Citat:
Jag tror inte de tror det. De vet att de själva är en minoritet, det är därför de har infiltrerat gamla partier (Entrism) istället för att skapa ett nytt parti (F! gick ju inte tillräckligt bra trots massivt medialt stöd). Det är ju inte bara S utan även V, MP och C. T.o.m. L, M och KD är inte oberörda av det men verkar vara på väg att förkasta det även om även de nyligen hyllat det identitetspolitiska BLM. Så de tror inte de har många meningsfränder utan de vill få folk att tycka som de själva gör, och i värsta fall tvinga dem. De underkänner ju demokratin i länder som inte håller med dem (Som Ungern och Polen).
Nja, jag undrar det. Och andra sidan vad andra människor innerst inne tycker och tänker är ju inget någon av oss med säkerhet egentligen vet.
Det du talar om låter som en enorm konspiration där en jättestor samling människor samlades och beslutade vilka som skulle infiltrera olika partier och hur. Jag finner inte det sannolikt.
Det jag menar är att det nog snarare var många av varandra oberoende induvider som kom att ta intryck av dessa idéer. Några av dessa var med i olika ungdomsförbund, varpå idéerna spred sig dit. De äldre politikerna gjorde eftergifter till ungdomsförbunden både för att få tyst på dem samt i en förhoppning att få nya väljare. Men det berodde nog till minst lika stor del på media. Via media blev det väldigt lätt att få uppfattningen att dessa bestod av väldigt många. Allt detta påbörjades dessutom redan på 90-talet, alltså när folk fortfarande fick sin information främst från TV och tidningar.
Men idag förefaller många politiker insett hur liten grupp det egentligen är frågan om varför de allt mer valt att lämna detta sjunkande fartyg. För t.ex. M och KD tycks detta vara enklare än för t.ex. V och MP, som det nog är i det närmaste omöjligt för. Men jag tror det finns tillräckligt med anhängare av identitetspolitik för att V och MP skall kunna överleva. Men för S tror jag det är omöjligt, åtminstone om deras ambition är att förbli Sveriges största parti. Jag tror de har att välja emellan att behålla identitetspolitiken och fortsätta sjunka i val efter val, eller slänga ut den och dess företrädare och förbli ett stort relevant parti för stora väljargrupper.