2020-08-02, 18:32
Medlem
Dukanva85s avatar
Ja, precis som rubriken lyder undrar jag om jag är alldeles för lättretlig när det kommer till ATT FOLK VÄGRAR ANVÄNDA BLINKERS?
Ska inte det sitta i reflexen att använda blinkersjäveln. Oavsett det kommer bilar framför, bakom eller inte en enda jävla bil. Upplevde inte när jag var yngre att det var såhär. Jag är gångtrafikant, jag ska över vägen vid en korsning i spöregn en bil kommer backen uppifrån som sedan svänger höger utan att blinka, jag hade alltså redan kunnat springa över för längesedan! Jag VET att det inte är övergångsställe för det finns fan inte på min gata. De två korsningar jag bor emellan smäller det flera gånger i veckan. Om jag nu vill att någon tar tag i det. Hur gör jag?
Citera
2020-08-02, 18:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Ja, precis som rubriken lyder undrar jag om jag är alldeles för lättretlig när det kommer till ATT FOLK VÄGRAR ANVÄNDA BLINKERS?
Ska inte det sitta i reflexen att använda blinkersjäveln. Oavsett det kommer bilar framför, bakom eller inte en enda jävla bil. Upplevde inte när jag var yngre att det var såhär. Jag är gångtrafikant, jag ska över vägen vid en korsning i spöregn en bil kommer backen uppifrån som sedan svänger höger utan att blinka, jag hade alltså redan kunnat springa över för längesedan! Jag VET att det inte är övergångsställe för det finns fan inte på min gata. De två korsningar jag bor emellan smäller det flera gånger i veckan. Om jag nu vill att någon tar tag i det. Hur gör jag?

Blinkers är extratillbehör på dyrare bilar av vissa företrädesvis tyska märken, trodde det var allmän kännedom?

Det handlar nog mest om hur man blivit utbildad en gång i tiden, kan skratta åt mig själv när jag i en korsning på en tom väg mitt i natten kan inse att jag sitter och blinkar...

Finns nog inte så mycket att göra åt det, polisen kan bötfälla men de verkar inte ha tid med trafiken överhuvudtaget och då hamnar detta "brott" långt ner på listan.
Citera
2020-08-02, 19:09
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Blinkers är extratillbehör på dyrare bilar av vissa företrädesvis tyska märken, trodde det var allmän kännedom?

Det handlar nog mest om hur man blivit utbildad en gång i tiden, kan skratta åt mig själv när jag i en korsning på en tom väg mitt i natten kan inse att jag sitter och blinkar...

Finns nog inte så mycket att göra åt det, polisen kan bötfälla men de verkar inte ha tid med trafiken överhuvudtaget och då hamnar detta "brott" långt ner på listan.
Att du sitter och blinkar mitt i natten i en tom korsning tycker jag är en riktigt bra egenskap! Tycker som sagt det ska sitta i handleden att bli ja oavsett om det är trafik. Här där jag bor skiter de tydligen i allt som har med just blinkers och högerregeln att göra.
Citera
2020-08-02, 19:49
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Jag håller med dig, det är ett oskick att inte blinka! Det handlar absolut inte om att du blivit moralkärring, utan det borde sitta i ryggmärgen på alla som är ute på vägarna! Smäller det ofta där du bor så ring kommunen och fråga om de kan titta närmare på ert område, om det är möjligt att göra det säkrare med hjälp av tydligare markeringar, kanske en stopskylt och ett övergångsställe. Bättre att ta tag i det nu direkt än att vänta på att nåt allvarligt händer.
Citera
2020-08-02, 20:15
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:

Ofta i kombination med etnicitet av utomnordisk karaktär tycker jag mig ha märkt. Svårt att blinka om man ska blatta sig maximalt i trafiken..

Citat:

.
Det är om inte annat, en god vana. Du ska blinka.
Hur vet dessutom att där inte finns andra trafikanter, cyklist utan ljuse, gångtrafikant e.t.c. , alltså bättre att blinka utifall att..
Citera
2020-08-02, 20:32
Medlem
AyBruhs avatar
Håller med dig, odugligt att inte kunna använda blinkers.

I rondeller har vi dock riktigt konstiga regler, finns 2 olika sätt som ska vara korrekta men egentligen är bara 1 sätt korrekt, logiskt sett.

När man åker in i rondellen skall man blinka och samma sak när man ska ut. Ska man bara igenom rondellen så blinkar när man ska ut.

Problemet här är att så länge du blinkar när du ska ut så har du enligt lag gjort ”rätt”, dvs du kan ta 2 varv i rondellen utan att blinka så länge du blinkar när du ska ut.

Ingen annan som stör sig på detta?
Citera
2020-08-02, 20:45
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyBruh
Håller med dig, odugligt att inte kunna använda blinkers.

I rondeller har vi dock riktigt konstiga regler, finns 2 olika sätt som ska vara korrekta men egentligen är bara 1 sätt korrekt, logiskt sett.

När man åker in i rondellen skall man blinka och samma sak när man ska ut. Ska man bara igenom rondellen så blinkar när man ska ut.

Problemet här är att så länge du blinkar när du ska ut så har du enligt lag gjort ”rätt”, dvs du kan ta 2 varv i rondellen utan att blinka så länge du blinkar när du ska ut.

Ingen annan som stör sig på detta?
Jag känner mig så himla dum nu, men jag går inte ens körkort. DÄREMOT Känner jag att jag har mer koll än de flesta i trafiken. Just rondeller verkar vara ett svårt problem för att trafikanter. Men så är ju reglerna jävligt kluriga också! Jag ska tillägga att när jag är ute som gångtrafikant och bilar inte blinkar brukar jag med stor gest "blinka" med händerna! Det här hänt flera gånger 2 gånger att jag smällt nävarna i bilars motorhuv just för att de inte blinkar eller att de kört i en korsning men jag har grön gubbe. Är så trött på alla möööppar i den här stan.
Kan sitta på balkongen och se det smälla i korsningarna mellan lägenheten.
Citera
2020-08-02, 20:46
Medlem
Baalzamons avatar
Jag blinkar fan inte för fotgängare och cyklister, någon måtta får det vara. Den dagen de börjar blinka för mig skall jag överväga saken.
Citera
2020-08-02, 20:47
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Ofta i kombination med etnicitet av utomnordisk karaktär tycker jag mig ha märkt. Svårt att blinka om man ska blatta sig maximalt i trafiken..

Det är om inte annat, en god vana. Du ska blinka.
Hur vet dessutom att där inte finns andra trafikanter, cyklist utan ljuse, gångtrafikant e.t.c. , alltså bättre att blinka utifall att..
Precis man vet ju inte det. Så var kommer denna slapphänthet ifrån nu? Jag är född 85 (uppenbarligen) men när jag var yngre kan jag fan inte minnas att det var såhär...
Citera
2020-08-02, 20:57
Medlem
Citat:

Min körskollärare sa att om man ALLTID blinkar så blir det en vana och till slut tänker man inte på det utan det går automatiskt.
Det var över 30 år sedan som han sa så och jag kan ibland känna mig lite löjlig när jag kör ut från garageuppfarten med blinkersen på. Att inte blinka känns lika fel som att köra utan bälte.

Även jag blinkar på en tom väg mitt i natten.

EDIT: Det är ju de som jag missat att se som förmodligen har störst nytta av att veta hur jag tänker köra.
Senast redigerad av Typ3 2020-08-02 kl. 21:00.
Citera
2020-08-02, 21:52
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Precis man vet ju inte det. Så var kommer denna slapphänthet ifrån nu? Jag är född 85 (uppenbarligen) men när jag var yngre kan jag fan inte minnas att det var såhär...

Jag är drygt 10 år äldre än dig och jag tycker det har försämrats senjag tog körkort, eller så börjar jag också bli en gringubbe..

Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Min körskollärare sa att om man ALLTID blinkar så blir det en vana och till slut tänker man inte på det utan det går automatiskt.
Det var över 30 år sedan som han sa så och jag kan ibland känna mig lite löjlig när jag kör ut från garageuppfarten med blinkersen på. Att inte blinka känns lika fel som att köra utan bälte.

Även jag blinkar på en tom väg mitt i natten.

EDIT: Det är ju de som jag missat att se som förmodligen har störst nytta av att veta hur jag tänker köra.

Min körskollärare var stenhård med blinkers och om man glömde det, frågade han lite syrligt om jag trodde medtrafikanterna var tankeläsare..
Jag blinkar också i tid och otid, hellre övertydlig än nonchalant Blinka din jävel! vill jag skrika åt folk ..
Citera
2020-08-02, 21:59
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag blinkar fan inte för fotgängare och cyklister, någon måtta får det vara. Den dagen de börjar blinka för mig skall jag överväga saken.
Ooouch, det var rejält svar på tal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in