2020-08-04, 17:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klart att det har med dödsorsaker att göra i den meningen att dödsorsaker är grunden till att människor dör. Det skulle ju bli bra platt om man bara tittar på hur många som dött under ett år, men inte vad de dött i.
Om överdödlighet har att göra med dödsorsaker, kan du då berätta för oss vad som är en normal dödlighet i t ex covid-19?
Just nu har vi enligt Socialstyrelsen 5 554 dödsfall i covid-19.
Har vi därmed en överdödlighet i covid-19?
Citera
2020-08-04, 17:12
Medlem
Otroligs avatar
Testdata för vecka 31 släppt. Antalet PCR-tester fortsätter att falla, ungefär 6200 färre jämfört med föregående vecka. Slutgiltig positivitetsandel brukar få vänta till veckorapporten men preliminärt kan man räkna fram den till runt 3.2%.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/
Citera
2020-08-04, 17:12
Medlem
Det är mycket snack om att ”sommarlovet” snart är över.

Är det spikat och klart att universiteten samt gymnasieskolorna inte kommer att fortsätta med distansundervisningen?
Citera
2020-08-04, 17:15
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Balans??!! Vi har 200 tusen personer i vårdö. Vi har haft öppna skolor genom hela pandemin och har inga regler eller ens rekommendationer kring användande av munskydd. Ekonomin mår inte speciellt dåligt någonstans eftersom världens sedelpressar gått varma. Under hösten kommer garanterat smittan att ta fart igen. Det har tom Tegnell insett. Dödstalen kommer fortsätta att skena.

Allt ser bra ut. Det är bara i din upp och ned vända värld som allt alltid är katastrof. Bara om du blir tvingad att använda munskydd mår du bra, då du uppenbarligen inte kan tänka själv.
Citera
2020-08-04, 17:16
Medlem
Citat:
Balans??!! Vi har 200 tusen personer i vårdö. Vi har haft öppna skolor genom hela pandemin och har inga regler eller ens rekommendationer kring användande av munskydd. Ekonomin mår inte speciellt dåligt någonstans eftersom världens sedelpressar gått varma. Under hösten kommer garanterat smittan att ta fart igen. Det har tom Tegnell insett. Dödstalen kommer fortsätta att skena.
Just det, balans och uthållighet!! Till skillnad från många andra länder som kör nån korkad jojostrategi där smittan "kommer ta fart" om och om och om igen, tillskillnad från i Sverige. Men vi tror och killgissar väldigt olika... Att hålla grundskolorna öppna tycker jag är ett mkt bra exempel på åtgärd där vi till skillnad från andra hittat balans. Fullständigt hjärndött och suboptimalt att hålla grundskolor (inkl föräldrar) hemma då det är uppenbart att förskola/grundskolorna inte driver smittan. Använda munskydd skadar väl ingen att använda och det är fritt fram för alla som är sugna. Men annars räcker det uppenbarligen gott och väl att stanna hemma om man är sjuk samt hålla avstånd för att undvika asymptomatisk smitta. Sveriges inhemska ekonomi har klarat sig bättre än andra europeiska länder. Men framförallt har vi mkt mindre blod på våra händer då vi inte bidragit till att sätta den globala ekonomi i gugning med förödande konsekvenser, framför allt barn och fattigdom i mindre utvecklade länder. Världen hade mått mycket bättre och framförallt haft bättre möjligheter till återhämtning om fler följt Sverige, det är jag övertygad om.
Citera
Medlem
Citat:
Att färre blir smittade när vi har semester och sommarlov är ju inte vare sig konstigt eller intressant.

Det intressanta är att jämföra siffrorna med andra länder som vidtagit andra former av åtgärder.

Ja men det finns andra länder med samma åtgärder som våra grannländer som har sämre utveckling och haft totalt också under hela denna pandemi.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Jasså. Då får vi väl avvakta helt enkelt.
Precis. Låt oss hoppas att Sverige verkligen är i en nedåtgående trend (även om kurvan inte är spikrak).
Citera
2020-08-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det dör många fler i hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. En hel del som får C-19 som dödsorsak skulle dött i något annat. På årsbasis kommer dödssiffrorna för 2020 inte att vara särskilt annorlunda jämfört med de senaste fem åren.

Hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer kommer inte att påverkas och de står ungefär för 60 % i dödsstatistiken.

Varför nämner du förkylning. det brukar alarmisterna bannlysa

Jag upprepar min fråga igen: Dör det fler i något annat smittsamt virus, som det saknas vaccin mot, än i detta coronavirus?
Citera
2020-08-04, 17:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om överdödlighet har att göra med dödsorsaker, kan du då berätta för oss vad som är en normal dödlighet i t ex covid-19?
Just nu har vi enligt Socialstyrelsen 5 554 dödsfall i covid-19.
Har vi därmed en överdödlighet i covid-19?

Känns som skivan hakat upp sig.

Dödsstatistiken analyseras varje år och om man tittar på dödsorsaker i ett bredare perspektiv så skulle C-19 kunna sorteras in i posten - Andningsorganens sjukdomar -.
Citera
2020-08-04, 17:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag upprepar min fråga igen: Dör det fler i något annat smittsamt virus, som det saknas vaccin mot, än i detta coronavirus?

Fråga inte mig eftersom den frågan är helt ointressant.
Citera
2020-08-04, 17:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
HIV.
Citera
2020-08-04, 17:29
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Testdata för vecka 31 släppt. Antalet PCR-tester fortsätter att falla, ungefär 6200 färre jämfört med föregående vecka. Slutgiltig positivitetsandel brukar få vänta till veckorapporten men preliminärt kan man räkna fram den till runt 3.2%.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/
Kompletterar också med länk där man kan se över tid: https://covidstatistik.se/provtagningar

Det är fjärde veckan i rad vi håller oss under WHO-ribban på 5% andel positiva om man ska utläsa något positivt ur statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in