Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Hur menar du att M/KD/SD skulle ta "politiskt ansvar"?
Om de gjorde detta, vad det nu är, menar du att de då skulle sjunka i opinionen för att väljarna föredrar partier som inte gör vad det nu är de borde göra?
OK, jag skall försöka förklara hurjag tänker: i princip kan ett parti ha trå grundläggande inställningar till hur man agrar i en parlamentarisk demokrati.
1j man söker makt och inflytande för att förverkliga sin politik så mycket som möjöigt - helst som regeringsparti. Detta medför dock att man tvingas komprissa, både mot verkligheten och med politiska motståndare. Exempel på sådanna partier i Sverige är socialdemokraterna, åtmonstpone tidigare moderaterna, och ganska ofta även centern.
2) man är idelogiskt renlärig och mån om att "ha rätt", men skyr ofta regeringsansvar, och har i realiteten inte säskillt stort inflytande. Exempel på sädanna partier är vänstern och sd, men till viss del även liberalerna.
Traditionellt sett, så har svenska folket gynnat partier av kategori 1 " statsbärande partier", men det verkar hålla på att ändras. De mest utpräglade "ha rätt" partierna har nästan en tredjedel av väljarna bakom sig. (v och sd) .
Vad har då hänt med moderaterna och kristdemokraterna? Jo, jag menar att de utvecklats från statsbärande partier till oansvariga "ha rätt partier". Riksdagen är idag den mest högerinriktade i modern tid, och det logiska hade naturligtvis varit en högerledd regering, men som bekant förmådde inte de borgliga att bilda regering trotts egentligen strålande förutsättningar. Men även efter detta fiasko, så skulle högerpartierna kunna t få ett reeelt influtande över politiken genom att göra upp med den svaga minoritetsregeringen, men inte heller detta har man gått iland med. För detta belönas man av väljarna. För mig är det faktiskt en gåta hur någon vill stödja Kristersson.