2020-08-02, 22:18
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Jag är drygt 10 år äldre än dig och jag tycker det har försämrats senjag tog körkort, eller så börjar jag också bli en gringubbe..

Min körskollärare var stenhård med blinkers och om man glömde det, frågade han lite syrligt om jag trodde medtrafikanterna var tankeläsare..
Jag blinkar också i tid och otid, hellre övertydlig än nonchalant Blinka din jävel! vill jag skrika åt folk ..

Vill skrika? Jag skriker för full hals! Men inte i bilen utan som gångtrafikant. Mina vänner skäms men vet att jag har rätt någonstans men som svensk måste man ju vara lagom hela tiden 😋
Citera
2020-08-02, 22:20
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag blinkar fan inte för fotgängare och cyklister, någon måtta får det vara. Den dagen de börjar blinka för mig skall jag överväga saken.
Tackar tackar, tackar tackar. Hoppas du inte bor i min stad och inte stöter på mig när du gör det. Då blir din huv berikad med två bucklor
Citera
2020-08-02, 22:23
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag håller med dig, det är ett oskick att inte blinka! Det handlar absolut inte om att du blivit moralkärring, utan det borde sitta i ryggmärgen på alla som är ute på vägarna! Smäller det ofta där du bor så ring kommunen och fråga om de kan titta närmare på ert område, om det är möjligt att göra det säkrare med hjälp av tydligare markeringar, kanske en stopskylt och ett övergångsställe. Bättre att ta tag i det nu direkt än att vänta på att nåt allvarligt händer.
Tack! De har satt upp stoppskyltar i ena korsningen. Men stoppskylten på vägen sitter drygt 7 meter innan själva korsningen. Vet inte om det hjälper riktigt.
Citera
2020-08-02, 22:24
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du knyter näven väldigt hårt i fickan och räknar till tio.
Jag vill inte bli den grannen som inte vågar ta en diskussion
Citera
2020-08-02, 22:29
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Min körskollärare sa att om man ALLTID blinkar så blir det en vana och till slut tänker man inte på det utan det går automatiskt.
Det var över 30 år sedan som han sa så och jag kan ibland känna mig lite löjlig när jag kör ut från garageuppfarten med blinkersen på. Att inte blinka känns lika fel som att köra utan bälte.

Även jag blinkar på en tom väg mitt i natten.

EDIT: Det är ju de som jag missat att se som förmodligen har störst nytta av att veta hur jag tänker köra.

Men egentligen. Det är ju inte dumt att det sitter i ryggmärgen att blinka. Börjat man slappa på den fronten så händer snart en olycka och man åker dit för att man inte blinkat. Det ska sitta i reflexen, som att ducka om någon slår emot en.
Citera
2020-08-02, 23:37
Medlem
Om alla använder blinkers så skulle trafiken flyta på mycket bättre och köer skulle bli kortare i exempelvis rondeller. Om folk blinkar så sparar varje bilist en sekund i rondellen och det leder till att kapaciteten ökar. Helt enkelt flyter trafiken bättre. Att inte blinka är egoistiskt.

De som inte blinkar vill stå i onödiga köer. Om de inte vill det så bör de börja blinka igen...
Citera
2020-08-03, 00:18
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om alla använder blinkers så skulle trafiken flyta på mycket bättre och köer skulle bli kortare i exempelvis rondeller. Om folk blinkar så sparar varje bilist en sekund i rondellen och det leder till att kapaciteten ökar. Helt enkelt flyter trafiken bättre. Att inte blinka är egoistiskt.

De som inte blinkar vill stå i onödiga köer. Om de inte vill det så bör de börja blinka igen...
Bra sagt! Tack!
Citera
2020-08-03, 00:19
Medlem
Blinkar alltid när det krävs. Förutom när min blinkning (om aktiverad) skulle underlätta för förare av bilmärke jag ej gillar.
Citera
2020-08-03, 00:58
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Bra sagt! Tack!
Citera
2020-08-04, 03:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2020-08-04, 04:31
Medlem
Jag hörde en yngre kille ,20-22 år, säga att man inte är tuff om man blinkar. Frågade honom om det imponerade på hans kompisar eller tjejer och om det skulle vara tufft att krocka för utebliven blinkers?

Han förstod mig inte vilket iofs inte förvånade mig när man tänker som han gjorde. Man får väl bara hoppas att han en dag får någon i bilen han är rädd tillräckligt om för att tänka annorlunda!
Citera
2020-08-04, 08:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Jag vill inte bli den grannen som inte vågar ta en diskussion

Du vet inte vem du tar diskussionen med idag (FB) Knivad efter omkörning 25/7-20

Kanske kommer "grannen" lugnt ut, knivar ner dig och åker vidare, därför skall man aldrig ta en sådan konflikt, man riskerar enbart att förlora på det. Den som är beredd att bråka kommer ändå inte lära sig ett skit, istället kommer denne bli värre.
Senast redigerad av sucuk 2020-08-04 kl. 08:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in