Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Om ingen dör finns ingen dödlighet. Punkt.
Precis och finns ingen dödlighet finns inte heller något överdödlighet. Det är trivialt och det var just det jag skrev tidigare.
Citat:
För att kunna bestämma om det föreligger överdödlighet över huvud taget måste man först bestämma sig för vad som är normal dödlighet. Utan ett mått på den normala dödligheten är det omöjligt att fastställa en ev. dödlighet och ange hur stor den i så fall är.
Det förbigick dig möjligen att jag skrev
enligt vedertagen norm, trots att du fetmarkerade den meningen. Vet du vad
vedertagen norm betyder? Naturligtvis vet du det och därför var det du skrev ovan helt onödigt eftersom det just är grunden i en
vedertagen norm.
Citat:
Tidigare skrev du att covid-19 kan sorteras in i posten
Andningsorganens sjukdomar.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Jag antar att du med det menar att det finns en dödsorsak som heter Andningsorganens sjukdomar och att denna dödsorsak har ett numeriskt värde som anger normal dödlighet med denna dödsorsak, stämmer det?
Det finns en sådan dödsorsak, ja. Om SCB sedan kommer att sortera in C-19 där vet jag inte. Jag vet inte heller om de kommer att relatera C-19 till den dödsorsaken på något sätt.
Citat:
Det har hittills dött ca 5500 personer i år med dödsorsaken covid-19. Hur stor är då - enligt dig - överdödligheten i covid-19?
Eftersom du menar att en sådan analys är möjlig undrar jag vad svaret på ett ungefär kan vara.
Nej, det är du som fått om bakfoten att jag menar att det ska tas fram någon överdödlighet i C-19. Däremot kan jag tänka mig att det officiella dödstalet i C-19 kommer att ställas mot eventuell överdödlighet och/eller förändringar från normen rörande andra dödsorsaker.
På det hela taget tror jag dock att dödstalen för 2020 kommer att avvika tämligen lite från det normala, men det har vi diskuterat tidigare för några dagar sedan. Du kanske har glömt det?