs olika analyser med avseende på utfall och förändringar inom ramen för dödstalen.
Man analyserar uppgifterna för att försöka fastställa dödsorsaken, men den påverkar inte överdödligheten. Detta sagt med reservation för att Sverige de facto har koll på att respektive person faktiskt är död (sett till det uppenbara bristerna i statistiken upplever jag att den risken finns).

Citat:
Det här är väldigt allvarliga antydningar och det är angående detta jag önskar att du skulle kunna vara mer precis i det du sveper över. Vem/vilka är det du menar skulle kunna ha en sådan avsikt?
"väldigt allvarliga antydningar"..?
Haha... Ja du, antingen får du ringa polisen (jag tycker du skall göra det i det här fallet, faktiskt) eller också bara acceptera att en hypotetisk diskussion är exakt det - hypotetisk. Om du inte accepterar det svaret bör du kanske samtidigt ringa upp Riksdagen och fråga vem de anklagar för mord - de har ju de facto beslutat om en lag som definierar mord och med din logik är det faktiskt rimligt att de förklarar vilka de menar skulle kunna ha en sådan avsikt?

Eller varför inte gå dit i egen person? Kliv in till Riksdagen och dra på i bästa Guillermo Marques Jara-stil och säg precis vad du skrev till mig: "Det där är väldigt allvarliga antydningar, och jag önskar att ni skulle kunna vara mer precis i det ni sveper över."

Du kan väl rapportera tillbaka i morgon och berätta hur det gick?

Citat:
Vad det handlar om är som jag skrivit i följande tidigare inlägg:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

[PHP]Vissa äldre är i för dåligt skick för att flyttas och det finns inte heller någonstans att flytta dem eftersom vården inte har kapacitet att ta emot.

Jag håller med Jon Tallinger och Yngve Gustafson om att äldreomsorgen inte förmått hantera den uppkomna situationen. Det beror dock inte på någon medveten avsikt. Det beror på att kommunala politiker sparat ner så in i heövete på omsorgen att den knappt är värd namnet.[/PHP]
Jaha, så tycker du. Och utan att luta mig mot din eller någon annans åsikt så konstaterar jag att saken är under utredning. Och min åsikt är fortfarande att om detta skett i avsikt att avsluta liv då är det farligt nära mord.

Citat:
Det jag frågat efter, och som upprepas ovan, är vem/vilka i din värld som skulle kunna vara föremål för mordmisstanke. Du sveper bara över detta utan att på något sätt precisera vad du menar. Är det jourläkarna inom omsorgen du menar? Det är ju bara de som kan ordinera en viss behandling med medicin.
Återigen, du får nog ringa polisen. Jag gissar dock att de småflinar åt din logik som verkar bygga på att en hypotes i en diskussion per automatik måste åtföljas av en detaljerad beskrivning av vem som begått det brott som avses i hypotesen.
Citera
2020-08-04, 20:26
Medlem
Madagascars avatar
Har det lugnat ner sig nu i de länderna som tidigare var drivande? Typ avtagit i USA, Mexico och Brasilien!?

Och har det ökat i Indien? Eller har de bara blivit bättre på att testa, diagnosticera och rapportera?
Citera
2020-08-04, 20:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så det saknas motiv att mörda? Nja, det finns motiv. Pengar. Och de som slutligen ger den sista sprutan är rädda för att förlora sin inkomst om de inte genomför åtgärden. Alltså ledningen på äldreboendet och de som vidtagit åtgärden bör åtalas. Inga ursäkter. Vi ska inte bli fjärde riket och ha ihjäl folk för att de är dyra i drift. Ger man en spruta så vet man vad det leder till. Eller om man underlåter att ge syre så vet man vad det leder till.

Ja du, du får ju tro vad du vill. Att du ens tangerar denna tanke gör det helt klart att du inte har en aning om hur kommunerna är organiserade och framför allt hur särskilda boenden drivs. De flesta boenden tilldelar budget utifrån vårdtyngd. Om en boende faller bort kommer det mycket snart in en ny. Under tiden får boendet omräknad budget så din ekvation går helt enkelt inte ihop.
Citera
2020-08-04, 20:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men snälla. Att göra vad som helst i syfte att någon ska avlida ÄR mord (eller dråp).
Ja?
Citera
2020-08-04, 20:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha, nu byter du spår igen 😁
Du svarar inte på mina frågor:

Nej jag svarade hur C-19 kan hanteras.

Citat:
Nyss påstod du nämligen att överdödlighet har med dödsorsaker att göra:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Nej det är du som inte förstår vaj jag skriver. Om det inte finns några dödsorsaker så dör ingen. Dör ingen finns ingen överdödlighet. Men folk dör i olika åkommor och i statistiken har man koll på vilka. Om det uppstår en överdödlighet (enligt vedertagen norm) kan man genom att analysera dödsorsaker se var överdödligheten uppkommit. Det senare är ju synnerligen intressant.

Citat:
Jag försöker igen: hur hänger begreppen "överdödlighet" och "dödsorsak" ut. Enligt dig hänger de ju ihop.

Du har fått svaret ovan.
Citera
2020-08-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finxyc
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools
"How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools"

It rare to get one's research published in Science, even rarer to get your research slamed on their editorial pages.

Nu är det ju inte jämförbart, då det ena är vetenskap och det andra är ett debattinlägg.

Sen kan man ju dock tycka det är lite roande att hon försöker underbygga tesen att barn är en stor källa till smitta, med att konstatera att en (1!) av de runda slängar 200000 yrkesverksamma lärare i grund och förskola dött i coronavirusets härjningar.
Citera
2020-08-04, 20:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Lyssna gärna på vetenskaps radion P1, där diskuteras de senaste undersökningarna vilka visar att efter skolorna stängt i Tyskland minskade spridningen med 40%.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1545250
Var det det enda de gjorde? En åtgärd kommer sällan ensam. Dessutom kan det ju ha skett i ett läge där smittan ändå var på väg att börja avta. För hur kan man veta exakt vad som skulle ha hänt om de inte gjort det? Att spridningen går upp och ner på ett sätt som inte helt går att förutsäga är ingen nyhet direkt.
Citera
2020-08-04, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja?
Så varför säger du att det är "farligt nära" mord? Vad skulle det annars vara om det skett med avsikt att avsluta liv?
Citera
2020-08-04, 20:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så varför säger du att det är "farligt nära" mord? Vad skulle det annars vara om det skett med avsikt att avsluta liv?
De tre brottsrubriceringar som skulle kunna vara aktuella är "vållande till annans död", "dråp" eller "mord".

Men det är som sagt något som jag tror bör diskuteras i rätt forum. Inte här.
Citera
2020-08-04, 20:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Nu är det ju inte jämförbart, då det ena är vetenskap och det andra är ett debattinlägg.

Sen kan man ju dock tycka det är lite roande att hon försöker underbygga tesen att barn är en stor källa till smitta, med att konstatera att en (1!) av de runda slängar 200000 yrkesverksamma lärare i grund och förskola dött i coronavirusets härjningar.
Vilket kan jämföras med att i Sverige ca 1 av 2000 dött av viruset. Dödligheten hos lärare är alltså 1/100 av genomsnittet. Farligt yrke, det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in