Citat:
Ursprungligen postat av
vnc-
För att få frivilligt bosätter sig i Liljeholmen eller Sjöstaden.
Bor man i dessa områden är det uppenbart att man vill bo centralt, är man ute efter vattnet så hade man valt exempelvis Nacka det det är bättre natur, finare områden och lägre pris. Så här pratar vi om personer som vill bo centralt, frågan är då varför de inte bor på Kungsholmen eller Södermalm där man bor mer centralt, i trevliga områden och utsikt över vatten? Jo för att man inte har råd.
Sen ska vi inte tala om arkitekturen, stora fyrkantiga betonglådor, det påminner om miljonprogrammen.
De som nu bor i Liljeholmen eller Sjöstaden har väl bosatt sig där frivilligt. Och inte är det väl något direkt öde där.
Prisskillnaden visar att det finns en preferens hos tillräckligt många för att bo på vissa andra ställen. Det råder inget tvivel om.
Men det är ju inte riktigt så att det gäller alla. Nu vill ju inte jag bo i lägenhet öht men skulle jag tvingas välja mellan Årsta/Liljeholmen och Södermalm hade jag tagit det förra utan att tveka. Dels för att det är nyare just dels för att jag upplever Södermalm som ett träsk fullt med psykfall. Upplever alltså.
En fd kollega flyttade till Årsta/Liljeholmen när det var nyproduktion för ca 15 år sedan. Det var inte ekonomiskt begränsat. Han satt i styrelsen för en BRF som var äldre och han ville slippa allt elände med renoveringar. Därför bokade han en BR som då var mycket dyrare än att köpa en befintlig. Och där bor han med promenadavstånd till såväl Pendel som T-bana. Och jag hörde aldrig honom ångra det.
Sagt som exempel på att folk med betalförmåga kan ha andra preferenser.
En annan fd kollega bor på Kungsholmen. Jag undrade en gång hur han hamnade där. Det visade sig att när han för länge sedan skulle flytta till Stockholm fanns det en lägenhet där. Det var liksom ingen tung analys bekom det. Sedan har han bara bott kvar. Han flyttar nog från Stockholm när han går i pension.
Sedan tror jag att det är ca 50% av hushållen i landet som bor i småhus. Dom gör en annan prioritering.