2020-08-03, 11:41
Medlem
ganglere2s avatar
Vaccin kan komma oväntat snabbt. Det forskas som bekant mycket om det runt om i världen.
Att satsa på flocken var alltså ett misstag för de som inte redan fattat det.

Citat:
Ryssland planerar massvaccinering i höst

Citat:
Redan i augusti kan det finnas ett coronavaccin redo i Ryssland

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssland-planerar-massvaccinering-i-host

Även Norge som tack vare resoluta åtgärder lyckats bra med att stoppa smittspridningen får fler utbrott.

Citat:
Hurtigrutten stoppar kryssningar

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/hurtigrutten-stoppar-kryssningar

Munskydd.

Citat:
Finland kan komma att rekommendera munskydd i landet.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/yle-finland-kan-rekommendera-munskydd

Citat:
Att använda munskydd rekommenderas redan av THL, men en ny eventuell rekommendation innebär att uppmaningen skärps.
Citera
2020-08-03, 11:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De ska besluta i mitten av augusti, så skulle inte förvåna mig om det kommer på plats i tid innan det hinner börja öka smittspridningen så mycket. I Sverige ser det inte ut att gå åt det hållet, om inte det är så att branschen för kollektivtrafiken kommer efterfråga det i veckan

Jag hoppas verkligen det.
Har väntat mig att FHM förr eller senare kommer med munskydd, troligen med motiveringen att någon annan kräver det. EU, kollektivtrafiken el.likn. Allt för att slippa erkänna att de hade fel och ändrar sig.
Citera
2020-08-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Om jag bär munskydd så gör jag det för att skydda andra i trängseln på bussen och på ICA, om jag skulle råka vara presymptomatiskt eller asymptomatiskt smittad. Varför skulle man behöva glasögon för det?

Har du någon konstig ögonsjukdom som gör att du går runt och skvätter tårar på din omgivning, så att du behöver skydda dem från dina coronatårar eller?
De flesta som går runt med skydd har inte det för att skydda andra utan sig själva.
Citera
2020-08-03, 11:56
Medlem
barkies avatar
Vet någon vart man kan vända sig för att anmäla medier?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRA2O9/nya-studier-kollektivtrafiken-ar-ingen-smitthard

Artikeln ovan kommer 2 veckor innan skolstart/semesterslut, ger ett starkt intryck av att kollektivtrafiken inte är så farlig.

Härlig timing va? Allt för att accelerera smittan. Man kallar även en enkätundersökning för forskning. Kollar man närmare på den är det ett skämt.

Jag anser att det är livsfarlig missinformation som sprids.
Citera
2020-08-03, 12:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De flesta som går runt med skydd har inte det för att skydda andra utan sig själva.
De påbud och krav på ansiktsmask som införts runt om i världen har införts för att hindra asymtomatiska från att sprida smittan mer än nödvändigt. Att du inte förstår det är inte speciellt förvånande då du ju inte förstår någonting överhuvudtaget.
Citera
2020-08-03, 12:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
När man ser på de som använder vanliga munskydd så undrar man om de är efterblivna för de har ofta stora glipor vid näsan och på sidorna och de har inte alltid glasögon heller.
Precis. Munskydd används ofta helt felaktigt. Ofta för att folk använder de mot sin vilja och därför gärna fuskar så gott det går. De tror ju ändå inte på att de gör nån nytta.
Citera
2020-08-03, 12:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vet någon vart man kan vända sig för att anmäla medier?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRA2O9/nya-studier-kollektivtrafiken-ar-ingen-smitthard

Artikeln ovan kommer 2 veckor innan skolstart/semesterslut, ger ett starkt intryck av att kollektivtrafiken inte är så farlig.

Härlig timing va? Allt för att accelerera smittan. Man kallar även en enkätundersökning för forskning. Kollar man närmare på den är det ett skämt.

Jag anser att det är livsfarlig missinformation som sprids.

Missinformation? För att det inte passar in på din verklighetsbild?

Sen är "studie" inte lika med forskning. Det står inget om forskning någonstans.
Citera
2020-08-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De påbud och krav på ansiktsmask som införts runt om i världen har införts för att hindra asymtomatiska från att sprida smittan mer än nödvändigt.
Fast nu är det väldigt många pensionärer och folk i riskgrupper som använder skydd som inte skyddar speciellt mycket och som sagt det bästa är om de som vet att de är sjuka stannar hemma.
Citera
2020-08-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vaccin kan komma oväntat snabbt. Det forskas som bekant mycket om det runt om i världen.
Att satsa på flocken var alltså ett misstag för de som inte redan fattat det.
Var det? Då måste det ju vara ett misstag att satsa på vaccin också.speciellt ett osäkert otestat vaccin som kanske inte ens kommer ut på marknaden öht.
Citera
2020-08-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Missinformation? För att det inte passar in på din verklighetsbild?

Sen är "studie" inte lika med forskning. Det står inget om forskning någonstans.

Men folk läser inte de finstilta och tänker efter , flesta läser väl bara rubriken och tar det som en hel sanning! Ja jag abser att det är mycket märklig atriken som råkar komma ut i samband med semester slut och skolstart..
Citera
2020-08-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Precis. Munskydd används ofta helt felaktigt. Ofta för att folk använder de mot sin vilja och därför gärna fuskar så gott det går. De tror ju ändå inte på att de gör nån nytta.

Ja precis som bilbälte och cykelhjälm. Folk klarar helt enkelt inte av det. Bilbälte ger en falsk trygghet som gör att folk kör i 180 knyck. Cyklar som galningar så fort de har hjälm på sig gör svenskarna också.

Det är därför man inte rekommenderar vare sig bilbälte eller cykelhjälm i Sverige.

Och eftersom man inte kunnat göra några dubbelblinda randomiserade studier på om det är farligt att köra bil när man är onykter så kan vi inte avråda från det heller. Finns ju inga vetenskapliga bevis för det. Bara anekdotiska bevis och det räcker ju inte långt i det här fallet.

Eller så använder man hjärnan, förnuftet och den samlade erfarenhet och vetenskap som finns:

https://www.youtube.com/watch?v=M1XAJpr1-wQ
Citera
2020-08-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Bra debattartikel av Jonas Gardell(trodde aldrig att jag skulle säga det) i Expressen idag som pekar på hur idiotisk och inkonsekvent vår strategi är.

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/-avga-vi-maste-fa-en-riktig-kulturminister/

"Sverige som landet upp och ner, nu helt utan logik eller konsekvens. Resa får vi göra igen. Kanske till Frankrike och gå på Disneyland. Eller till Tyskland och gå på de gigantiska nöjesfälten där. Men för Guds skull inte till Liseberg eller Gröna Lund. De måste hållas stängda om de så tvingas i konkurs."

"Eller kanske borde Danny åka till köpcentret Ullared med sin gitarr. Där är det knökfullt. Många, många tusen varje dag. Vilket är helt okej. Ingen smittspridning riskeras. Men ställ dig där och sjung, Danny, så måste Ullared tömmas på alla utom 50 personer på en gång."

"Varför är det okej med ett öppet Ullared men inte ett öppet Gröna Lund? Varför är det okej med ett fullpackat flygplan men inte med en fullsatt teater? Om man fattar beslut som får sådana förödande konsekvenser måste man åtminstone kunna redogöra för varför. Hur kommer det sig att corona enbart verkar smitta bara om någon spelar gitarr eller gör stand up comedy?"

"Amanda Lind, du menar säkert väl, men helt ärligt, jag tror inte du kan tillräckligt om kultur för att leda det här arbetet, och du har uppenbart inte kunnat hävda dig i regeringen. Vi kan inte ha en så svag främsta företrädare för oss.

Amanda Lind, du måste avgå. Nu. Vi måste få en riktig kulturminister. En som kan något, det allra minsta, om branschen. "

Välskrivet och tänkvärt helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in