2020-09-13, 10:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Herregud så mycket dravel om nåt som det finns en egen tråd om.

Svaret på frågan är kort att folk är idioter. Men om jag ska utveckla det lite så består det av olika grupper idioter.

Första gruppen är de som inte förstår att bilkörning är ett interpersonellt samspel där man tydligt behöver visa sina avsikter för att förenkla varandras tillvaro. De tror att de kör i ett socialt vacuum där de är de enda själarna som existerar. Dessa förare kör ofta Saab eller BMW, men det finns förstås andra förekommande bilmärken.

Andra gruppen inser att det finns andra människor i trafiken, men de tror att alla andra kan läsa deras tankar. Det är oklart hur stor denna grupp är, och är inte direkt knuten till vissa bilmärken.

En mera tydlig grupp är de som tror att de är smarta. De använder bara blinkers när det "behövs", så att de inte blinkar "i onödan". Det har inget med sparsamhet att göra, de är bara "smarta". Problemet med detta belyses av ett exempel tidigt i tråden, det är mörkt och till synes folktomt, varför blinka? Jo, väldigt många gånger när dessa idioter tror de är smarta så finns det andra trafikanter som de inte förstått undrar över deras avsikt. Det kan vara fotgängare eller cyklister de inte sett eller förstått står och väntar på att de ska köra förbi fastän de tänkte svänga av. Men det kan också vara bilister som dessa idioter missat. Såna här träffar jag på varje dag. Deras självupplevda "smarthet" är i praktiken bevisad dumhet. Dessa kör ofta Volvo, VW, Audi eller Mercedes, men många variationer finns. De är så gott som alltid män.

Till sist har vi den grupp som vet att man ska blinka, och som också gör det. Men de har inte lyckats förstå att blinkersen ska användas att visa sin avsikt, inte visa att man svänger. Motoriken och framförhållningen är så usel så att de ofta redan börjat svänga när de blinkar. I de värsta men tyvärr ganska vanliga fallen börjar de blinka efter att de korsat väglinjerna till nästa fil. Enda informationen de ger till medtrafikanterna är de troligen inte har svimmat vid ratten. Ett annat vanligt fel de gör är att först bromsa på väg i hög fart, sedan börja blinka när hastigheten är låg. Könsfördelningen är ganska jämn i denna grupp. De flesta bilmärken finns representerade.

Med dessa grupper täcker vi en stor del av landets befolkning. Som tur är finns det en liten grupp förare som börjar blinka i god tid innan sväng eller inbromsning, oavsett om de tror/"vet" att det "behövs". Även här är könsfördelningen hyfsat jämn. Förarna kör ofta japanska bilmärken, Skoda eller i vissa fall Volvo. Häromdagen tror jag faktiskt jag såg en BMW-förare göra detta. Hoppet är inte HELT ute för mänskligheten, även fast man jävligt ofta har anledning att tro det...

Krama varandra i trafiken.

Ett mycket bra inlägg. Håller med om allt!

Egoisterna som skiter i alla andra är en sak. En stor del av mänskligheten är egoistiska svin som borde slaktas och halshuggas. Deras huvuden sättas upp på pålar efter vägarna.

Men mest förundrad är jag över de som tror att blinkers betyder "titta, jag har börjat svänga" eller "titta, jag har påbörjat ett filbyte". Hur är det möjligt att vara så korkad att man tror att blinkers gör någon nytta då?
Citera
2020-09-16, 00:57
Avstängd
Takpapps avatar
Oj, jag glömde den sista, men ganska lilla och annorlunda gruppen trafikanter som är så otroligt dåliga på att använda blinkers. De blinkar nämligen hela tiden.

De kör kilometer efter kilometer, och märker inte att blinkersen är på hela tiden. Tänk dig en mil raksträcka på Öland... När man ligger bakom en sådan förstår man ganska snart att idioten inte fattar att den är på. Det enda man kan hoppas på är en sväng på vägen som gör att blinkersen "plötsligt" hoppar ur av sig själv. Magi!

Oftast är det mopeder som står för detta, men även bilister kan siktas med detta beteende. Typiskt är det då en rostig gammal Opel, fast bilmärket spelar inte så stor roll, det utmärkande är att värdet (pris och meningsfullhet) ligger i den häraden. Allt detta hade lösts om bara våra vägar voro mer snirkliga! Raka vägar är ett sattyg.
Citera
2020-09-19, 12:11
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Oj, jag glömde den sista, men ganska lilla och annorlunda gruppen trafikanter som är så otroligt dåliga på att använda blinkers. De blinkar nämligen hela tiden.

De kör kilometer efter kilometer, och märker inte att blinkersen är på hela tiden. Tänk dig en mil raksträcka på Öland... När man ligger bakom en sådan förstår man ganska snart att idioten inte fattar att den är på. Det enda man kan hoppas på är en sväng på vägen som gör att blinkersen "plötsligt" hoppar ur av sig själv. Magi!

Oftast är det mopeder som står för detta, men även bilister kan siktas med detta beteende. Typiskt är det då en rostig gammal Opel, fast bilmärket spelar inte så stor roll, det utmärkande är att värdet (pris och meningsfullhet) ligger i den häraden. Allt detta hade lösts om bara våra vägar voro mer snirkliga! Raka vägar är ett sattyg.

Har också märkt det att folk kan köra med blinkers på. Antingen lyssnar på dom musik eller så är det äldre människor med dålig hörsel.

Jag kör dagligen E6an på västkusten. Kan lugnt säga att det är fan inte många som blinkar vid omkörning/filbyte. Låg bakom en personbil som i sin tur låg bakom en långtradare. Blinkade vänster för att visa att jag ska köra om, vad gör då personbilen framför mig? Svänger ut och ska köra om utan att ens blinka och jag fick tvärbromsa från 120 km/h till en 80 km/h för att den dumjäveln inte blinkar och visar att han ska ut framför mig.
Senast redigerad av Mittpunkt 2020-09-19 kl. 12:14.
Citera
2020-10-15, 17:09
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Sen i större rondeller med flera filer så sitter dessa idioter och blinkar vänster hela vägen så man vet ej om de tänker byta fil mitt i rondellen eller inte.

Är du dum i huvudet eller trollar du bara?
Jag vet att du är medlem sedan lång tid tillbaka, så jag antar att du är en gammal jävla fis så jag slutar kommentera.. du har uppenbarligen ingenting annat bättre för dig än att trolla.

Kalla Tinnitus för troll, det är väl ändå att spela ut alla äss man sitter på och försöka vinna en hand utan pott.
Man behöver bara ha skummat igenom trafikförordningen en enda gång för att begripa att människan har fullständig koll på vad som gäller där ute.
Slutsatsen att denne har kört tillräckligt mycket för att på ren instinkt upptäcka situationer där en regel sannolikt är på väg att brytas och agera i god tid därefter är knappast ogrundad.

Man kan ta mig fan se på en bilist om den är en sån som öht använder blinkers, och om den har för avsikt att byta körfält utan någon som helst annonsering. Till skillnad från vissa snälla skribenter särskiljer jag dem inte ett dugg från "titta, jag svänger nu!"-gruppen, tvärtom.
Dessa människor börjar gärna blinka i en korsning eller dylikt när de upptäcker att bilen bakom eller framför gör det, som om de "kommit på" att det kan vara en god idé i efterhand.

Tvåfiliga eller enkelfiliga rondeller (ja jag vet att det är cirkulationsplatser man kör på, men skitnödig mer?)är som en egen mikro-huvudled. Alla har väjningsplikt in och du får inte parkera i dem.
I rondellen har du precis som på vanlig väg väjningsplikt gentemot bilarna i körfälten bredvid, även om du "ska ut".
Ibland kanske du inte hittar en lucka trots välannonserad blink och trots att bilen bredvid kanske försökt släppa in dig. Då får du helt enkelt köra ett varv till.

Föreställ dig den situationen utan blinkers? Att blinka vänster när man ska köra trekvarts eller helt varv i rondellen är ovärderlig information för bilar som ska in och bara göra en högersväng.
Citera
2020-10-15, 19:52
Medlem
[quote=JoelSUOMI|73258520]

Bättre vore om alla kunde blinka ORDENTLIGT och blinka i rätt tidspunkt och inte när man redan svänger, alternativt slår i blinkers för att "200 meter fram ska jag svänga, jag skiter i alla andra vägar jag passerar".
Senast redigerad av MrSvensson 2020-10-15 kl. 19:54.
Citera
2020-10-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI

Tvåfiliga eller enkelfiliga rondeller (ja jag vet att det är cirkulationsplatser man kör på, men skitnödig mer?)är som en egen mikro-huvudled. Alla har väjningsplikt in och du får inte parkera i dem.
I rondellen har du precis som på vanlig väg väjningsplikt gentemot bilarna i körfälten bredvid, även om du "ska ut".
Ibland kanske du inte hittar en lucka trots välannonserad blink och trots att bilen bredvid kanske försökt släppa in dig. Då får du helt enkelt köra ett varv till.

Föreställ dig den situationen utan blinkers? Att blinka vänster när man ska köra trekvarts eller helt varv i rondellen är ovärderlig information för bilar som ska in och bara göra en högersväng.

Bättre vore om alla kunde blinka ORDENTLIGT och blinka i rätt tidspunkt och inte när man redan svänger alternativt slår i blinkers för att "200 meter fram ska jag svänga, jag skiter i alla andra vägar jag passerar".

f.ö kan man inte blint lita på att de kommer fortsätta köra i inre filen enbart pga de blinkar vänster, så förstår inte den logiken?
Får du en lucka så tar du den oavsett om de blinkar eller inte, litar du på deras blinkers till 100% så kommer du orsaka en olycka, har aldrig varit med om en situation där "vänsterblinkning" hjälpt mig i en rondell för det händer så ofta att de bara svänger ut höger på 1 sekund ändå genom att snabbt slå på högerblinkning.

Måste skilja sig mellan olika städer, bor i en mindre stad så möjligt att folk inte är lika stressade och kör bättre.
Senast redigerad av MrSvensson 2020-10-15 kl. 19:58.
Citera
2020-10-16, 11:09
Medlem
Mittpunkts avatar
Kommer jag in i en enkelrondell och ska svänga andra avfarten till vänster då blinkar jag vänster innan jag kommer till rondellen och precis innan jag svänger ur rondellen så blinkar jag höger

Samma sak. Ska jag andra höger i en enkelrondell så blinkar jag höger när jag passerar första refugen på min högra sida.
Citera
2020-10-16, 11:47
Medlem
WhiteNightFlights avatar
De som är dåliga på att blinka är ofta även dåliga på att dra nytta av att andra blinkar, de har alltså inte förstått vad det är bra för.
Exempelvis en förare som kör bakom en annan bil på landsväg, bilen framför blinkar för att visa att den snart avser göra en högersväng. Istället för att då släppa lite på gasen och ta ut avstånd till bilen som ska svänga fortsätter man i samma tempo och bromsar först när bilen framför bromsar och bromsar då till samma hastighet som bilen framför har precis när den svänger. Istället för att behöva sänka hastigheten till kanske 50 km/h på en 70-väg står bilen istället i princip stilla på vägen när den första bilen svängt av.
Denna typen av förare är inte heller benägen att blinka själv, då den helt enkelt inte fattar vad någon annan skulle ha för nytta av informationen att de avser svänga.
Citera
2020-10-16, 13:33
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
De som är dåliga på att blinka är ofta även dåliga på att dra nytta av att andra blinkar, de har alltså inte förstått vad det är bra för.
Exempelvis en förare som kör bakom en annan bil på landsväg, bilen framför blinkar för att visa att den snart avser göra en högersväng. Istället för att då släppa lite på gasen och ta ut avstånd till bilen som ska svänga fortsätter man i samma tempo och bromsar först när bilen framför bromsar och bromsar då till samma hastighet som bilen framför har precis när den svänger. Istället för att behöva sänka hastigheten till kanske 50 km/h på en 70-väg står bilen istället i princip stilla på vägen när den första bilen svängt av.
Denna typen av förare är inte heller benägen att blinka själv, då den helt enkelt inte fattar vad någon annan skulle ha för nytta av informationen att de avser svänga.
Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2020-10-23, 09:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag blinkar fan inte för fotgängare och cyklister, någon måtta får det vara. Den dagen de börjar blinka för mig skall jag överväga saken.

Hur menar du att blinka FÖR någon? Jag blinkar när jag svänger.
Citera
2020-10-23, 10:03
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hur menar du att blinka FÖR någon? Jag blinkar när jag svänger.
Bilen svänger lika bra när du inte blinkar. Du blinkar för att visa andra trafikanter att du skall svänga. Det är alltså dom du blinkar för.
Citera
2020-10-23, 14:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Bilen svänger lika bra när du inte blinkar. Du blinkar för att visa andra trafikanter att du skall svänga. Det är alltså dom du blinkar för.

Personen jag citerade gör uppenbarligen ett övervägande varje gång han svänger, om det är någon idé att blinka eller inte. Varför ska man göra det? Varför inte blinka varje gång du svänger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in