2020-08-02, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Masslakt av arbeten i fordonsindustrin. Bostadspriserna fortsätter upp - diskrepansen är total och skapar kognitiv dissonans. Hur kan dessa ske samtidigt?

https://www.di.se/bil/branschexperten-jobbslakt-vantar-i-fordonsindustrin/

Man måste ha någonstans att bo. Därav ökar bostadspriserna. Det finns fler som efterfrågar bostäder i storstadsregionerna än vad det finns tillgängliga bostäder.
Citera
2020-08-02, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag håller med om att nybyggda lägenheter erbjuder mycket högre trivsel och lägre underhållskostnader men ingen som riktigt gott om pengar funderar på Liljeholmen. Det blir därför lite patetiskt när du dels påstår dig vara riktigt rik, vad har du sagt 50 millar typ, och dels är du intresserad av Liljeholmen. Dessutom har varken du eller din son råd att flytta till Stockholm.

Försök vara lite mer seriös och sluta fantisera ihop berättelser som inte går ihop., din trovärdighet hamnar på noll för alla som läser en del av det du skriver.

Men visst, efter att jag bott i både sekelskifteslägenhet, villa och nyproducerat så håller jag med om att nyproducerat ger högst trivsel. Som alltid ärm det dock viktigt att granska ekonomin i föreningen och själv undviker jag små föreningar som kan vara lite mer amatörmässigt styrda.

Helt rätt. De som har rådnatt lägga 105 000 per kvm för en stor lgh vill absolut inte bo i Liljeholmen (duh). Även om det byggdes 50 000 lgh till i Liljeholmen och priset per kvm skulle ned till 50 000 per kvm skulle det inte få paradvåningarna på tex söder att minska markant.
Citera
2020-08-02, 19:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Helt rätt. De som har rådnatt lägga 105 000 per kvm för en stor lgh vill absolut inte bo i Liljeholmen (duh). Även om det byggdes 50 000 lgh till i Liljeholmen och priset per kvm skulle ned till 50 000 per kvm skulle det inte få paradvåningarna på tex söder att minska markant.
Och om man vill bo i nybyggt? Det existerar knappt på Söder.

Jag tror du blandar ihop vad du själv tycker och vad "alla" tycker. Ett vanligt misstag. Men alla tycker inte som du. Det finns äldre par, familjer med 5 barn, familjer med en tonårsson, förstagångs-köpar-par med två höga löner, ensamstående miljardärer. Någon av dessa är du. Men inte alla.

Jag kan lätt tänka mig nybyggt på Liljeholmskajen eller gammalt vi Mariatorget. Det är bevis nog på att du har fel om du säger "alla".
Citera
2020-08-02, 20:01
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Jag tror du blandar ihop vad du själv tycker och vad "alla" tycker. Ett vanligt misstag. Men alla tycker inte som du. Det finns äldre par, familjer med 5 barn, familjer med en tonårsson, förstagångs-köpar-par med två höga löner, ensamstående miljardärer. Någon av dessa är du. Men inte alla.

Jag kan lätt tänka mig nybyggt på Liljeholmskajen eller gammalt vi Mariatorget. Det är bevis nog på att du har fel om du säger "alla".

Är du helt verklighetsfrånvänd? Läget är allt för den stora massan, ytterst få som är riktigt rika väljer att bo i lägenhet i Liljeholmen eller Sjöstaden. Du kan totaltenovera en äldre lägenhet från grunden om det är det man eftersöker.

Det är enkelt att googla var många rika bor, är det en slump att nästan alla bor i Stockholms innerstad trots att vissa inte ens jobbar eller har uppdrag i Stockholm.

Det är supertydligt var folk med pengar vill bo.
Citera
2020-08-02, 20:05
Medlem
lifeabroads avatar
Kommer aldrig glömma SEBs prognos på fallande bostadspriser om -20% under sommar/höst. Den publicerades i maj av någon amatör på deras kontor.

Samt alla de som skrek bostadskrasch på FB. Haha.
Citera
2020-08-02, 20:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Är du helt verklighetsfrånvänd? Läget är allt för den stora massan, ytterst få som är riktigt rika väljer att bo i lägenhet i Liljeholmen eller Sjöstaden. Du kan totaltenovera en äldre lägenhet från grunden om det är det man eftersöker.

Det är enkelt att googla var många rika bor, är det en slump att nästan alla bor i Stockholms innerstad trots att vissa inte ens jobbar eller har uppdrag i Stockholm.
Man kan aldrig få samma standard i ett lägenhet från 1920 som i en från 2020:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-ostermalm-stockholms-kommun-melodislingan-30,-1-tr-hus-7-16813195

Finns det ingen i tråden som varit på en visning med en våning byggd 2020? Det verkar inte så. Jag har det. De är underbara om det är en påkostad lägenhet. Stora fönster, stora balkonger eller terrasser, öppen planlösning, fantastiska våtrum.

Jag kan direkt se framför mig era egna badrum. Med en IKEA-tvättkorg i plast i en hörna köpt för 20 år sedan.
Citera
2020-08-02, 20:21
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Man kan aldrig få samma standard i ett lägenhet från 1920 som i en från 2020:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-5rum-ostermalm-stockholms-kommun-melodislingan-30,-1-tr-hus-7-16813195

Finns det ingen i tråden som varit på en visning med en våning byggd 2020? Det verkar inte så. Jag har det. De är underbara om det är en påkostad lägenhet. Stora fönster, stora balkonger eller terrasser, öppen planlösning, fantastiska våtrum.

Jag kan direkt se framför mig era egna badrum. Med en IKEA-tvättkorg i plast i en hörna köpt för 20 år sedan.

Vad är det för speciellt med den där lägenheten? Du får bättre standard om du renoverar själv då du kan välja ännu högre kvalitet än vad som är standard inom nyproduktion.

Angående lägenheten ovan så ligger den för det första på fel sida valhallavägen, antingen bor man på rätt sida där Östermalm börjar, eller så bor man på Gärdet för att få grönområden utanför porten. Det där är inte ett speciellt bra läge. Sen har vi terassen, enorm insyn och din utsikt är en tråkig fasad.

Såhär vill man ha en riktig terass: https://www.bosthlm.se/1028741/varvsgatan-6-vindslagenhet/fakta insynsskyddad och utsikt över takåsarna.
Citera
2020-08-02, 20:29
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Det är nog du som sitter med ett slitet badrum i din hyresrätt, alla har genomskådat dina lögner vid det här laget. Du har inte ens koll på vad du skriver, det verkar ändras på veckobasis hur mycket kapital du har, var du bor och bott tidigare, vad du jobbar och har jobbat med. Allt för att passa ditt inlägg.

Läser en del i aktietrådarna här, det är intressant hur du ständigt lyckas tjäna pengar trots att du alltid har fel i dina antaganden. Du kan inte förneka att du har haft extremt mycket fel om man läser dina gamla inlägg om börsen och aktier. Skribenter har ju tom varnat för dig och sammanställt många av dina gamla inlägg för att syna dina lögner i aktietrådarna.

Ena dagen har du tjänat över 30 miljoner på aktier senaste året, och andra dagen har du inte råd att hjälpa din son med en lägenhet. Tror du på riktigt att någon köper det där?
Citera
2020-08-02, 20:39
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det är nog du som sitter med ett slitet badrum i din hyresrätt, alla har genomskådat dina lögner vid det här laget. Du har inte ens koll på vad du skriver, det verkar ändras på veckobasis hur mycket kapital du har, var du bor och bott tidigare, vad du jobbar och har jobbat med. Allt för att passa ditt inlägg.

Läser en del i aktietrådarna här, det är intressant hur du ständigt lyckas tjäna pengar trots att du alltid har fel i dina antaganden. Du kan inte förneka att du har haft extremt mycket fel om man läser dina gamla inlägg om börsen och aktier. Skribenter har ju tom varnat för dig och sammanställt många av dina gamla inlägg för att syna dina lögner i aktietrådarna.

Ena dagen har du tjänat över 30 miljoner på aktier senaste året, och andra dagen har du inte råd att hjälpa din son med en lägenhet. Tror du på riktigt att någon köper det där?

Var det inte Lund-NoGo-zone som även ville visa sin expertis inom IT branschen genom att påstå att han varit "datakonsult" hela sitt liv? Alltid kul att framhäva sin expertis med att benämna sig själv med en benämning som inte ens används inom branschen.
Citera
2020-08-02, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är en bro mellan "söder" och liljeholmen. Det fina klientelet bor sedan ytterligare en promenad söder om Liljeholmen; i tex Gröndal eller Aspudden. Söder har prisbilder klart i paritet med dessa, eftersom sämre arbetskraft har en annan arbetssituation som kräver att chefen håller pli på dem (plus att de ofta jobbar rent fysiskt med armar och ben; flyttar på saker osv) - samt så konkurrerar de med företagande som behöver just den här typen av billigare arbetskraft, på samma mark. Du får alltså en effekt av centralisering som maxar priserna precis så långt detta sämre klientelet tål.

Välkommen till Stockholm. Du förstår mer när du växer upp (om du inte lyckas ta dig vidare i livet; det ännu lite finare klientelet bor en lång promenad från Stochkolm).
Senast redigerad av LarryLarry 2020-08-02 kl. 21:20.
Citera
2020-08-03, 06:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Det är en bro mellan "söder" och liljeholmen. Det fina klientelet bor sedan ytterligare en promenad söder om Liljeholmen; i tex Gröndal eller Aspudden. Söder har prisbilder klart i paritet med dessa, eftersom sämre arbetskraft har en annan arbetssituation som kräver att chefen håller pli på dem (plus att de ofta jobbar rent fysiskt med armar och ben; flyttar på saker osv) - samt så konkurrerar de med företagande som behöver just den här typen av billigare arbetskraft, på samma mark. Du får alltså en effekt av centralisering som maxar priserna precis så långt detta sämre klientelet tål.

Välkommen till Stockholm. Du förstår mer när du växer upp (om du inte lyckas ta dig vidare i livet; det ännu lite finare klientelet bor en lång promenad från Stochkolm).

Gröndal och Aspudden har alltså priser över 100 000 per kvm på 70-90 kvm? Tjena..
Citera
2020-08-03, 06:32
Avslutad
Citat:

Om det var så attraktivt att bo i nybyggt skulle priserna reflektera det. Det är läget som gäller för 9 av 10.Allt annat är sekundärt. Om så inte var fallet skulle det inte vara väldigt mycket billigare att bo med sjöutsikt (och solnedgång) i Hornsberg än på Norr Mälarstrand. Undantagen är de som vill ha trygga villaområden.

Man betalar för att ha allt i innerstan nära. Att behöva promenera 30-40 minuter extra drar såklart ner prisbilden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in