Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Det var ett misstag att ens skriva ut siffror i mitt inlägg, avsikten var mer att min magkänsla säger att priserna kommer gå ned under närmaste året och en nedfall på 10% skulle ändå bli 1,3m vilket är mycket pengar.
Syftet med flytten är inte att imponera på andra utan för att flytta från problem. Skolorna kring oss är enormt stökiga och ser ingen lösning på sikt. Gräver man i min historik så hittar man referenser till att vi funderat på utlandsflytt. Istället satsar vi nu på ett flytta till tryggare område. Nya huset skulle inte varit väsentligt annorlunda än vårt nuvarande. Men helt annat område.
Inte dugg orolig för vår ekonomi. Vi tömmer inte våra tillgångar för att flytta, och 70% belåningsgrad är en bra nivå tycker jag om jag bollar räntekostnader + amortering 1% kontra hur man kan få pengar att växa på annat håll. Ville vi har <50% belåningsgrad så går det också. Vi har bra ekonomi, flera inkomstkällor. Bra löner, utdelningar och underliggande värde i egna företag. Givetvis kan allting skita sig, men jag ser det som att vi har många livlinor innan vi hamnar på gatan.
Förstår barnaspekten. Även områden som anses hysade har ofta usla skolor, brottslighet etc. Flyttar du till Danderyd eller liknande är du safe.
Men som du säger. Planerar du att köpa betydligt dyrare kan du tjäna på att vänta. Risken är dock att premiumobjekt som du kollar på inte rör sig alls. Det jag ser på marknaden nu är att premiumobjekten står sig lika starka som tidigare medan mellanskiktet minskat markant i värde.