Citat:
Om jag ska vara ärligt förstår jag inte riktigt vad du menar här med "relativa metoden"?
Menar du att klimatkänsligheten bestäms genom en kvot mellan positiva återkopplingar och den s.k planckåterkopplingen (planck feedback)?
Jag tycker att de motiverar alla siffror noggrant, som hur exempelvis forcingen för 2xCO2 går från 2.9 till 3.8 (stratospheric cooling) och 4.0 (förändringar i moln/albedo och troposfäriska justeringar som påverkan på temperaturgradient).
Jag får känslan av att du inte riktigt finner de presenterade återkopplingarna trovärdiga när du uttrycker:
Återkopplingarna ser jag som väl motiverade.
Huruvida kovarians blir ett problem borde kanske delvis bero på hur man delar upp komponenterna. Och tillför säkerligen även till osäkerheterna.
Menar du att klimatkänsligheten bestäms genom en kvot mellan positiva återkopplingar och den s.k planckåterkopplingen (planck feedback)?
Jag tycker att de motiverar alla siffror noggrant, som hur exempelvis forcingen för 2xCO2 går från 2.9 till 3.8 (stratospheric cooling) och 4.0 (förändringar i moln/albedo och troposfäriska justeringar som påverkan på temperaturgradient).
Jag får känslan av att du inte riktigt finner de presenterade återkopplingarna trovärdiga när du uttrycker:
Återkopplingarna ser jag som väl motiverade.
Huruvida kovarians blir ett problem borde kanske delvis bero på hur man delar upp komponenterna. Och tillför säkerligen även till osäkerheterna.
De bestämmer ju klimatkänsligheten som en kvot mellan forcings och summan av återkopplingarna. Planck ger negativ återkoppling medan det mesta andra ger positiv.
Låt säga att en studie tittat på vattenångan som funktion av temperatur och kommit fram till 1 W/m²K. En annan studie har tittat på höga moln och kommit fram till 1W/m². En sammanfattande studie refererar till dessa två, och räknar ut en återkoppling på (-3,2 + 1 + 1) W/m²K = -1,2 W/m²K. Bestämmer S = 4 W/m² / 1,2 W/m²K = 3.3K
Men om det är så att vattenånga och höga moln har stark kovarians, då kan det betyda att de två första studierna egentligen (förmodligen oavsiktligt) studerat samma sak; summan av vattenångan och molnens påverkan. Kanske gör vattenångan 0,3 W/m²K, och molnen 0,7W/m²K (som i sin tur beror på tillgång till mer vattenånga). Då betyder ju det att termen egentligen bara bör finnas med en gång i beräkningen ovan. Alltså att återkopplingen bör bli -2,2W/m²K.
Med relativa metoden syftar jag på att de tittar på inkrementella ändringar av varje faktor. En forcing på 4 W/m² är ju egentligen en absolut ökning från 240 W/m² till 244 W/m². En temperaturökning på 3K är ju egentligen en ökning från 287K till 290K, och så vidare. Att titta på de relativa ändringarna är som att titta genom ett förstoringsglas. Det jag menar är att den relativa metoden kan förenkla analysen när man bara betraktar korrelationen mellan två faktorer. Då blir nog resultatet i princip samma som om man räknar med absolutbeloppen. Så att ta fram korrelationen mellan säg temperatur och varje faktor var för sig bör man kunna göra. Men att sedan bara rakt av summera varje faktor (återkoppling) och räkna ut en kvot tror jag kan bli väldigt fel. Ditt citat tar ju upp lite av detta ser jag. Men jag får känslan av att de tonar ned problematiken. (Eller inte är fullt medveten om den)
Senast redigerad av suppose 2020-08-04 kl. 00:56.
Senast redigerad av suppose 2020-08-04 kl. 00:56.