2020-05-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det är många som har drivit småföretag inom bygg/fastighet, industri, restaurang och liknande som haft det mycket bra de senaste 20 åren. De har utöver en normal lön oftast kunnat plockat ut minst ett par hundra tusen i utdelning i varje år. De har inte haft några problem under den här tiden att köpa på sig en bra villa och byta upp sig med jämna mellanrum utan att behöva dra på sig så betungande lån.

Känner många som använder just schablonbeloppet på ca ~170 tkr per år för att ta ut ~135 tkr enkelt till 20% beskattning som oavkortat används till boendet. Närmare 12k per månad netto ger mycket hushåll. Om dessutom båda i familjen har ett sådant upplägg så ska det mycket till om inte bostaden är helt finansierad med kanske det enklaste skatteupplägget som finns.
Citera
2020-05-26, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det var ett misstag att ens skriva ut siffror i mitt inlägg, avsikten var mer att min magkänsla säger att priserna kommer gå ned under närmaste året och en nedfall på 10% skulle ändå bli 1,3m vilket är mycket pengar.

Syftet med flytten är inte att imponera på andra utan för att flytta från problem. Skolorna kring oss är enormt stökiga och ser ingen lösning på sikt. Gräver man i min historik så hittar man referenser till att vi funderat på utlandsflytt. Istället satsar vi nu på ett flytta till tryggare område. Nya huset skulle inte varit väsentligt annorlunda än vårt nuvarande. Men helt annat område.

Inte dugg orolig för vår ekonomi. Vi tömmer inte våra tillgångar för att flytta, och 70% belåningsgrad är en bra nivå tycker jag om jag bollar räntekostnader + amortering 1% kontra hur man kan få pengar att växa på annat håll. Ville vi har <50% belåningsgrad så går det också. Vi har bra ekonomi, flera inkomstkällor. Bra löner, utdelningar och underliggande värde i egna företag. Givetvis kan allting skita sig, men jag ser det som att vi har många livlinor innan vi hamnar på gatan.

Förstår barnaspekten. Även områden som anses hysade har ofta usla skolor, brottslighet etc. Flyttar du till Danderyd eller liknande är du safe.

Men som du säger. Planerar du att köpa betydligt dyrare kan du tjäna på att vänta. Risken är dock att premiumobjekt som du kollar på inte rör sig alls. Det jag ser på marknaden nu är att premiumobjekten står sig lika starka som tidigare medan mellanskiktet minskat markant i värde.
Citera
2020-05-26, 12:51
Avslutad
Citat:
Känner många som använder just schablonbeloppet på ca ~170 tkr per år för att ta ut ~135 tkr enkelt till 20% beskattning som oavkortat används till boendet. Närmare 12k per månad netto ger mycket hushåll. Om dessutom båda i familjen har ett sådant upplägg så ska det mycket till om inte bostaden är helt finansierad med kanske det enklaste skatteupplägget som finns.

Nej det är ju en fördel som vanliga löntagare givetvis inte kan unna sig.
Citera
2020-05-26, 12:57
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Köper jag hus nu skulle jag iaf vilja ha 10% Coronarabatt
Citera
2020-05-26, 13:00
Medlem
Citat:
Promenerar man runt i en villaförort med villor i 8-10 miljonersklassen på kvällen så stå det en skåpvagn tillhörande målerifirma, rörmokeri eller liknande på var och varannan garageuppfart.
Citera
2020-05-26, 13:01
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Är det innanför eller utanför tullarna? Det jag ser är att områden som Lindhagen eller utkanterna av Södermalm gått ner tydligt medan en bra lgh i Vasastan ligger på precis samma nivåer som tidigare. Även lägenheter i närförorter som Årsta, Bromma, Solna verkar ha drabbats tydligt.

Mitt exempel räknas som närort.

Hur nära är vi gränsen där människor börjar tänka att fönstret där de faktiskt HAR RÅD att sälja krymper och det blir säljpanik. För så fort en kritisk massa börjar tänka så kommer INGEN att köpa.
Citera
2020-05-26, 13:51
Medlem
Citat:
De köper heller inte villor för +10 msek.

Exakt min generation 90 talister sitter ofta på bostadsrätter på 1-2 miljoner kronor i stockholmsområdet.
Citera
2020-05-26, 13:56
Medlem
Citat:
Förstår barnaspekten. Även områden som anses hysade har ofta usla skolor, brottslighet etc. Flyttar du till Danderyd eller liknande är du safe.

Men som du säger. Planerar du att köpa betydligt dyrare kan du tjäna på att vänta. Risken är dock att premiumobjekt som du kollar på inte rör sig alls. Det jag ser på marknaden nu är att premiumobjekten står sig lika starka som tidigare medan mellanskiktet minskat markant i värde.

Ja, det är oerhört frustrerande att behöva betala sig ur en sits som inte borde finnas och vi är så klart tacksamma för att vi har möjligheten till skillnad från vänner och bekanta. Senaste 2 åren har det gått rakt utför i vårt område. Från att ha varit ett lugn skola (som äldsta barnet snart går ur) så är utbrända lärare och kaosartade lektioner vardag. Än så länge inget våld inblandat, men det är väl bara en tidsfråga.
Citera
2020-05-26, 14:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Och jag svarade dig; Sveriges ekonomiska välbefinnande i förhållande till övriga EU länder. Definitionen fattig är trots allt relativ.
En ren ad hoc definition mao
Citera
2020-05-26, 16:13
Avslutad
Citat:
Ja, det är oerhört frustrerande att behöva betala sig ur en sits som inte borde finnas och vi är så klart tacksamma för att vi har möjligheten till skillnad från vänner och bekanta. Senaste 2 åren har det gått rakt utför i vårt område. Från att ha varit ett lugn skola (som äldsta barnet snart går ur) så är utbrända lärare och kaosartade lektioner vardag. Än så länge inget våld inblandat, men det är väl bara en tidsfråga.

Jag hör vad du säger. Tror dock risken är överhängande att du i höst har svårt att få 7 msek för din befintliga villa medan 13msek villan på Lidingö eller i Danderyd fortfarande kostar 13msek.

Detta givet den utveckling jag ser nu och utvecklingen i tidigare nedgångar. Jag har varit i dina prisegment och kollat i många år nu..
Citera
2020-05-26, 16:13
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En ren ad hoc definition mao

Betydligt mer solid än din Lyxfällanvariant.
Citera
2020-05-26, 16:33
Medlem
Citat:
Är det innanför eller utanför tullarna? Det jag ser är att områden som Lindhagen eller utkanterna av Södermalm gått ner tydligt medan en bra lgh i Vasastan ligger på precis samma nivåer som tidigare. Även lägenheter i närförorter som Årsta, Bromma, Solna verkar ha drabbats tydligt.
I Solna har det inte märkts av någon tydlig prisnedgång enligt en bekant som letar där. De ligger enligt denne kvar på ungefär samma nivåer. Objekten på områden i Bromma som jag känner till säljs på ungefär samma nivåer som tidigare. Känslan är kanske att säljprocessen är lite trögare, men det verkar även finnas objekt som det blir bra budgivning om. I slutändan är det de sålda objekten som handlar i statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in