2020-08-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt en FED-chef skulle USA nu tjäna på en nedstängning. Faktum är att jag tror de flesta länder skulle göra det. Det hela bygger på att man gör en nedstängning i 6-8 veckor vilket trycker ned smittan snabbt till ett minimum. Därefter kan man masstesta och smittspåra. Samhället kan öppna upp. Att inte göra någonting gör istället att man hamnar i ett lågintensivt vacum som lägger sig som en våt filt över ekonomin.
Galet att stänga ned USA igen speciellt under en väldigt viktig ekonomisk period. Coronavansinnet har varit vansinnigt nog redan.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-03 kl. 11:22.
Citera
2020-08-03, 11:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att många har haft smittan är inget negativt, det är något positivt.

Att ha haft en sjukdom har i princip samma skyddseffekt som ett vaccin, oftast bättre. Ingen skulle måla upp det som negativt eller osäkert att ha en tredjedel av befolkningen vaccinerade.
Att ha haft en ny okänd sjukdom som vi vet väldigt lite om är något negativt - vi vet nästan ingenting om sekvele med det här nya viruset.

Det bästa är ju naturligtvis att minimera smittan (på ett ekonomiskt försvarbart sätt) och invänta ett vaccin.

Ditt tankesätt är endast logiskt om vi på förhand skulle veta att det inte kommer något vaccin på flera år. Det skulle vara rationellt att resonera som du på 1980-talet - men nu är det faktiskt 2020. Vi behöver inte anamma en u-landsstrategi som går ut på att alla ska bli smittade.
Citera
2020-08-03, 11:20
Medlem
Vad gör ni av detta? I mina öron låter det som KI-rektorn är för munkavle i stället för munskydd. Eller tolkar jag fel?

– Vi måste undvika den negativa spiral som USA hamnat i, säger Ole Petter Ottersen, rektor på Karolinska institutet.

Vidare:

”En seriös debatt måste bygga på en anständig debattkultur. Att säga detta är inte ett angrepp på akademisk frihet – utan ett försvar av den”‚ skrev han.

Ottersen snyltar också på brevet där J K Rawlings tillsammans med 150 akademiker, kulturpersonligheter och aktivister varnar för cancel culture, dvs mobb som skriker att folk som yttrat sig ska uteslutas från sociala medier, ska avskedas eller liknande.

Kan inte riktigt se kopplingen till det svenska coronagate, och min känsla blir att KI-rektorn vill bara bidra till förvirringen i debatten och har som yttersta syfte att hindra debatten. Vanlig metod idag att slänga in vilka argument som helst som stöd för sin ståndpunkt. KI verkar ha ett horn i sidan mot Umeå. Kanske p g a att de lyckats bättre med smittskydd än KIs område.

https://www.dn.se/kultur-noje/universitetsrektorer-varnar-for-hart-tonlage-i-coronadebatten/
Citera
2020-08-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag bor i sverige.

Jag lär ha munskydd då jag jobbar i sjukvården.

Danmark börjar med munskydd. Väldigt smått och försiktigt. Men tyskland som har regler för munskydd har det ändå väldigt sällan. Nä, kommer inte komma krav på munskydd om inte spridningen tar fart igen.
När man ser på de som använder vanliga munskydd så undrar man om de är efterblivna för de har ofta stora glipor vid näsan och på sidorna och de har inte alltid glasögon heller.
Citera
2020-08-03, 11:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis är det förknippat med risker att förflytta sjuka eller svårt sjuka patienter.
Min poäng är att förflyttning mellan sjukhus i Sverige inte är något unikt för pandemin. Sverige är ett geografiskt stort och glesbefolkat land.

Menar du att samtliga sjukhus Region Stockholm saknade lediga platser på IVA vid någon tidpunkt?
Så länge som Potemkin-kulissen Älvsjö var öppen så fanns det definitionsmässigt lediga platser. Sen att man löste platsfrågan genom att höja ribban dramatiskt för vilka som skulle släppas in på IVA är en annan sak.
Citera
2020-08-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tror knappast det blir Norge heller. Tror det blir ingen. Munskydd är inte så poppis i Nordeuropa. Tyskarna är inte skitglada på merkel tex.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/K3OX9G/munnbind-kan-bli-anbefalt-i-norge-allerede-innfrt-pa-island-og-i-da
Verkar på g där med.
Island har tydligen också redan infört
Citera
2020-08-03, 11:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
När man ser på de som använder vanliga munskydd så undrar man om de är efterblivna för de har ofta stora glipor vid näsan och på sidorna och de har inte alltid glasögon heller.
Om jag bär munskydd så gör jag det för att skydda andra i trängseln på bussen och på ICA, om jag skulle råka vara presymptomatiskt eller asymptomatiskt smittad. Varför skulle man behöva glasögon för det?

Har du någon konstig ögonsjukdom som gör att du går runt och skvätter tårar på din omgivning, så att du behöver skydda dem från dina coronatårar eller?
Citera
2020-08-03, 11:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I en månad eller två till kanske, sen går USA om.

Trots att vi räknar döda i covid med generöst, och USA har mycket större oförklarad överdödlighet.

Källa på det sista?
Citera
2020-08-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/K3OX9G/munnbind-kan-bli-anbefalt-i-norge-allerede-innfrt-pa-island-og-i-da
Verkar på g där med.
Island har tydligen också redan infört

Om spridningen ökar kan det bli aktuellt i Norge. Hon säger exakt samma sak som Tegnell. Riktig massmördare den där Line Vold.
Citera
2020-08-03, 11:36
Medlem
Tonläget i den svenska coronadebatten har varit intensiv och utomlands har den varit hård – nu varnar flera rektorer vid svenska universitet för konsekvenserna vid ett eskalerande tonläge, skriver DN. Till skillnad från USA där tonaliteten är hård mellan forskare och politiker så är det i Sverige hårt debattklimat forskare sinsemellan.

https://www.dn.se/kultur-noje/universitetsrektorer-varnar-for-hart-tonlage-i-coronadebatten/
Citera
2020-08-03, 11:40
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Bra debattartikel av Jonas Gardell(trodde aldrig att jag skulle säga det) i Expressen idag som pekar på hur idiotisk och inkonsekvent vår strategi är.

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/-avga-vi-maste-fa-en-riktig-kulturminister/

"Sverige som landet upp och ner, nu helt utan logik eller konsekvens. Resa får vi göra igen. Kanske till Frankrike och gå på Disneyland. Eller till Tyskland och gå på de gigantiska nöjesfälten där. Men för Guds skull inte till Liseberg eller Gröna Lund. De måste hållas stängda om de så tvingas i konkurs."

"Eller kanske borde Danny åka till köpcentret Ullared med sin gitarr. Där är det knökfullt. Många, många tusen varje dag. Vilket är helt okej. Ingen smittspridning riskeras. Men ställ dig där och sjung, Danny, så måste Ullared tömmas på alla utom 50 personer på en gång."

"Varför är det okej med ett öppet Ullared men inte ett öppet Gröna Lund? Varför är det okej med ett fullpackat flygplan men inte med en fullsatt teater? Om man fattar beslut som får sådana förödande konsekvenser måste man åtminstone kunna redogöra för varför. Hur kommer det sig att corona enbart verkar smitta bara om någon spelar gitarr eller gör stand up comedy?"

"Amanda Lind, du menar säkert väl, men helt ärligt, jag tror inte du kan tillräckligt om kultur för att leda det här arbetet, och du har uppenbart inte kunnat hävda dig i regeringen. Vi kan inte ha en så svag främsta företrädare för oss.

Amanda Lind, du måste avgå. Nu. Vi måste få en riktig kulturminister. En som kan något, det allra minsta, om branschen. "
Citera
2020-08-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om spridningen ökar kan det bli aktuellt i Norge. Hon säger exakt samma sak som Tegnell. Riktig massmördare den där Line Vold.

De ska besluta i mitten av augusti, så skulle inte förvåna mig om det kommer på plats i tid innan det hinner börja öka smittspridningen så mycket. I Sverige ser det inte ut att gå åt det hållet, om inte det är så att branschen för kollektivtrafiken kommer efterfråga det i veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in