2020-08-02, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag är inte insatt i Hammarby sjöstad men det finns gott om andra nyproducerade BR som haft god ekonomi från början och inga problem med fuskbyggen.

Jag har vänner som bott i Sjöstan, Liljeholmskajen OCH Hornsberg strand. ALLA har haft problem med den urusla kvalitén. Dvs alla tre profilområden nära vattnet i Stockholm.

Finns mycket skrivet om dessa områden om man letar lite.
Citera
2020-08-02, 12:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Frågar du alla på Liljeholmskajen om de skulle byta sina lgh mot likadana med utsikt över vattnet och hela Stockholm på södermalm hade 9 av 10 tagit det DIREKT!
Det är naturligtvis spekulation från din sida, sannolikt byggd på ingenting (?) utom din egen smak. Jag spekulerar själv i att du har fel. Det bygger jag på att priserna där bara är något lägre än på bästa läge på Söder men köparna valde ändå Liljeholmskajen. Nytt slår gammalt för många. Dock finns det väldigt mycket nytt till salu nu, och de springer inte precis iväg. Priserna är för höga.
Citera
2020-08-02, 12:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har vänner som bott i Sjöstan, Liljeholmskajen OCH Hornsberg strand. ALLA har haft problem med den urusla kvalitén. Dvs alla tre profilområden nära vattnet i Stockholm.

Finns mycket skrivet om dessa områden om man letar lite.

Jag känner som sagt var till exempel som inte alls haft problem och god ekonomi så jag köper inte resonemanget att nyproducerat måste vara dåligt, det kan tvärtom också var bra boenden både rent ekonomiskt och trivselmässigt då moderna lägenheter har fina planlösningar, stora fönster, balkonger mm.
Citera
2020-08-02, 12:29
Medlem
Masslakt av arbeten i fordonsindustrin. Bostadspriserna fortsätter upp - diskrepansen är total och skapar kognitiv dissonans. Hur kan dessa ske samtidigt?

https://www.di.se/bil/branschexperten-jobbslakt-vantar-i-fordonsindustrin/
Citera
2020-08-02, 12:43
Medlem
Citat:
5 år.räcker inte långt. Har andra vänner som flyttat in i nybyggda radhus där man inte bultat väggarna varpå färgen konstant spricker. En kille som är hantverkare sålde kvickt. "Kommer inte vara värt en spänn om 20 år" var hans omdöme.

Ett annat exempel är olika hustillverkare som bygger tak utan takpapp. De är så dåliga att de får prickar i beskikntingprotokoll även om de byggdes igår.

Dagens nybyggen är ofta medvetna fuskbyggen för att spara tid. De smakfullt renoverade sekelskiftshusen däremot står stabila i 50 år.

Frågar du alla på Liljeholmskajen om de skulle byta sina lgh mot likadana med utsikt över vattnet och hela Stockholm på södermalm hade 9 av 10 tagit det DIREKT!
Man kan lika gärna argumentera på liknande sätt mot äldre hus då vissa innehåller mindre trevliga byggnadsmaterial. Det finns även äldre fastigheter med tveksamma bygglösningar som var godkända när fastigheten uppfördes, men som man inte skulle använda sig av i dag då man vet att det genererar problem över tid. Man får helt enkelt göra en helhetsbedömning av det aktuella objektet.
Citera
2020-08-02, 12:53
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Masslakt av arbeten i fordonsindustrin. Bostadspriserna fortsätter upp - diskrepansen är total och skapar kognitiv dissonans. Hur kan dessa ske samtidigt?

Bara för att arbetslösheten stiger så betyder det inte att tillgångspriserna behöver påverkas, vilka sektorer som drabbas och hur många jobb som försvinner påverkar såklart. Att industrijobb försvinner är såklart inte lika kritiskt som om IT- eller finansjobb skulle börja försvinna.

Stimulanserna påverkar såklart också, kom ihåg att det kommer vara betydligt billigare för staten att stimulera än låta en ekonomisk krasch inträffa.
Citera
2020-08-02, 13:59
Avslutad
Citat:

Räntan är toklåg och bankerna gödslar med krediter. Arbetslösheten måste sannolikt upp mot 15% innan det ger effekt. Än så länge är.mest.enskilda branscher drabbade.
Citera
2020-08-02, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är naturligtvis spekulation från din sida, sannolikt byggd på ingenting (?) utom din egen smak. Jag spekulerar själv i att du har fel. Det bygger jag på att priserna där bara är något lägre än på bästa läge på Söder men köparna valde ändå Liljeholmskajen. Nytt slår gammalt för många. Dock finns det väldigt mycket nytt till salu nu, och de springer inte precis iväg. Priserna är för höga.

Snabb koll på 3-4 or på 70-100 kvm på Liljeholmskajen på Hemnet visar ett snitt på 65-70 000 per kvm. Möjligen 75 000 för de med bäst sjöutsikt.

Lägenheter ovanför söder mälarstrand i samma storlek med sjöutsikt går för runt 100 000 per kvm eller mer. Rätt signifikant skillnad mao.
Citera
2020-08-02, 14:27
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Snabb koll på 3-4 or på 70-100 kvm på Liljeholmskajen på Hemnet visar ett snitt på 65-70 000 per kvm. Möjligen 75 000 för de med bäst sjöutsikt.

Lägenheter ovanför söder mälarstrand i samma storlek med sjöutsikt går för runt 100 000 per kvm eller mer. Rätt signifikant skillnad mao.
Över 100k per kvadrat på söder för en stor lägenhet 5a eller större finns knappt, enligt booli har det sålts 20 sådana genom alla tider, nästan ingen av dem med sjöutsikt möjligen Fiskargatan och Hökens gata.

Det finns inte många lägenheter på söder med sjöutsikt. Ibland undrar jag om du ens bor i Stockholm. Söder Mälarstrand har knappast heller lägenheter fast du hade det som exempel, det är bara berg. Något är skumt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-08-02 kl. 14:31.
Citera
2020-08-02, 14:43
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:

Bankerna kan med en knapp tryck fixa fram pengar vilket de lånar ut till staten som med stimulans håller upp priserna. Sedan ska detta betalas av skattebetalarna i framtiden dvs, dina barnbarn och barnbarnsbarn som tvingas slava och betala tillbaka lånen + ränta dessa privata banker. Dina barnbarn ska också genom skatten tvingas rädda bankerna och andra privata aktörer som har makt över dig och dina barnbarns framtid. För att förenkla saken så är vi slavar som måste jobba för att dessa upprätthålla bankernas system med vinster mm.

Har du inte märkt att inga fängslas gällande stora ekobrott?

https://youtu.be/iFDe5kUUyT0
Citera
2020-08-02, 15:36
Avslutad
Citat:
Över 100k per kvadrat på söder för en stor lägenhet 5a eller större finns knappt, enligt booli har det sålts 20 sådana genom alla tider, nästan ingen av dem med sjöutsikt möjligen Fiskargatan och Hökens gata.

Det finns inte många lägenheter på söder med sjöutsikt. Ibland undrar jag om du ens bor i Stockholm. Söder Mälarstrand har knappast heller lägenheter fast du hade det som exempel, det är bara berg. Något är skumt.

Jag pratar om utsikten för de många lgh som ligger ovanför söder mälarstrand.

5or har jag inte tittat på. Men i det spann jag talade om finns gott om exempel som ligger runt 105 000 per kvm;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-stockholms-kommun-mariagrand-1-1103172

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-mariaberget-stockholms-kommun-bastugatan-31-1213105

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-hogalid-stockholms-kommun-heleneborgsgatan-6b,-2-tr-1117706

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-maria-gamla-stan-hogalid-stockholms-kommun-varvsgatan-1b,-5-tr-1209476

Vid liljeholmskajen säljs lägenheterna generellt för runt 70 000 per kvm i detta segment med något enstaka exempel över 80 000 det senaste året. Vi pratar alltså om nästan 30-40% i skillnad för likvärdiga lägenheter.
Senast redigerad av flanders 2020-08-02 kl. 15:42.
Citera
2020-08-02, 16:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Priset är inte avskräckande på nybyggt jämfört med 1920-tals-innerstads-hus, om man tänker på att ett stambyte i ett inte jättestort hus kostar 40 mkr. Jag har bott på Frejgatan i 1800-talshus, fantastiskt charmigt. Men jag rekommenderar dig, flanders, och cunt att gå på en visning av en nybyggd lägenhet. Makalös standard, 0 kr i renoveringskostnader de 20 första åren, föreningen har 0 kr i kostnad de 30-50 första åren. Prova Liljeholmskajen imorgon söndag och vidga era perspektiv. Vackert sjöläge med utblick över söders nejder. Samma i Hammarbyhamnen, bästa läge med sjöutsikt och tvärbana. Nybyggt är en given kandidat när jag letar lägenhet i Stockholm. Priserna måste dock ner en bit, 80k per kvadrat känns girigt när jag vet att det kostat 40k att bygga + tomten. Ännu värre i Oscars lägenheter + Melodislingan över 100k per kvm. Då köper jag nog hellre gammalt med toppläge på Norr Mälarstrand. De kommer aldrig att sälja.

Jag håller med om att nybyggda lägenheter erbjuder mycket högre trivsel och lägre underhållskostnader men ingen som riktigt gott om pengar funderar på Liljeholmen. Det blir därför lite patetiskt när du dels påstår dig vara riktigt rik, vad har du sagt 50 millar typ, och dels är du intresserad av Liljeholmen. Dessutom har varken du eller din son råd att flytta till Stockholm.

Försök vara lite mer seriös och sluta fantisera ihop berättelser som inte går ihop., din trovärdighet hamnar på noll för alla som läser en del av det du skriver.

Men visst, efter att jag bott i både sekelskifteslägenhet, villa och nyproducerat så håller jag med om att nyproducerat ger högst trivsel. Som alltid ärm det dock viktigt att granska ekonomin i föreningen och själv undviker jag små föreningar som kan vara lite mer amatörmässigt styrda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in