2020-08-03, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Snart är vi helt ensamma om att inte uppmana till munskydd vid trängsel:

Och ändå är vi snart ensamma med en avtagande smittokurva
Citera
2020-08-03, 09:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja, och jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att fortsätta så. Vad tror du?
Citera
2020-08-03, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din uppfattning. Detsamma gäller distansundervisning. De skulle då tvingas arbeta "dubbelt" heter det. Det har funnits en ovilja hela tiden. Hur svårt är det egentligen? Hela grundskolan följer en standardiserad läroplan. Skolverket skulle kunna spela in egna utbildningsfilmer på sin hemsida. Studiematerial skulle kunna skickas via post eller mail. Frågor kan hanteras via videolänk. Är övertygad om att engagerade föräldrar skulle kunna hjälpa till. Jag tror många elever faktiskt skulle klara sådan undervisning bättre än katederundervisning i klassrummen. Speciellt elever i behov av extra stöd. Vi lever inte på 1800-talet längre, men undervisningen i skolan sker på ett sådant sätt som den alltid har gjort. Det finns en ovilja att ändra.
De där föräldrarna som båda har heltidsjobb? Men du kanske lever kvar på 1800-talet då en hemmafru kunde engagera sig.
Citera
2020-08-03, 09:33
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursäkta? Det är du som är dum i huvudet som inte går direkt till ursprungskällan. Kallar mig lurad av vänster-media?!? Vad fan är det för sätt?

Det jag påstod var att han sagt att han har mögel i lungorna pga att ha vistats isolerad i 20 dagar i sitt hus. Vad det sedan verkligen är han har i lungorna är en helt annan sak! Det är ju pinsamt att du påstår att det är en medveten felöversättning när det är tydligt att du själv inte begriper portugisiska? Du litar fullt på de nyhetskanalerna som du menar är trovärdiga utan att bry dig om vad Bolsonaro verkligen sa. Mögel är ju dessutom en svamp? Höj nivån lite, tack.

Bolsonaro säger mycket riktigt att han har fått mögel i lungorna. Han fortsätter med att säga att efter att vara hemma isolerad i sitt hus i 20 dagar kan man få en massa andra saker ( ej kopplade till covid) etc.

”“Também, depois de 20 dias em casa, a gente pega outros problemas. Peguei mofo no pulmão”, brincou Bolsonaro em uma de suas lives na internet, na quinta-feira.

Live video där han säger detta:

https://youtu.be/mu2icjNDySU

haha du bevisar åter igen hur slö i skallen du är

poängen är att både du och media försöker vinkla det till att det är något slags skämt när det finns en mycket logisk och naturlig förklaring bakom det.. bolsonaro känner antagligen inte ens till problemet med mögelsvamp utan har bara fått diagnosen av en läkare i samband med sin covid-infektion.

att han fått det hemma i sin isolation är dessutom mycket möjligt, men han kan även ha fått det på sjukhuset.. det är inget varken du, jag eller han vet.

jag tror att du förstår att du gått på en vinklad historia här, du kände inte ens till problematiken bakom detta utan köpte det rakt av "HAHA HAN SKYLLER PÅ MÖGEL VILKEN IDIOT HAHAHA" ungefär så

ingen idé att fortsätta denna diskussion med dig då du uppenbarligen inte kan förstå vad det handlar om utan köper vänstermedias vinklade tolkningar rakt av.
Citera
2020-08-03, 09:37
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tar fhm mer på allvar än fb.
Vilket en stor majoritet svenskar också gör.

Majoriteten gör det bara av ren bekvämlighet.
Citera
2020-08-03, 09:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, tack! Och nu i juni/juli ca 59 år...
Det känns inte helt orimligt att medelåldern typ är konstant. Man kan nog iaf slå fast att medelåldern på IVA inte stödjer tesen, som någon presenterade här i tråden, om att personer nekats vård pga av ålder när det var "som värst".

Det går inte att avgöra med endast medelåldern som data. Men det ger kanske en indikation.

Man behöver titta på vilka åldersgrupper som blev sjuka den perioden. Man behöver också titta på åldern på de som dog samt även resultatet av inläggningen på IVA.
Citera
2020-08-03, 09:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Var ser du den någonstans?:

https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=DNK~FIN~NOR~SWE

Kom ihåg att vi var sena att komma igång med tester i Sverige.
Citera
2020-08-03, 09:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De där föräldrarna som båda har heltidsjobb? Men du kanske lever kvar på 1800-talet då en hemmafru kunde engagera sig.

Många jobbar på distans och kan lätt engagera sig i sina barns utbildning. Hur många minuter tror du att varje enskilt barn får stöd i skolan med 25-30 elever i varje klass? Enskilt stöd. Det är bara att dela undervisningstiden för en skoldag med elevantalet. Inte blir det högt inte. Ifråga om undervisning tror jag många gånger att den blir bättre hemifrån. Dessutom bättre studiero utan en massa dampbarn som stör.
Citera
2020-08-03, 09:44
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Det är inte omöjligt att den officiella siffran är för låg.

Att den officiella siffran inte är överdriven tydliggörs även av andra mått, som dödsorsaksintygen. Dessa, till skillnad från dödsbevisen som bara konstaterar dödsfall, är samlade kliniska bedömningar av orsaken till döden och utfärdas av ansvariga läkare. Enligt dödsorsaksintygen, som skickas in till Socialstyrelsen, uppgår antalet döda fram till den 20 juli 2020 till 5500 stycken. Detta är nästan lika många som antalet döda inom 30 dagar efter positivt test (5678 stycken den 20 juli 2020 enligt Folkhälsomyndigheten), men eftersom läkarna har upp till tre veckor på sig att skicka in intygen lär siffran få justeras upp betydligt. Att antalet döda enligt dödsorsaksintygen lär bli större än den officiella räkningen, antyder att det officiella dödstalet snarare är för lågt.
”

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
Inget av detta stärker dock någon hypotes om att det skulle pågå någon slags mörkning vilket var det jag bemötte. Vidhåller att Sverige är ett av länderna som räknar ”bäst” och efterjusteringen kommer att vara relativt liten jämförelsevis. Om man nu ville mörka kan man fundera på vad man vinner på att ”fila” på marginalen.
Citera
2020-08-03, 09:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Om man ser till Europa så är Sverige ett av de senaste länderna att vända smittkurvan från ökande till minskande. Det åstadkom andra länder mycket tidigare.
Citera
2020-08-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om man ser till Europa så är Sverige ett av de senaste länderna att vända smittkurvan från ökande till minskande. Det åstadkom andra länder mycket tidigare.
Ni som hatar Sverige kommer alltid hitta ett sätt att vinkla statistiken till Sveriges nackdel.
Citera
2020-08-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ja, och jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att fortsätta så. Vad tror du?

Jag tror som jag gjort hela tiden att det inte kommer fortsätta så utan att vi kommer få leva med detta virus alltid (i hela världen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in