2020-08-04, 18:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skall vi jämföra dagens siffror med Danmark då kanske?
Hur många var det i Sverige? Drygt 100 och Danmark drygt 70 med halva befolkningen ungefär..

Och hur mycket testar de och hur mycket testar vi?
Citera
2020-08-04, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vi har har haft och har fortfarande stor smittspridning men antalet dödsfall sjunker hela tiden, varför är det så omöjligt att skydda de äldre enligt er?

Om all personal på äldreboenden hade haft hazmatdräkter och varenda boende hade varit helt isolerade från alla kontakter, och äldreboendens ventilationssystem hade byggts om så de var i stil med en högriskanläggning för virusforskning, menar du fortfarande att fördelningen av dödsfall oundvikligt hade varit exakt densamma?
Vi pratar antikroppar och inget annat.
Citera
2020-08-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det var 169 fall i Sverige och 69 fall i Danmark

Senaste veckan Danmark fall per dag
363 fall

Senaste veckan Sverige fall per dag
1432 fall

Men Tony. Varför börjar du prata om senaste veckan? Jag talade om idag.
Kollade bara platz. Där var det 100 idag..
Citera
2020-08-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja snart är det lika illa som i Sverige.
Ursprungligen postat av Urbizzo
Citat:
När jag tittar på siffrorna från Texas så undrar jag. Ser att det skett en expansion av corona där. På en månad har det gått från något tiotal till nästan 300 dödsfall per dag.
Också Florida har samma kurva, Men Florida är mindre än Texas.
USA får betala dyrt!
Ja det ser faktiskt värre ut än Sverige.Texas är så stort - 42 miljoner.
Men denna skillnad mellan norr och söder i USA får mig att undra.
Först får norr och öst en rejäl omgång, och nu kommer det till söder och väster.
Citera
2020-08-04, 18:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Just det, balans och uthållighet!! Till skillnad från många andra länder som kör nån korkad jojostrategi där smittan "kommer ta fart" om och om och om igen, tillskillnad från i Sverige. Men vi tror och killgissar väldigt olika... Att hålla grundskolorna öppna tycker jag är ett mkt bra exempel på åtgärd där vi till skillnad från andra hittat balans. Fullständigt hjärndött och suboptimalt att hålla grundskolor (inkl föräldrar) hemma då det är uppenbart att förskola/grundskolorna inte driver smittan. Använda munskydd skadar väl ingen att använda och det är fritt fram för alla som är sugna. Men annars räcker det uppenbarligen gott och väl att stanna hemma om man är sjuk samt hålla avstånd för att undvika asymptomatisk smitta. Sveriges inhemska ekonomi har klarat sig bättre än andra europeiska länder. Men framförallt har vi mkt mindre blod på våra händer då vi inte bidragit till att sätta den globala ekonomi i gugning med förödande konsekvenser, framför allt barn och fattigdom i mindre utvecklade länder. Världen hade mått mycket bättre och framförallt haft bättre möjligheter till återhämtning om fler följt Sverige, det är jag övertygad om.

Vad får dig att tro att vi skulle vara förskonade från en andra våg? Enligt alla studier som jag känner till är skolor och barn en stor källa till smittspridning. Bland annat genom färska studier från Israel och en annan från Sydkorea. Den enda institution som hävdat motsatsen är svenska folkhälsomyndigheten och det har de sagt från start. Vad de grundar sig på är dock högst oklart.

Vad gäller svensk ekonomi är det ju många som menar att vi klarar oss sämre. Inte minst vår turismindustri. Läste även en artikel i Financial Times som pekade på det faktum att Sverige är ett exportland som gör att vi drabbas lika mycket ändå.
Citera
2020-08-04, 18:30
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att vi skulle vara förskonade från en andra våg? Enligt alla studier som jag känner till är skolor och barn en stor källa till smittspridning. Bland annat genom färska studier från Israel och en annan från Sydkorea. Den enda institution som hävdat motsatsen är svenska folkhälsomyndigheten och det har de sagt från start. Vad de grundar sig på är dock högst oklart.

Vad gäller svensk ekonomi är det ju många som menar att vi klarar oss sämre. Inte minst vår turismindustri. Läste även en artikel i Financial Times som pekade på det faktum att Sverige är ett exportland som gör att vi drabbas lika mycket ändå.
Vilket underlag baserar sig de förstnämnda studierna på- och den senare (eller det finns inget underlag?)
Citera
2020-08-04, 18:30
Medlem
vinlands avatar
Dagens garv....eller idiotSverige i sina bästa stunder....

Klicka först på videon: https://www.youtube.com/watch?v=D-VmQMCQImI
Klicka sen på KI:s pressrelease: https://nyheter.ki.se/munskydd-av-tyg-kan-minska-smittspridningen-av-sars-cov-2

Inom 5 min är det kört...... ETISKT RIKTIGT UTTALANDE

Citat:
– Vi har inte direkta bevis på att munskydd minskar överföringen av sars-cov-2 eftersom det skulle kräva en randomiserad klinisk prövning som vore oetisk att genomföra
Citera
2020-08-04, 18:34
Medlem
Citat:

Här kan du ta del av den kunskap som finns, vad gäller barn som smittbärare:

Citat:
Inför skolstarten finns en oro över att när många barn och unga samlas igen så ska det leda till nya utbrott av coronavirus. Men vad säger den senaste forskningen om hur smittsamma barn är?

https://sverigesradio.se/avsnitt/1545250
Citera
2020-08-04, 18:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Känns som skivan hakat upp sig.

Dödsstatistiken analyseras varje år och om man tittar på dödsorsaker i ett bredare perspektiv så skulle C-19 kunna sorteras in i posten - Andningsorganens sjukdomar -.
Haha, nu byter du spår igen 😁
Du svarar inte på mina frågor:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om överdödlighet har att göra med dödsorsaker, kan du då berätta för oss vad som är en normal dödlighet i t ex covid-19?
Just nu har vi enligt Socialstyrelsen 5 554 dödsfall i covid-19.
Har vi därmed en överdödlighet i covid-19?

Nyss påstod du nämligen att överdödlighet har med dödsorsaker att göra:
Citat:
Klart att det har med dödsorsaker att göra i den meningen att dödsorsaker är grunden till att människor dör. Det skulle ju bli bra platt om man bara tittar på hur många som dött under ett år, men inte vad de dött i.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag försöker igen: hur hänger begreppen "överdödlighet" och "dödsorsak" ut. Enligt dig hänger de ju ihop.
Citera
2020-08-04, 18:39
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du läste inte artikeln jag länkade till?

"Syrien är ett annat exempel. Mina kontakter där berättar om makabra scener där hundratals drabbas varje dag, medan myndigheterna i sedvanlig regimtradition påstår att bara 809 fall av coronasmitta bekräftats. Varför lägger man locket på?"
Läste inte den men lyssnade till vad BBC sa om Iran. Om Syrien så kan de inte testa och de som tror sig vara smittade och sjuka har ofta alla orsaker att inte söka hjälp.
Citera
2020-08-04, 18:40
Medlem
Sjukt att sekteristisk media vägrar offentliggöra att Björn Olsen med fler från Team 22 polisanmälts av överklagandenämnden för etikprövning, för oetisk och olaglig forskning tbh
Senast redigerad av RespeckTheName 2020-08-04 kl. 18:42.
Citera
2020-08-04, 18:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vilket underlag baserar sig de förstnämnda studierna på- och den senare (eller det finns inget underlag?)

Vad gäller den Israeliska kunde man se att smittspridningen skenade när man öppnade upp skolorna. Vad gäller den sydkoreanska var den mer medicinskt inriktad. Man mätte virusnivåer hos smittade barn och hur mycket de avger i olika situationer.

Vad finns det för vetenskap som FHM lutar sig på? Har aldrig hört att de refererat till något alls faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in