2020-08-04, 20:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Var det det enda de gjorde? En åtgärd kommer sällan ensam. Dessutom kan det ju ha skett i ett läge där smittan ändå var på väg att börja avta. För hur kan man veta exakt vad som skulle ha hänt om de inte gjort det? Att spridningen går upp och ner på ett sätt som inte helt går att förutsäga är ingen nyhet direkt.
Du får lyssna på programmet.
Citera
2020-08-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Var det det enda de gjorde? En åtgärd kommer sällan ensam. Dessutom kan det ju ha skett i ett läge där smittan ändå var på väg att börja avta. För hur kan man veta exakt vad som skulle ha hänt om de inte gjort det? Att spridningen går upp och ner på ett sätt som inte helt går att förutsäga är ingen nyhet direkt.

Smittan har ju kollapsat i Sverige samtidigt som resandet och restaurangbesökandet ökat under sommaren. Uppenbart att restaurangbesök och kollektivtrafikresor är ett viktigt vapen i kampen mot corona.
Citera
2020-08-04, 20:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu får det vara slut på den generella diskussionen om kriterierna för mord/dråp. Helst utan att jag skall behöva dela ut varningar.

/Moderator
Citera
2020-08-04, 20:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag skulle snarare säga att smittspridningen i Sverige nådde sin kulmen runt mitten av april. Fram till den tiden var en Covid-19 diagnos nästan uteslutande synonymt med sjukhusvistelse. Detta faktum är inget som FHM mörkade.

Den ”ökade” smittspridningen därefter är till största delen en illusion skapad genom ökad testning.

https://imgur.com/dH0PPUj
Jag håller med om att smittspridningen i Sverige kulminerade runt mitten av April. Sannolikt med en betydligt högre mängd smittade än vad den officiella statistiken visar. Där är vi överens.

Däremot tror jag INTE att den ökade testningen är orsaken till "ökad smittspridning". Om Sverige hade haft fri testning hade det argumentet varit giltigt. Om jag får kasta in en brasklapp så blir det att den tillgängliga statistiken över sveriges testning är så obefintlig och bristande att det är svårt att faktiskt analysera vad som skett. OM jag t.ex. frågar:
Hur många PCR tester analyserades Juni 06 och hur många av dessa tester var positiva? Samt: Hur många antikroppstester genomfördes samma dag och hur många av dessa var positiva? Slutligen: räknades antikroppstesterna med i antalet positiva?

Kan någon ge ett svar på de frågorna?
Citera
2020-08-04, 20:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du får lyssna på programmet.
Vad sjutton år det för svar? Har du inget argument att presentera så har du inte. FHM räknade på saken och ansåg att en skolstängning skulle ha en minimal effekt som inte på något sätt stod i proportion till kostnaden. Och som alla kan se sjönk våra siffror trots att skolor höll öppet, och jag tror inte man kan se nån tydlig knyck i kurvan när terminen tog slut utan det vara fortsatte neråt som om ingenting hänt. Betyder inte det 1000 gånger mer än vad någon simulerat och spekulerat fram i nåt program?

Sjönk smittan 40 % i Tyskland så är det omöjligt att säga vad det berodde på, oavsett vad nån säger i nåt program. Det sjönk som sagt i Sverige med.
Citera
2020-08-04, 20:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det är du som inte förstår vaj jag skriver. Om det inte finns några dödsorsaker så dör ingen.
Dör ingen finns ingen överdödlighet.
Om ingen dör finns ingen dödlighet. Punkt.

Citat:
Men folk dör i olika åkommor och i statistiken har man koll på vilka. Om det uppstår en överdödlighet (enligt vedertagen norm) kan man genom att analysera dödsorsaker se var överdödligheten uppkommit. Det senare är ju synnerligen intressant.
För att kunna bestämma om det föreligger överdödlighet över huvud taget måste man först bestämma sig för vad som är normal dödlighet. Utan ett mått på den normala dödligheten är det omöjligt att fastställa en ev. dödlighet och ange hur stor den i så fall är.

Tidigare skrev du att covid-19 kan sorteras in i posten Andningsorganens sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dödsstatistiken analyseras varje år och om man tittar på dödsorsaker i ett bredare perspektiv så skulle C-19 kunna sorteras in i posten - Andningsorganens sjukdomar -.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag antar att du med det menar att det finns en dödsorsak som heter Andningsorganens sjukdomar och att denna dödsorsak har ett numeriskt värde som anger normal dödlighet med denna dödsorsak, stämmer det?

Det har hittills dött ca 5500 personer i år med dödsorsaken covid-19.

Hur stor är då - enligt dig - överdödligheten i covid-19?
Eftersom du menar att en sådan analys är möjlig undrar jag vad svaret på ett ungefär kan vara.
Citera
2020-08-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Italien och Spanien kommer landa runt 10k avlidna, Sverige runt 1500. Inte någon big deal ur ett större perspektiv, Men uppenbart att intensivvårdsplatserna inte räckte till. Corona hysterin kommer gå till historien som en överreaktion som orsakade en gigantisk ekonomisk depression. Keep this quote.
Kommer du ihåg vad du baserade dessa dödstal på?
Citera
2020-08-04, 21:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om ingen dör finns ingen dödlighet. Punkt.

Precis och finns ingen dödlighet finns inte heller något överdödlighet. Det är trivialt och det var just det jag skrev tidigare.

Citat:
För att kunna bestämma om det föreligger överdödlighet över huvud taget måste man först bestämma sig för vad som är normal dödlighet. Utan ett mått på den normala dödligheten är det omöjligt att fastställa en ev. dödlighet och ange hur stor den i så fall är.

Det förbigick dig möjligen att jag skrev enligt vedertagen norm, trots att du fetmarkerade den meningen. Vet du vad vedertagen norm betyder? Naturligtvis vet du det och därför var det du skrev ovan helt onödigt eftersom det just är grunden i en vedertagen norm.

Citat:
Tidigare skrev du att covid-19 kan sorteras in i posten Andningsorganens sjukdomar.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag antar att du med det menar att det finns en dödsorsak som heter Andningsorganens sjukdomar och att denna dödsorsak har ett numeriskt värde som anger normal dödlighet med denna dödsorsak, stämmer det?

Det finns en sådan dödsorsak, ja. Om SCB sedan kommer att sortera in C-19 där vet jag inte. Jag vet inte heller om de kommer att relatera C-19 till den dödsorsaken på något sätt.

Citat:
Det har hittills dött ca 5500 personer i år med dödsorsaken covid-19. Hur stor är då - enligt dig - överdödligheten i covid-19?
Eftersom du menar att en sådan analys är möjlig undrar jag vad svaret på ett ungefär kan vara.

Nej, det är du som fått om bakfoten att jag menar att det ska tas fram någon överdödlighet i C-19. Däremot kan jag tänka mig att det officiella dödstalet i C-19 kommer att ställas mot eventuell överdödlighet och/eller förändringar från normen rörande andra dödsorsaker.

På det hela taget tror jag dock att dödstalen för 2020 kommer att avvika tämligen lite från det normala, men det har vi diskuterat tidigare för några dagar sedan. Du kanske har glömt det?
Citera
2020-08-04, 21:25
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Vi får hoppas på att riskgrupperna smittas och dör av lite snabbt och lätt då så det kan slutas gnällas om en massa jävla munskydd. De som sitter på hem ansvarar hemmet och anhöriga för. Resterande ansvarar endast för sig själva och de de själva väljer att ta ansvar för. Det är riskgruppernas ansvar att isolera sig själva. Du är fri att spöka ut dig i vilka skydd du villf.

För resten av oss, som värderar vår frihet men samtidigt inte vill tvinga den på andra, fortsätter livet som vanligt. Är man sjuk stannar man hemma annars gör man som man vill.

Problemet är som skrivits flera gånger att de oförsiktiga dårar som tror att de är odödliga och springer omkring utan munskydd, de sprider smittan till sina medmänniskor. Bryr man sig om andra så ska man bära munskydd i offentliga miljöer. Detta förutom att munskyddet även skyddar bäraren.
Eftersom de flesta människor viljelöst gör som andra och alltså inte vågar använda munskydd om inte andra också gör det så behövs det krav på munskydd i offentliga miljöer.
Som i många andra länder. Det finns orsaker till att krav på munskydd har införts världen över.

Denna epidemi är långt ifrån över som många inbillar sig.

Citat:
Professorn om coronaviruset: ”Tror inte vi nått peaken”

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-och-coronaviruset-tror-inte-vi-natt-peaken

Även yngre drabbas, ofta hårt.

Citat:
Jonas låg på sjukhus i 14 veckor med covid-19 – svävade mellan liv och död

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/jonas-lag-langst-pa-sjukhus-for-covid-19-i-vasterbotten
Citera
2020-08-04, 21:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Vi får hoppas på att riskgrupperna smittas och dör av lite snabbt och lätt då så det kan slutas gnällas om en massa jävla munskydd. De som sitter på hem ansvarar hemmet och anhöriga för. Resterande ansvarar endast för sig själva och de de själva väljer att ta ansvar för. Det är riskgruppernas ansvar att isolera sig själva. Du är fri att spöka ut dig i vilka skydd du vill.

För resten av oss, som värderar vår frihet men samtidigt inte vill tvinga den på andra, fortsätter livet som vanligt. Är man sjuk stannar man hemma annars gör man som man vill.
Det här kanske kommer som en ren överraskning, men folk i allmänhet åldras samtidigt som deras medicinska status ändras.

Just din tanke att man stannar hemma om man är sjuk är säkert ärlig, problemet är bara att det inte räcker om man skall kontrollera smittan.

Jag skrev för flera månader sedan att det troligaste scenariot är att vi i grunden kommer tvingas ändra beteende helt och hållet. Det betyder att ALLT kommer förändras och att en ny norm för socialt liv och samspel med andra människor förändras. Jag skrev då att vi sannolikt kommer få leva en längre period där ALLA tvingas bära munskydd på publika platser inomhus.

Jag har inte ändrat den ståndpunkten nämnvärt. Jag är inte ens säker på att vaccin kommer förändra den saken.
Citera
2020-08-04, 21:34
Medlem
Ny rapport från italien där man kollade på 64000 italienare visar
Stor serologisk studie i Italien tyder på att bara ca 2.5% [2.2%, 2.7%] har antikroppar (IGg) mot SARS-CoV-2.
https://twitter.com/bjornsing/status/1290730920799014915
Citera
2020-08-04, 21:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och hur mycket testar de och hur mycket testar vi?
Danmark har testat totalt mer än tre gånger så mycket som Sverige, 277 186 testade/miljoner invånare, Sverige 80 193.

Senaste dygnet: Danmark 18 588 prover tagna.

Sverige redovisar inte antal tester per dag utan vecka, 52989 förra vecka, ca 7569 per dag om man slår ut det jämnt på veckans alla dagar.
Danmark testar alltså ca 2,5 gånger så många som Sverige just nu, och tre gånger så många totalt.

Trodde du något annat?

Källa:
https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning#2
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
https://covidstatistik.se/provtagningar#antal-veckovis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in