2020-08-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fakta kvarstår om munskydd. Var bilbälten och cykelhjälm kom in i bilden vet jag inte.

Jag skrev alltså inte att munskydd inte hjälper. Jag skrev att många inte tror att de hjälper.

Kan ju bero på att statstelevisionen sprider felaktig information om munskydd...

Kolla gärna när Åsa Melhus gör bort sig på SVT och notera hur SVT klippt in "det går lika bra med selleri-sketchen" och musiklagt...och sen oroar man sig för ryska trollfabriker....

SVT bemödar sig inte ens att ta bort klippet nu när resten av världen anser att munskydd har en funktion att fylla.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-03 kl. 12:56.
Citera
2020-08-03, 12:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast nu är det väldigt många pensionärer och folk i riskgrupper som använder skydd som inte skyddar speciellt mycket och som sagt det bästa är om de som vet att de är sjuka stannar hemma.
Du kanske kan upplysa oss andra om hur någon skall "veta att de är sjuka" om de är asymtomatiska?

Citera
2020-08-03, 12:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Inget av detta stärker dock någon hypotes om att det skulle pågå någon slags mörkning vilket var det jag bemötte. Vidhåller att Sverige är ett av länderna som räknar ”bäst” och efterjusteringen kommer att vara relativt liten jämförelsevis. Om man nu ville mörka kan man fundera på vad man vinner på att ”fila” på marginalen.
Nej naturligtvis inte. Jag har aldrig påstått att man mörkar. Man bara trixar lite med statistiken.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-03 kl. 13:38.
Citera
2020-08-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Att ha haft en ny okänd sjukdom som vi vet väldigt lite om är något negativt - vi vet nästan ingenting om sekvele med det här nya viruset.

Det bästa är ju naturligtvis att minimera smittan (på ett ekonomiskt försvarbart sätt) och invänta ett vaccin.

Ditt tankesätt är endast logiskt om vi på förhand skulle veta att det inte kommer något vaccin på flera år. Det skulle vara rationellt att resonera som du på 1980-talet - men nu är det faktiskt 2020. Vi behöver inte anamma en u-landsstrategi som går ut på att alla ska bli smittade.
Det kommer inte komma något tillräckligt säkerhetstestat vaccin på flera år, det vet man. Eftersom det tar ett decennium att testa ett vaccin.

För resten vet man inte om det kommer något fungerande vaccin alls. Även 2020 är vaccin avancerad teknologi som i regel tar många år att utveckla, och 9 av 10 försök att utveckla vaccin misslyckas.

Jag skulle tvärtom säga att din strategi är vettig om man visste att det kom ett säkert vaccin redan i höst.
Citera
2020-08-03, 12:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Var länge sen jag gick in och kollade hur många som dött i världen av C19. Blev positivt överraskad! ”Bara” 689.114 döda enligt AB. Jag var säker på att det skulle va uppe i miljonen nu. Även om det ser risigt ut i delar av USA och Sydamerika så känns det som att det värsta verkligen är över.
Ja, det förvånar mig inte ett dugg att någon tror det. Om jag visar dig en kurva över utvecklingen, är du beredd att ompröva den tanken då...? Känns det som att kurvan är på väg NED..?

https://ibb.co/bsQ0R0z
Citera
2020-08-03, 12:57
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om ni stöter på den här artikeln i Aftonbladet så hoppa den:

Nya studier: Kollektivtrafiken är ingen smitthärd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRA2O9/nya-studier-kollektivtrafiken-ar-ingen-smitthard

Det är nämligen inte riktigt det man kommit fram till. Gå istället till originalartikeln i NYT:

Is the Subway Risky? It May Be Safer Than You Think

New studies in Europe and Asia suggest that riding public transportation is not a major source of transmission for the coronavirus.

Vad man säger är att den inte är en stor smittkälla. Och det har att göra med andra saker som:
/.../But public health experts warn that the evidence so far should be considered with caution. Ridership in other major cities is still well below pre-pandemic levels, tracing clusters directly to public transit is difficult, the quality of ventilation systems used to filter air varies, and the level of threat depends to a high degree on how well a city has reduced its overall infection rate.

“There are so many other factors that go into levels of risk and how you assess risk,” said Dr. Michael Reid, an assistant professor at the University of California, San Francisco School of Medicine and a contact-tracing expert. “They are not equal comparisons.”

In fact, state and city officials have been unable to determine whether mass transit in New York contributed to the surge in March and April that devastated the city, killing more than 20,000 people.
Det första är att det är svårt att härleda smitta i kollektivtrafiken. Mer om det nedan.
/.../The low infection rates on some public transportation systems can be attributed, in part, to measures transit agencies have adopted, including mandating face masks; disinfecting trains and buses; and ramping up service and asking businesses to stagger work hours to reduce rush-hour crowding.
Alldeles riktigt och:
/.../People tend to stay on trains or buses for relatively short amounts of time, compared with a day’s work in an office or an outing to a bar to see friends. Riders tend not to talk on the train, reducing the amount of aerosols they release. In many cities, lockdown orders and new work-from-home norms have minimized crowds on trains, making it easier to keep some social distance.

Riders seem to be wearing masks and adhering to new guidelines, officials said.

“We were pleasantly surprised that Berliners accepted it so quickly,” said Jannes Schwentu, a spokesman for the Berliner Verkehrsbetriebe, which operates Berlin’s subway and buses, referring to mask compliance.
Ja, där om något gör det skillnad att bära munskydd. Och så det där med att fastställa klusterutbrott i kollektivtrafiken:
/.../So far in New York State, where contact-tracing efforts are not as robust as in European and Asian countries, public health officials have not linked any new clusters to public transportation, according to state and city officials.

Contact-tracing experts warn that tracking an infection cluster to public transportation is particularly challenging because the chances of infected people remembering the precise train cars they were riding is unlikely and reaching those who were in that same car is nearly impossible.

“Transit is much more anonymous and relatively fleeting,” said Crystal Watson, a senior scholar at the Johns Hopkins Center for Health Security.
Sammantaget så visar AB prov på hur man producerar #FakeNews i sin iver att försvara Sveriges linje. Se upp med sådant! Det finns också fler faktorer som att man faktiskt har bra ventilation i kollektivtrafiken och det framkommer i artikeln. Även andra märkbara åtgärder som tagits i samband med pandemin har naturligtvis bidragit:
/.../Dr. Joan Stroud, 61, a family medicine doctor at N.Y.U. Langone Brooklyn Heights Medical, started driving from her home in Bedford-Stuyvesant, Brooklyn, to work in early May rather than taking the subway.

“New York City trains were already filthy,’’ she said. “I wasn’t going to get on one every day during a major wave of infection.”

But a month ago, she got back on the subway, which provides a faster commute, and has been impressed with the system.

“The trains are as clean as I’ve ever seen them,” she said.
https://www.nytimes.com/2020/08/02/nyregion/nyc-subway-coronavirus-safety.html?action=click&module=Top%2520Stories&pg type=Homepage

Svenska mainstream medier är lika skyldiga till det stora antalet döda som FHM och regeringen.
Dom har från början tonat ned virusets farlighet och fortsätter att sätta vilseledande rubriker.

Men man kan ju inte förvänta sig något annat än när de går i regeringens koppel.
Citera
2020-08-03, 12:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Platz.se redovisade +3 nya döda i lördags och sedan har inga nya siffror kommit. Man är då uppe i 5762 avlidna totalt och det så kallade gapet är bara 19 avlidna.

Allt tyder på låg dödlighet. Det är också semester och jag tror inte det görs någon större ansträngning för att täppa till gapet.

Min känsla är att man lägger sig på +4 vilket i så fall skulle innebära en ökning jämfört med förra måndagen. Platz.se anger att endast 35 personer ligger på IVA.
I Skåneland rapporterar Blekinge 1 död.
Citera
2020-08-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det förvånar mig inte ett dugg att någon tror det. Om jag visar dig en kurva över utvecklingen, är du beredd att ompröva den tanken då...? Känns det som att kurvan är på väg NED..?

Den där kurvan kommer aldrig kunna gå nedåt eftersom den visar dödstal - eller förväntar du dig kanske att man utför någon form av ritual för att återuppliva vissa?
Citera
2020-08-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Källa på det sista?
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

45,000 dödsfall i oförklarad överdödlighet i USA.

400 dödsfall i Sverige.

Justerat för befolkning har USA ungefär fyra gånger så stort mörkertal. Det skulle gott och väl placera dem högre än Sverige i dödlighet.
Citera
2020-08-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kommer inte komma något tillräckligt säkerhetstestat vaccin på flera år, det vet man. Eftersom det tar ett decennium att testa ett vaccin.

För resten vet man inte om det kommer något fungerande vaccin alls. Även 2020 är vaccin avancerad teknologi som i regel tar många år att utveckla, och 9 av 10 försök att utveckla vaccin misslyckas.

Jag skulle tvärtom säga att din strategi är vettig om man visste att det kom ett säkert vaccin redan i höst.

Det är goda nyheter då man jobbar på fler än 100 olika vaccin.

10 som funkar räcker bra för min del.

Att det sen skulle ta 10 år att utveckla ett vaccin är väl aningen överdrivet.
Citera
2020-08-03, 13:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang

I de flesta länder som hade sjukdomen för ett par månader sen pekar kurvorna neråt precis som de med största sannolikhet kommer göra om någon månad i USA med.

Folk har ju snackat om många miljoner döda i år och med nuvarande takt kanske vi kommer upp i 1,5 miljoner döda detta år.

Öppna upp Gröna Lund nu!
Citera
2020-08-03, 13:02
Medlem
Privata företagare de värsta smittspridarna, som vanligt. Pengarna skall in oavsett om man sätter hela världen i brand, bara det egna företagets egen lilka kvartalseapport och de egna redan höga lönerna och bonusarna tryggas.
Den här gången är det Hurtigruten som tar gärna risken att smitta en hel stad och släpper smittorisk passagare ut i byn och vidare till sina hembyar i Norge utan att varna smittskyddspersonal i Tromsö, utan att testa alla och isolera tills svaren har kommit. Det enda viktiga var att tömma båten innan myndigheterna hinner reagera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in